הברכה שבתוך הקללה – פרשת בחוקותי

מאת רוני פיזנטי | כ״ה באייר ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת בחוקותי מכילה ברכות וקללות. הברכות אם נשמע בקול השם יתברך והקללות חס ושלום אם לא נשמע. לכאורה זה נראה כסוג של אכזריות וקטנוניות. הרי מה זה באמת משנה להשם יתברך אם אנחנו הולכים בדרכיו או לא? הוא כל יכול ובלתי מוגבל. אז למה לא לתת לנו שפע עצום וברכה גם אם נלך חס ושלום בדרכים לא טובות?

אנו רואים את התופעה הזו של שכר ועונש חוזרת שוב ושוב במקרים רבים וזה מחזק את השאלה עוד יותר. זה נהיה אפילו עוד יותר לא מובן כשאנו מגלים שחז״ל מלמדים אותנו שאסור לומר על הקדוש ברוך הוא שהוא ותרן. למה הקדוש ברוך הוא לא מוותר? הרי הוא רחום וחנון והוא אוהב אותנו מאוד. אז למה לא לתת לנו ברכה למרות הפשעים והחטאים?

כדי להבין את כל זה, ננסה להביא משל מהחיים שיבאר את הדברים. תארו לכם שאדם כלשהו שכח את הארנק שלו במקום כלשהו. הוא חוזר לאותו מקום ומוצא את הארנק, אבל בלי כל התכולה שלו. הוא מבין שגנבו לו את הכסף שהיה לו וגם את כרטיס האשראי. בלי להתבלבל, הוא מיד מרים טלפון לחברת האשראי ומודיע להם שכרטיס האשראי שלו נגנב. הם שואלים הרבה שאלות, אבל מבחינתו יש לו כעת מטרה אחת: לבטל את כרטיס האשראי.

כעת נתאר לעצמנו שבחברת האשראי יהיו קצת מופתעים מהבקשה שלו. הם ישאלו אותו מדוע הוא רוצה לבטל את הכרטיס? למה לחסום את השפע העצום? למה להגביל? למה לצמצם? הוא מיד יענה להם שכעת הכרטיס לא אצלו, ואם לא יחסמו לו את הכרטיס, אז כל השפע יגיע למקומות לא טובים ורק יעשה נזק. אמנם בוודאי שהמצב הטוב ביותר הוא שכרטיס האשראי יהיה אצלו ואז הוא יוכל להשתמש בו כרצונו, אבל כעת שהכרטיס נמצא במקום לא טוב, הדבר הטוב ביותר למצב הזה הוא להגביל ולחסום אותו עד שהוא יחזור למקורו.

כל יהודי צריך לדעת שכאשר הוא הולך בדרכי השם יתברך, הוא מתחבר למקורו העליון ומתקשר לשפע אינסופי ואהבה ללא גבול. התורה והמצוות מחברות כל יהודי לשורשו העליון שממנו הוא יכול לשאוב ברכה מרובה לכל ענייניו. אבל כאשר יהודי פוגם ומתרחק מדרכי התורה, אז כוחות חיצוניים משתלטים עליו. מעין כוחות טומאה מזיקים שלוכדים את נשמתו. במצב כזה הדבר הטוב ביותר עבורו הוא חסימה של השפע המיועד לו, כדי שאותו שפע לא ילך למקומות לא טובים.

כשאדם כועס חז״ל מלמדים אותנו שהנשמה שלו מסתלקת וכוח של הסטרא אחרא משתלט עליו. כשאדם נמצא בעצבות, הקליפות לוקחות שליטה על המערכת. כשאדם עושה עבירות וחטאים זה מצד היצר הרע שמשתלט עליו. כל ריחוק מהשם יתברך מקרב אותנו לכוחות חיצוניים לא טובים. כעת אם נקבל שפע, זה אומר שאותם כוחות יקבלו את השפע הזה. לכן מגבילים אותנו לטובתנו, כדי לשמור את השפע שלנו בשבילנו.

פרשת בחוקותי מתארת את הקללות. אמנם בוודאי שהמצב הכי טוב זה ללכת בדרך השם ולקבל רק ברכה, אבל הכל עניין של סדר עדיפויות. אם לא זכינו ללכת בדרך השם, אז הדבר הטוב ביותר עבורנו כעת זה לחסום את השפע עד שנזכה לחזור למקורנו ולהתחבר להשם יתברך. יוצא שאותן הקללות הן סוג של ברכה, כי הן מחזירות אותנו למוטב והן חוסמות את השפע מלהגיע לידיים לא טובות.

הפרשה מרמזת לנו את הדברים האלו בפסוקים של הקללות. הקדוש ברוך הוא אומר לנו שהוא יגרש אותנו מהארץ, אבל אז הוא אומר ״ושממו עליה אויביכם היושבים בה״ (ויקרא כו׳, פסוק לב׳). מה הקללה בכך שהארץ תהיה שממה כאשר היא בידי האויבים שלנו? הרי אם הם היו נהנים מפריה ומטובה זה היה עונש גדול יותר עבורנו. אם האויבים היו גרים בארץ ונהנים על חשבוננו חס ושלום זו היתה קללה גדולה הרבה יותר. אז כאשר הקדוש ברוך הוא אומר לנו ״ושממו עליה אויביכם…״ זו בעצם ברכה עבורנו. ממש כמו לבטל כרטיס אשראי שנגנב כדי שהשפע המיועד לנו לא יגיע לאויבים שלנו. גם כשאנחנו פוגמים והקדוש ברוך הוא מעניש אותנו ומגרש אותנו מהארץ, הוא מבטיח לנו שהוא ישמור על הארץ בשבילנו והוא לא ייתן לאויבים שלנו ליהנות ממנה.

כל יהודי צריך לדעת שכאשר הוא הולך בדרכים לא טובות, הדבר הטוב ביותר בשבילו הוא לבטל את השפע המגיע לו לעת עתה. אם יתנו לו את השפע כעת לידי הכוחות החיצוניים של הקליפות זו הקללה הגדולה ביותר. זה כמו לזכות בלוטו כאשר גנבים השתלטו לנו על חשבון הבנק. זה כמו לקבל סלון חדש ויוקרתי במתנה בדיוק לאחר שזרקו אותנו מהבית ואין לנו איפה לשים אותו. זה כמו לקבל שיק שמן על סכום גדול ביותר כאשר אנו שוחים בלב הים בלי סיכוי לשמור עליו בלי להרטיב ולהרוס אותו. זה כמו להצליח לקבוע פגישה חשובה שאנו מצפים לה המון בדיוק בזמן שננעלנו מחוץ לרכב כשהמפתחות בפנים. כל זה נראה אולי כמו ברכה, אבל זו קללה. קודם צריך לסדר את העניינים מסביב, ורק אז נוכל לקבל את השפע הראוי בצורה הטובה ביותר.

כאשר אדם עובד על מידותיו, מקיים מצוות, לומד תורה, מתפלל ודואג להיות תמיד מחובר לקדוש ברוך הוא, אז השם יתברך נותן לו שפע וברכה. זה לא משנה גם אם הוא מקבל מעט, הוא זוכה לראות בזה ברכה מרובה ונסים עצומים וכך לא חסר לו שום דבר. אבל כשאדם לא עלינו מתרחק מדרך התורה, אז השם יתברך נותן לו עונשים. לא חס ושלום מתוך רוע ואכזריות, אלא משום שהוא אוהב אותו ורוצה לשמור את השפע שלו לזמנים טובים יותר. הוא רוצה להגביל אותו כדי לשמור עליו. הוא רוצה לחסום את הכרטיס שלו כדי שכוחות חיצוניים לא ישתלטו על הכל. כל זה עד שיחזור בתשובה, ואז השם יתברך ישמח לתת לו את כל השפע השמור בשבילו כדי שיתעלה ויצמח איתו למקום הטוב ביותר עבורו. השם יתברך יזכה אותנו לעבוד אותו מתוך אהבה ויראה, להתחבר אליו ולקבל ממנו שפע עצום ואת כל הברכות הטובות עבורנו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

2 תגובות על הברכה שבתוך הקללה – פרשת בחוקותי

  1. מאת יעל‏:

    אבל
    אתה מוצא כלכך הרבה אנשים שהולכים בדרכים הפוכות לדרך הנכונה והם מצליחים מאושרים שמחים ומרגישים מבורכים.
    אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים!
    אדם נראה שומר מצוות וחי בעוני דוחק עצבות וחוסר ברכה.ולהפך-אנשים שאינם נראים הולכים בדרך ה' חיים ברוחה כלכלית רגשית ונפשית
    יש דברים כאלו כל הזמן.
    זה רעיון יפה של שכר ועונש אבל אנו לא יכולים לדעת חשבונות שמיים. מי הולך ומי לא.

    • אנשים שהולכים בדרכים הפוכות יכולים להיראות מצליחים ומאושרים. אבל בפנימיות הדברים הם רחוקים מזה מאוד. לפעמים הם אפילו משקרים לעצמם וחושבים שהם על גג העולם, אבל בפנים הנשמה זועקת ואף אחד לא מתייחס. אם נגדיר הצלחה ואושר בתור הרבה כסף, חברים, כבוד, מעמד וכו׳, אז בוודאי שאפשר להשיג את כל זה גם בדרך הפוכה. אבל אפשר לראות במציאות שכל אותם אנשים ״מצליחים״, שכל המפורסמים והמכובדים, הם למעשה אומללים מאוד בפנים. כל הכוכבים של הוליווד עם כל ההצלחה והעושר מתדרדרים לסמים, לדיכאון, לתרופות, לטיפולים וכו׳. אף אחד שם לא יכול להחזיק חיים נורמלים עם מסגרת נישואין תקינה של יותר משנה או מבלי להיכנס לכותרות על שחיתויות שונות. כל מי שנשאל ברחוב יגיד לנו שהם המצליחים ביותר וכולם רוצים להיות כמותם, אבל כל מי שיתבונן בזה טיפה יבין שזה בדיוק ההפך. ההצלחה האמתית היא למי שמבין את תפקידו בעולם. שם גם נמצא האושר האמתי. כשיהודי מבין שהוא הבן של השם יתברך ומכיר את הנשמה שלו בפנים, הוא האדם המאושר והמצליח ביותר בעולם.
      על השאלה של צדיק ורע לו כבר כתבנו הרבה. בין היתר אפשר למצוא את זה כאן: http://www.faith.co.il/%D7%A6%D7%93%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%95-%D7%A8%D7%A9%D7%A2-%D7%95%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%9C%D7%95-%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91/
      מעבר לזה, צריך לדעת שאין השוואות בין אנשים, כי כל אדם נמדד אחרת וקיבל כוחות שונים. יתכן שהאחד נולד עם כוחות עצומים להיות צדיק, ואז אם הוא יהיה סתם אדם ממוצע יבואו אליו בהרבה טענות (למרות שכל מי שרואה אותו בחוץ לא יבין למה). והאחר נולד עם יצר גדול מאוד ואז אם הוא יצליח להתגבר וסתם יהיה אדם ממוצע הוא יזכה לשפע עצום (כי למרות שהוא נראה רגיל, אבל בפנימיות הוא עבד על עצמו המון). לכן אי אפשר לשפוט אף אחד, אנחנו עושים חשבונות ביחס לעצמנו. איפה הייתי בלי המצווה ואיפה אני אהיה עם המצווה.
      כמובן שצריך לזכור שזה רק עניין אחד שמשפיע על השפע המגיע לאדם. ישנם עוד הרבה גורמים שיכולים לעזור לקבלת שפע או לחסום חס ושלום. ישנם אנשים עם זכות אבות, ישנם כאלו שבאו בגלגול על עניין מסוים שמצריך מצב מסוים, ישנם כאלו שמתפללים חזק גם בלי לקיים מצוות, ישנם כאלו שמוסרים נפש על מצווה מסוימת, ישנם כאלו שדואגים להיות בשמחה וחושבים בצורה חיובית וכו׳. כל דבר כזה משפיע ולכן אי אפשר להשוות בין אנשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *