גם מחסדים צריך להיזהר – פרשת קדושים

מאת רוני פיזנטי | ו׳ באייר ה׳תשע״ג | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת קדושים מביאה לנו הרבה הלכות בעניינים שונים, ובין היתר מופיעים שם איסורי העריות. מפתיע לגלות שהתורה כותבת על אחד האיסורים החמורים ביותר, גילוי עריות של אח ואחות, שהוא נחשב לחסד. "ואיש אשר יקח את אחותו… וראה את ערותה… חסד הוא" (ויקרא כ', פסוק יז'). אם יש איסור שכולם מבינים אותו, גם הגויים אוסרים אותו ואפילו המשוגעים הגדולים מתרחקים ממנו, זה איסור גילוי עריות בין אחים. זה נשמע כל כך מזעזע עד שאפילו היצר הרע לא מנסה להטריד אותנו מרוב שזה רחוק מאיתנו. אז איך יתכן שזה נחשב לחסד?

היצר הרע נתפס אצלנו כיצור מרושע שמצווה עלינו לעשות עבירות ודברים לא טובים, כמו המכשפות שראינו בסרטים או מפלצות מפחידות ומרושעות. אך האמת היא שהיצר הרע הוא דווקא עדין ונעים הליכות, ואת כל הטענות שלו הוא יודע לנמק כל כך יפה, עד כדי כך שאנו לא מצליחים להבין אם המעשה שאנו הולכים לעשות הוא טוב או רע. לכן הוא מצליח בתפקידו כל כך יפה. אילו היה צועק וכועס עלינו ומציג עצמו כרשע, מיד היינו מזהים אותו ולא היינו מקשיבים לשום עצה שלו. הרי אף אחד לא רוצה להיות רע, גם האנשים שמתנהגים בצורה לא הולמת על בסיס קבוע עושים זאת מחוסר ידיעה או חוסר אחריות, גם הם חושבים שמעשיהם טובים על פי נקודת המבט הסובייקטיבית שלהם. היצר הרע אלוף בלתת לנו את כל הסיבות הטובות והצודקות ביותר למה לעשות עבירות ולא לקיים מצוות.

אדם לא אחראי שלא שם לב היטב למה שמתחולל בתוכו עלול למצוא עצמו בנפילה גדולה בחייו. כדי להצליח להתמודד עם היצר הרע אנו מוכרחים ללמוד אותו, להכיר אותו ולזהות את התרגילים שהוא מפעיל עלינו. אנו חייבים להיות קשובים לפנימיות שלנו בכל רגע מחיינו, כי מספיק רגע אחד של חוסר תשומת לב כדי שנבצע כמה פעולות אוטומטיות בלתי מבוקרות ואז היצר הרע ייקח פיקוד על חיינו ויחליט בעצמו לאן הוא רוצה לקחת אותנו. כל הגנבים והרוצחים היו פעם ילדים קטנים וחמודים שהיו מוכנים להישבע שלעולם לא יגנבו וירצחו. אין ילד שחולם להיות מכור לסמים או נואף כשיהיה גדול. כל המצבים הקשים שאנו רואים שאנשים מגיעים אליהם, לא הגיעו ביום בהיר אחד. קורה משהו קטן שאנו לא שמים לב אליו, הוא גורר אותנו למצב אחר שמביא אותנו לנסיבות מסוימות וכך לאט לאט אנו לא שמים לב איך שאנו משנים את כל האישיות שלנו. כמו שאדם יכול ללמוד תורה, להידבק בהשם וכך לאט לאט לחזור בתשובה שלמה, כך גם אדם יכול חס ושלום להתרחק ולהגיע למקומות של שיא הטומאה. אסור לנו להפקיר את השליטה על חיינו בידי היצר הרע. אנו מוכרחים להיות תמיד בשליטה מלאה ולכוון את עצמנו לכיוון העתיד שאנו רוצים ושואפים אליו.

התורה מביאה לנו את האיסור הרחוק ביותר מאיתנו. זה שכולנו נאמר עליו שלעולם לא נעשה אותו. זה שנצחק מכל אחד שיזהיר אותנו לגביו, כי הרי אין שום סיכוי שאי פעם נגיע אליו. זה שהתורה לכאורה כלל לא צריכה לכתוב אותו מרוב שהוא ברור. היא מביאה לנו את האיסור הזה ומסבירה לנו שהדרך להגיע אל האיסור הזה חס ושלום היא המחשבה שאנו עושים חסד. כי אם היצר הרע רק ירמוז לנו על האיסור הזה, אז מיד נעיף אותו וניגעל מהמחשבה. ליצר הרע אין סיכוי לעבוד בתקיפות. אך יש לו סיכוי טוב לעבוד עלינו בצורה של חסד. אם הוא יעבוד עלינו לאט לאט, יראה לנו כמה זה טוב ויפה, יסביר לנו שזה חסד גדול, אז בסופו של דבר הוא יוכל להפיל אותנו. שהרי גם קין והבל נולדו כל אחד עם אחות תאומה כדי להמשיך את קיום העולם. גם בנות לוט הוציאו מזרע אביהן את עמון ומואב, שלעתיד לבוא יוצא משם המשיח, מרות המואביה ומנעמה העמונית. הן עשו זאת לשם שמיים כאשר חשבו שכל העולם נחרב והם האחרונים שנשארו. "עולם חסד ייבנה", שהרי רק בצורה של גילוי עריות היה יכול להיות המשך קיום לעולם בתחילה. אם היצר הרע יציג לנו את הדבר המזעזע ביותר בצורה חיובית ובמעטפת שקרית יפהפיה של רגשות, נוכל בקלות ליפול שם. את העבירות הכי גדולות היצר הרע מציג לנו בתור חסד, כאילו שהכל לשם שמיים.

יצר הרע לעולם לא יאמר לנו על עבירה כל כך חמורה שכדאי לנו לעשות אותה, כי אף אחד לא יאמין ויקשיב לו. הדרך שלו היא להפוך את העבירה לחסד, שתיראה טוב. ברגע שאנו חושבים שאנו עושים חסד, אז העבירה כבר לא נראית חמורה כל כך. לכן אין אפוטרופוס לעריות, משום שלמרות החומרה הרבה, היצר הרע דואג לצבוע את הכל בורוד נוצץ ומפתה כך שנשכח מהכל ובכלל לא נבין מה אנחנו עושים. נתחיל לחשוב שהאהבה מנצחת הכל ושהרגש שלנו הוא הקובע ושם תתחיל הנפילה. כשהרגש מעורב, הכל נראה יפה יותר וזה לא גס כמו שחשבנו. זה לא הדבר הרע שציפינו לו, שהרי זה נראה כל כך נקי וטוב. צריך להיזהר מהחסד הזה, צריך לבדוק טוב טוב גם בחסדים שאנו עושים שאין שם איזו תחבולה של היצר הרע כדי להפיל אותנו. התורה אומרת לנו על גילוי עריות "חסד הוא", כי זה נראה כל כך יפה וטהור, ממש חסד אמיתי. אך שומר נפשו ירחק משם ויקבע סייגים שיעצרו אותו בכל פעם שהוא מתקרב אליהם. השם יתברך יזכה אותנו להתעורר ולבחור בטוב האמיתי שיביא אותנו אל התכלית של חיינו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על ,

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

תגובה אחת על גם מחסדים צריך להיזהר – פרשת קדושים

  1. מאת יצחק שטרית‏:

    יום טוב לכולם צריך ללמד את האנשים שלשמור נידה זה כלל ראשון אנשים שואלים למה יש אלימות רצח השם אומר מי שמתעסק בדם משלם בדם מידה כנגד מידה המתעסק בדם ישלם בדם אדם תיסקרו אנשים לגבי קיום יחסים בנידה תיראו תוצאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *