הצמצום והדין דווקא טובים – פרשת כי תשא

מאת רוני פיזנטי | י״ב באדר א׳ ה׳תשע״א | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבינו בפרשה בתגובה לבקשתו, "כי לא יראני האדם וחי". לכאורה, הדבר נראה תמוה בעיני המתבונן, וזה נשמע כאכזריות חס ושלום – שכל מי שיסתכל על הבורא ימות. אך ההסתכלות שלנו על הדברים צריכה להיות הרבה יותר עמוקה. הקדוש ברוך הוא אינו בשר ודם – אין לו גוף ולא דמות הגוף. אם הבורא היה מתגלה אלינו, זה בוודאי לא היה בתור משהו גשמי כמו הדברים שאנו רגילים לראות. לכן לא שייך בכלל לדמיין את הקדוש ברוך הוא בתור אדם כלשהו או כל יצור אחר.

הקדוש ברוך הוא מושלם. אור אינסוף שנמצא בכל מקום. עם זאת, אנו רואים שגם לנו יש קיום – יצורים בעלי גוף גשמי ומוגבל. ולכאורה הדברים נראים סותרים – איך יתכן שהוא אינסופי ונמצא בכל מקום ובכל זאת נשאר מקום גם לקיום שלנו בצורה גשמית ומוגבלת?

על פי תורת הקבלה, ידוע שהקדוש ברוך הוא צמצם את עצמו כדי לתת לנו קיום. הצמצום הוא אותו הסתר פנים של הבורא שמאפשר את החיים שלנו ונותן לנו את הבחירה. הוא זה שנותן לנו את האפשרות לחיות בתוך גוף גשמי ולהילחם בשקרים, בחטאים, במחשבות כפירה ושאר דברים רעים שבאים עלינו ומתוך התגברות הטוב על הרע אנו יכולים להתעלות עוד ועוד. אותו הסתר פנים שכולנו לא כל כך אוהבים שנותן לנו את הצרות בחיים, אותו צמצום שחוסם את הקשר הישיר עם הבורא יתברך ומגביל את השפע, אותו דין שאנו מנסים להתרחק ממנו ככל שניתן כדי שלא יהיה כל רע בחיינו, כל אלו הם בעצם אלו המאפשרים את החיים שלנו. ללא צמצום, דין והסתר פנים – אין לנו כל קיום למעשה ויש מקום רק לקדוש ברוך הוא. הקדוש ברוך הוא עונה למשה רבינו בפרשה "כי לא יראני האדם וחי" – כי כל הקיום שלנו נובע מהסתר הפנים שלו, לכן אם נראה אותו – כבר לא יהיה לנו קיום ולא נוכל לחיות.

שהקדוש ברוך הוא יזכה אותנו לימות המשיח, בהם נזכה לראות ולהכיר בקדוש ברוך הוא יתברך, בו בזמן שיהיה קיום גם לנו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *