היכן מעונו של הקדוש ברוך הוא? (פרשת וזאת הברכה)

מאת רוני פיזנטי | י״ז בתשרי ה׳תשע״ז | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

אנשים רבים מתקשים בשאלה ״היכן נמצא הקדוש ברוך הוא?״. הילדים הקטנים יאמרו שהוא נמצא בשמיים, בעוד שהבוגרים יותר והמיושבים בדעתם יאמרו שהוא נמצא בכל מקום. אבל למרות הכל הדבר לא מובן כלל, שהרי אנו רואים עולם שלם קיים ופועל, אנו רואים אנשים, טבע ושלל חומרים שרק מחזקים אצלנו את התמיהה, איפה נמצא הקדוש ברוך הוא ומדוע אנו לא רואים אותו?

פרשת וזאת הברכה מביאה לנו פסוק שנראה קצת מעורפל בקריאה ראשונה, ״מעונה אלוקי קדם ומתחת זרועות עולם״ (דברים לג, כז). אלא שאולי אפשר להסביר ש״מעונה״ כלומר המעון והמקום הוא ״אלוקי קדם״, שהשם יתברך שקדם למציאות העולם הוא מעונו של העולם. ״ומתחת זרועות עולם״ שממנו משתלשלת הנהגת העולם ומתוך אותו המעון יוצא מקומו של העולם.

לא לחינם הקדוש ברוך הוא מכונה ״המקום״. הרי אם נתייחס למושג ״מקום״ נראה שזהו כינוי יחסי לאיזור שמכיל דבר כלשהו שנמצא בתוכו וקטן יותר באופן יחסי. אם נבחן את מושג המקום ביחס לאדם מסוים למשל, אז נגלה שהוא נמצא בבית מסוים, ואותו בית נמצא בשכונה מסוימת, ואותה שכונה נמצאת בעיר מסוימת, ואותה עיר נמצאת בארץ מסוימת, ואותה ארץ נמצאת ביבשת מסוימת, ואותה יבשת נמצאת בכדור הארץ שנמצא בגלקסיה שנמצאת ביקום. אבל איפה אותו יקום נמצא? איזה מקום גדול מספיק כדי להכיל אותו?

באופן אוטומטי אנו מייחסים לקדוש ברוך הוא חס ושלום תכונות של בשר ודם. לכן אנו שואלים שאלות כמו ״איפה נמצא הקדוש ברוך הוא״. אבל האמת היא שהקדוש ברוך הוא לא נמצא בתוך העולם, אלא בדיוק להפך, שהעולם נמצא בתוכו. כל היקום נמצא בתוך הקדוש ברוך הוא. הוא המקום של הכל. הרי הוא ״אלוקי קדם״, שהיה לפני שנברא היקום. השם יתברך לא צריך מקום כדי להיות בו, וגם שום מקום לא יכול להכיל אותו, שהרי אין מקום מספיק גדול ומזוכך שיוכל להכיל אותו. אלא שהשם יתברך הוא המקום שמכיל את כל היקום שברא.

וכאשר מבינים את הרעיון הזה, אז אפשר גם להבין בדרך משל מדוע אין אנו יכולים לראות את הקדוש ברוך הוא. הרי כשאדם נמצא בתוך מקום מסוים הוא לא רואה את המקום עצמו אלא רק את הפרטים הקטנים שנמצאים בתוכו. רק כאשר מסתכלים מבחוץ אפשר לראות אותו, אבל מבפנים רואים פרטים בודדים. דרך מצלמות לווין למשל אפשר לראות את ארץ ישראל או את כדור הארץ, אבל כעת כשאנו נמצאים פה בתוך ארץ ישראל ובתוך כדור הארץ אנו לא מבינים שאנו רואים אותם, כיוון שאנו רואים רק פרטים בודדים מתוכם שנמצאים בסביבה שלנו.

כשמסתכלים על בניין מגורים מבחוץ רואים את הבניין, אבל כשנמצאים בתוכו רואים רצפה, תקרה, קירות ושאר חפצים שנמצאים באותו המקום. אי אפשר לראות את הבניין כאשר נמצאים בתוכו. כך אם נסתכל על רכב כלשהו מבחוץ נוכל לזהות אותו על פי הצבע, הדגם ושאר הפרטים המזהים, אבל כאשר ניכנס לתוכו נוכל לראות רק את הפרטים שבתוכו, כמו הגה, מושבים, תיבת הילוכים וכו׳. יוצא שכאשר אנו נמצאים בתוך מקום מסוים, אין לנו אפשרות לראות את אותו המקום, אלא רק את הפרטים הקטנים שבתוכו.

כך נבין שהקדוש ברוך הוא הוא המקום של הכל, ויוצא שאנו נמצאים בתוכו. לכן מובן שאין לנו אפשרות לראות אותו, אלא רק את הפרטים שנמצאים בתוכו. הרי כל אחד מאיתנו ואפילו כל חפץ הוא אלוקות. כל העולם פועל מכוחו של הקדוש ברוך הוא והחיות בכל פרט בעולם מגיע רק ממנו. לכן אנו יכולים לראות אנשים, חפצים או מצבים שונים, וכל אלו באים בהשגחה פרטית מופלאה כדי לרמוז לנו מה השם רוצה מאיתנו.

השם יתברך מתקשר איתנו דרך הדברים הקטנים ודרכם אנו יכולים לראות אותו. אבל לא לראות אותו כפי שאנו מצפים לראות אותו מבחוץ, כמו שאנו רוצים לראות בית או רכב מבחוץ, שהרי זה לא יתכן כיוון שאין לו גוף ולא דמות הגוף. אלא שאנו יכולים לראות אותו דרך הפרטים הקטנים, כמו שאנו רואים קירות בתוך בית או תיבת הילוכים בתוך רכב, כך אנו רואים את האנשים, הטבע והחומר שהשם יתברך מכיל בתוכו.

לפעמים אדם יכול להסתכל אפילו על חפץ דומם ולקבל תובנות מופלאות, ועל אחת כמה וכמה אם הוא מתבונן בטבע, בצומח או בחי. כאשר מקדישים זמן להתבונן בפרטים סביבנו תוך כדי מחשבה שכל אותם דברים מקושרים לאלוקות ומקבלים את החיות שלהם בהשגחה פרטית מופלאה, פתאום אפשר דרך זה להתחבר לאלוקות שבתוכנו, שכל אחד מאיתנו הוא חלק אלוקי שמחובר לאינסוף. הכל מתוך ההבנה הזו שהשם יתברך הוא לא סתם עוד יצור נברא שנמצא בתוך העולם, אלא שהוא מכיל את העולם והעולם נמצא בתוכו, ובעצם כל העולם כולו הוא אלוקות והכול זה חלק ממנו.

כשאנו מנסים לראות את השם יתברך צריך לזכור לא לנסות לראות אותו מבחוץ, כי אין לו צלם ודמות. אלא לנסות לראות אותו דרך הפרטים הקטנים שהוא מכיל בתוכו, ואלו כל הדברים שנמצאים סביבנו וגם אנחנו בעצמנו, ולכן נאמר בספר איוב ״מבשרי אחזה אלוק״, שמתוך התבוננות בעצמנו אפשר לראות את אלוקים. מתוך חיפוש בפרטים הקטנים שסובבים אותנו בהשגחה פרטית מופלאה ונמצאים במיוחד בשבילנו אפשר לזכות לראות ממש את הקדוש ברוך הוא. לשום דבר אין ממשות מצד עצמו. לכן במקום להסתכל על חומר כלשהו בפני עצמו נבין שאנו מסתכלים על חלק מהקדוש ברוך הוא שכרגע מתגשם באותו החומר, וכך אפשר להתחבר למקומות גבוהים.

לסיום נצרף סרטון קצר שהעלנו בעבר בנושא ומסביר כיצד אפשר לראות את הקדוש ברוך הוא:

השם יתברך יזכה אותנו לראות את הקדוש ברוך הוא, להידבק בו וללכת בדרכיו. חג שמח!

Print Friendly, PDF & Email

עוד על ,

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *