איך לעבוד את השם בקלות – פרשת עקב

מאת רוני פיזנטי | כ״א באב ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

בין התוכחות של משה לבני ישראל, הוא אומר ״מה השם אלוקיך שואל מעימך״. כאילו שזה הכי קל בעולם לעשות את רצון השם ולא צריך שום מאמץ. הרי מה כבר השם יתברך מבקש מאיתנו בסך הכל…? אבל ההסבר המפורט לאחר מכן עלול לייאש אותנו: ליראה, לאהבה, ללכת בכל דרכיו, לעבוד אותו ולשמור את כל המצוות ואת החוקים. ונדרשת השאלה, האם כל זה באמת דבר כל כך פשוט שמשה רבינו מציג את זה בתור דבר של מה בכך?

לאחר כל המטלות האלו שמזכיר משה רבינו שכל יהודי מחוייב בהן, אולי אפשר למצוא הסבר לקלות המרומזת בדבריו לעבודת השם. הוא מסיים את רשימת הדברים שהשם יתברך שואל מעמנו במילים ״לטוב לך״. אם נצליח להבין, להרגיש ולהחדיר לתוכנו שכל זה לטובתנו, אז זה יהפוך להיות הדבר הכי קל בעולם.

כדי להבין את הדברים, תארו לכם שאנשים רשעים מחליטים להעביד אדם בפרך. הם לוקחים אותו לעבוד בשמש ביום חם במיוחד ומכריחים אותו לחצוב סלעים ללא שום מטרה וללא כל רווח. אותו אדם בוודאי ירגיש נורא וזה יהיה סבל עצום בשבילו. אבל מצד שני תארו לכם שמביאים לאדם כלשהו מפה ומסבירים לו כיצד להגיע למכרה זהב נטוש. הוא יכול לחצוב שם וכל מה שהוא אוסף יהיה שלו. הוא בוודאי יטרח המון כדי להגיע לשם, ולאחר שהוא יגיע, הוא מיד יתחיל לעבוד בלי הפסקה כדי לחצוב, וכל זה בלי להוריד את החיוך מהפנים שלו לרגע.

צריך לשים לב שבשני המקרים שתוארו האדם עובד את אותה עבודה קשה, החום בחוץ הוא אותו חום, הקשיים הם אותם קשיים והכל נשאר אותו דבר. אבל בכל זאת במקרה הראשון האדם סובל ורק מחכה לפרוק עול בעוד שבמקרה השני האדם עצמו הוא שטורח להגיע ממרחקים כדי לקבל על עצמו את אותה עבודה קשה בשמחה מרצונו החופשי.

ההבדל היחיד בין המקרים הוא נקודת המבט של האדם. כאשר העבודה אינה משתלמת והאדם לא מרוויח ממנה מספיק, אז בוודאי שהוא יסבול ורק יחכה לרגע בו יוכל לעזוב. אבל כאשר האדם יודע שהדברים שהוא עושה משתלמים ומביאים לו רווח יפה, הוא מצדו ירצה לעבוד במשך כל היום.

וזה גם הסוד של העשייה הרוחנית של האדם. אם נצליח להבין, להאמין ובאמת להפנים שעבודת השם שלנו היא לטובתנו, אז זה כמו לעבוד בשביל עצמנו כדי להוציא זהב. אם באמת נתחבר לדברים ונדע בידיעה גמורה שזה לטוב בשבילנו, נרצה לקיים את כל המצוות עם כל ההידורים, ועוד הרבה מעבר לכך. והכל מתוך שמחה גמורה. לא נסבול ונחשוב על כך שאנו מסכנים בעשיית העבודה המפרכת. אלא נשמח מכל שנייה ונרצה לקבל על עצמנו עוד ועוד מאותה העבודה.

לכן משה רבינו אומר לבני ישראל מה השם שואל מעמך. כי זה לא סיפור גדול לקיים את כל המצוות, ללכת בדרכו, לאהוב אותו ולעשות כל מה שצריך כאשר מבינים שהכל זה בשבילנו והרווח עצום. זה הופך להיות הדבר הכי קל בעולם, כי אנחנו אוהבים ומתחברים לזה.

אנשים רבים מרגישים קושי בעבודת הקודש. מרגישים שהם מוותרים על דברים חשובים או שהם צריכים להתאמץ ביותר. לצערנו הרבה אנשים גם נופלים ומתייאשים, ואז עוזבים את הרוחניות כדי להשיג תאוות מזדמנות וחופש ליצר הרע. צריך לדעת שאותם אנשים מסתכלים על הדברים כמו במקרה הראשון, כאילו שחס ושלום מכריחים אותם לעבוד עבודת פרך לחינם ואין טעם לכל העבודה. כפי שאומר הרשע בהגדה של פסח "מה העבודה הזאת לכם?" כי הוא לא מבין מה יוצא לנו מכל העבודה הזאת. מה זה נותן לעבוד את השם יתברך? לכאורה זה נראה לו כמו עבודת הפרך במצרים שנעשתה ללא כל תועלת ורווח.

אותם אנשים צריכים פשוט לשנות את נקודת המבט ולהתחיל לחקור ולהתבונן בחיים. לראות מה באמת חשוב, להבין מה המטרה, להסתכל על נפלאות הבורא ועל כל מה שהוא נתן לנו. ככל שנתבונן ונחקור יותר, כך נלמד להעריך את הדברים. כשאדם מפנים שכל מה שהוא עושה זה לטובתנו האישית ושיש לו רווח רב מכל התקדמות רוחנית, הוא לא ירצה להפסיק להתקדם אפילו לרגע אחד.

ככל שאדם לומד יותר ומנסה להתחבר לדברים, כך הוא יכול לאט לאט לקלוט ולהבין את העוצמה הרוחנית שטמונה בכל מצווה ובכל עשייה רוחנית שלו. פתאום כל המצוות נראות לו כמו שקי זהב ואז זה הופך להיות קל מאוד לסחוב אותם על הגב. פתאום המצוות שנראו לו מסובכות נראות לו כדבר טבעי ופשוט וכל מה שהוא רוצה זה להתחבר עוד ועוד למקור השפע והחיות מתוך צמא אדיר לתורה ורוחניות.

השם יתברך יזכה את כולנו להסתכל על הדברים בצורה הנכונה, וכך נרגיש את הדחף העצום להתקדם בעבודת הקודש יותר ויותר מתוך שמחה, כך שנזכה ליראה את השם יתברך, לאהבה אותו, ללכת בדרכיו, לעבוד אותו ולשמור את כל מצוותיו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

3 תגובות על איך לעבוד את השם בקלות – פרשת עקב

  1. מאת ראובן‏:

    אוי כמה שזה נכון…גם כתוב בפרשה של הקללות בסוף "תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב…"

  2. מאת reuvel‏:

    אוי אוי אוי!!…..כמה כואב לראות אתר קדוש ומעניין כזה, המצרף אליו את הטינופת הגדולה ביותר, מעשה ידיו של השטן בכבודו ובעצמו, המצאה מתוחכמת מאוד של השטן כדי להפיל חללים רבים ולהרחיקם הרחק מדברי תורה ואמונה, וכוונתי כמובן לפייסבוק המטונף שכל שומר נפשו ירחק ממנו, וגם רוב רובם של הרבנים פוסלים אותו על הסף, והם יודעים טוב מאוד למה ומדוע. והנה אני איש לא צעיר כלל, שחיפשתי דברי תורה, חיזוק ואמונה, ומצאתי עניין באתר שלכם, נדהמתי לגלות, שאתם דווקא, מפנים את הקוראים שלכם, שמן הסתם גם מחפשים דברי תורה ואמונה כמוני, למקום סוחא ותולעה, למקום המטונף ביותר עלי אדמות, ובוודאי רחוקים בו דברי תורה ואמונה שהוא הפייסבוק המפיל חללים רבים מכל השכבות, ומרחיק בעלי אמונה מדברי תורה, חיזוק ואמונה עם כל התוכן המעוות הקיים בו, שגרם כבר ללא מעט הריסת משפחות יהודיות שלמות, הרבה מאוד את הגירושים בפיתוייו, הן בתוכן והן בתמונות שלא משאירות מקום לדמיון, ואין מקומן כלל עבור אדם המחפש דברי תורה ואמונה….
    אי לכך קשה לי להאמין שגם אתם נפלתם שדודים ברשתו של השטן הוא הפייסבוק….
    אם נראה לכם חשובה הטינופת של הפייסבוק…… מן הסתם הדבר מעיד בין היתר על מנהלי האתר המעניין הזה, שהתפתתי לחשוב שאמצא בו באמת דברי אלוהים חיים, דברי דת ואמונה עד שראיתי את ההפנייה הכי לא צפוייה… הפנייה לפייסבוק שאין יצר רע גדול ממנו בעולם היום……
    בכל מצב, היות ושני הדברים רחוקים מאוד מלעלות בקנה אחד, באחד מלא טוב, דברי תורה ואמונה, והשני הקצה השני בכלל, מלא טינופת, זימה, זנות, וכו' המופנה (מומלץ) על ידכם, אשר עולה עשרות מונים, על כל הטוב שאתם מציעים, שמתבטל בשישים מול כל הטינופת של פייסבוק שאתם מפנים אליו, צריך לשקול טוב מאוד אם להשאר באתר כזה שהמנהלים עצמם, שאמורים להביא חידושים, בדברי תורה ואמונה, ובאותה נשימה מפנים (ממליצים) על אתר ההפוך בכלל, מכל קו החשיבה שאתם מציגים….
    מוגש לכם באהבה, כחומר למחשבה,
    מאדם שאיכפת לו, וכואב את כאבם של האחרים הנופלים ברשת – תרתי משמע
    ויותר את כאבם של אלה שאתם עצמכם שולחים לגיהנום דרך שערי גן העדן……

    • שלום ותודה על התגובה,
      אני לא יכול להתווכח איתך על הפייסבוק עצמו, כי אני מסכים עם כל מילה שאמרת.
      התלבטנו המון לפני שהוספנו את האופציה הזו.
      אבל עם זאת, צריך לדעת שרוב הגולשים שלנו באים מתוך העולם החילוני, מה שאומר שכבר יש להם פייסבוק.
      בכלליות האופי של האתר הוא לדבר בגובה העיניים בשפה שמתאימה לכולם. חרדים ואנשי תורה בוודאי יעדיפו ללמוד תורה מתוך ספרים עם חברותות בבית המדרש ולרבים מהם אין כלל גישה לאינטרנט.
      כשבנינו את האתר הייעוד שלו היה לדבר לרחוקים יותר ולקרב להשם יתברך.
      אין אצלנו באתר שום המלצה ואיזכור על פייסבוק, הדבר היחיד שמופיע הוא כפתור ״אהבתי״ שמאפשר למי שמחובר לשם ללחוץ על הכפתור ובכך לשתף גם את החברים שלו כך שיותר אנשים יוכלו לקרוא דברי תורה.
      הדבר הזה מוסיף, כיוון שכך יותר גולשים יכולים להגיע לתכנים של האתר ולהתחזק.
      לפעמים כדי לזכות יהודים ולהעלות ניצוצות קדושה, צריך קצת לרדת לטומאה.
      בכל אופן, אנחנו נשקול את הדברים שאמרת.

      השם יברך אותך וישלח לך שפע עצום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *