התחזית לסוכות: מעונן, עצבות והרבה הרבה כעס (חס ושלום…)

מאת רוני פיזנטי | י״ד בתשרי ה׳תשע״ג | שבת, חגים ומועדים

התורה מצווה אותנו לשמוח בחג הסוכות. כמובן שצריך להיות בשמחה בכל רגע ועל אחת כמה וכמה שאנו צריכים לשמוח בחגים השונים. אך יותר מכל החגים בשנה, בסוכות ישנו זמן השמחה הגדול ביותר. הדברים האלו נשמעים מאוד יפה בתאוריה, אך הניסיון מוכיח את ההפך הגמור. אין כמעט חג שאין בו מריבה, וכל שכן בסוכות שמגיעים לכעסים גדולים. נסיבות החיים מביאים אותנו לטרדות שונות ודברים שונים מעיקים עלינו וגורמים לנו עצבות. גם מבחינת הסוכה עצמה, אנו אמנם מצפים לה וחושבים לעצמנו כמה כיף הולך להיות, אבל אז השמש יוקדת וכבר לא נעים לשהות בה כל כך, בלילה תוקפים אותנו הייתושים, בבוקר מחליפים אותם הזבובים, מדי פעם מגיח לו איזה חתלתול תועה, גם הגשם לפעמים מחליט לבוא לביקור ולהרוס את כל הקישוטים וכך מגיעים להם הדברים המעצבנים אחד אחרי השני כאילו במיוחד כדי להרוס לנו את כל החג. אז מדוע בכל הסיפורים זה נשמע כל כך יפה ורק אצלנו שום דבר לא הולך כמו שצריך?

חשוב להבין את משמעות הציווי "ושמחת בחגך". הרי איך אפשר להכריח מישהו לשמוח? האם אפשר בכלל לשלוט על כמות השמחה שלנו? הרי ברור לנו שאם נגלה שזכינו בלוטו, אז נהיה שמחים גם אם יצוו אותנו וגם אם לא, ואם לעומת זאת יקרה דבר מצער כלשהו חס ושלום, אז בוודאי שנהיה עצובים ולא יעזור לצוות אותנו לשמוח. יוצא שאנו מושפעים מהסביבה החיצונית שקובעת אם נהיה שמחים או עצובים ואין לנו כל שליטה על זה. התגובה לדברים משמחים היא שמחה והתגובה לדברים עצובים היא עצבות. אם כן, צריך להבין כיצד התורה מצווה אותנו לשמוח למרות שזה לא בשליטתנו? אלא שבוודאי שאם התורה הקדושה מצווה אותנו על דבר כלשהו, זה נמצא באפשרותנו.

האמת היא שהאדם בוחר לעצמו אם להיות שמח או עצוב. זה לא קשור למה שקורה בעולם החיצוני, כל זה רק תפאורה מסביב. מה שמתחולל בפנים בתוכנו זה מה שבאמת חשוב וזה מה שמביא לנו עצבות או שמחה. אנשים יכולים להגיע לשפל המדרגה ולהיות חסרי כל, ועם זה להיות שמחים ומאושרים. לעומתם ישנם מיליונרים מצליחים שמשיגים את כל רצונם, ומוצאים אותם בדיכאון גדול ובחוסר רצון להמשיך את החיים. אין שום קשר לחיצוניות, הכל תלוי בשמחה הפנימית שלנו. הכל תלוי בצורה בה אנו מקבלים את הדברים. אנו מתרגלים לכל דבר ולכן ניתן לראות את האנשים העניים והאומללים ביותר שכבר התרגלו למצבם, במצב רגיל כמו כולם. הם לא בוכים כל היום ולא נראים עצובים יותר מאחרים, הכל רגיל. כך גם אצל העשירים הגדולים, לא נראה אותם מחייכים כל היום ללא צרות וכעסים. לכל אדם יש את העליות והירידות שלו, כל אחד באופן יחסי למה שהתרגל אליו, וכך ניתן לראות כל אדם לפעמים שמח, לפעמים קצת עצוב וברוב הזמן עם פרצוף רגיל של חיים רגילים ופשוטים. לכן ברור שאמנם החיצוניות משפיעה עלינו, אך מה שבאמת גורם להשפעות הפנימיות שלנו זו הדרך בה אנו מקבלים את הדברים מהחיצוניות לתוכנו.

עם כל זה, צריך לשאול מדוע בכל זאת לא מסייעים לנו מעט מהשמיים לשמוח עם קצת עזרה מבחוץ? לכל הפחות שלא יהיו את כל הטרדות הלא צפויים שפתאום נוחתים עלינו בתוך החג. שיתנו לנו שבוע של חופש מדאגות החיים וכך נוכל באמת לשמוח בסוכות מכל הלב. כדי להבין את זה נשאל שאלה אחרת בסגנון דומה: מדוע לא מסייעים לנו מהמדינה ונותנים לנו את כל התשובות למבחן הפסיכומטרי ולמבחנים באוניברסיטה ביחד עם השאלון? מדוע לא להעלות את הרמה ולגרום לכולם להצליח בענק במבחן? לכאורה זה הרי יהיה הישג נהדר למדינה, זה יעלה את אחוזי ההצלחה ויקדם את המדינה בצורה משמעותית. אך ברור לנו שכל זה נראה רק ממבט ראשון כאשר בשטח התוצאה תהיה בדיוק הפוכה. אם כולם ידעו את התשובות למבחנים אז אין שום טעם להיבחן. אף אחד לא יטרח ללמוד והמבחן כלל לא ישקף את רמת הידיעה של הסטודנטים. לא יהיה אפשר לבחון מי טוב יותר או פחות בתחום של הבחינה ולא יהיה אתגר וניסיון שדרכם הסטודנטים יוכלו להוציא לפועל את כשרונם וידיעותיהם. זו גם התשובה לשאלה ששאלנו. אילו היו מסייעים לנו מהשמיים לשמוח, אז לא היה צריך לצוות אותנו לכך מלכתחילה. כולם היו שמחים בכל מקרה. הקדוש ברוך הוא יכל לברוא אותנו בתור יהודים שמחים שמתוכנתים לשמור תורה ומצוות ולעשות הכל על פי האמת והטוב, אבל אז לא היה ניסיון ולא היה שום טעם לשום דבר, שהרי כולם היו מתפקדים באופן אוטומטי. מה שמביא אותנו להתעלות ולהתקדם הם הבחירה והניסיון. דווקא כאשר מביאים לנו מבחנים קשים, אז אנו יכולים להוציא לפועל את הכשרונות שלנו ואת כל התאוריה שלמדנו.

לכן חג הסוכות שהוא זמן השמחה בו אנו מצווים לשמוח, זהו אחד הזמנים הקשים ביותר לשמחה. מריבות, לחצים, עצבויות ושאר דבר לא טובים נופלים בדיוק בימים האלו. אך דווקא משם ניתן להתעלות ולצמוח. זה לא חכמה לשמוח כשהכל טוב ומשמח, החכמה היא לשמוח גם כשהדברים לא הולכים לפי רצוננו. הניסיון האמתי הוא להישאר בשמחה בגלל שזו מצווה לשמוח, למרות שבשטח הכל נראה מכעיס ועצוב.

בע"ה נתפלל שיהיה לנו חג שמח ללא כל טרדות, אך גם אם ייפלו עלינו כמה טרדות קטנות פה ושם, נזכור שזהו הניסיון האמתי של החג, וכאן ההזדמנות שלנו להפגין את הכישרון והיכולת שלנו לשמוח שמחה אמתית של מצווה שמגיעה מתוך הלב ללא כל תלות בסביבה החיצונית. שנזכה שהקדוש ברוך הוא יגאל אותנו ויפרוש עלינו את סוכת שלומו.

עוד על

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

תגובה אחת על התחזית לסוכות: מעונן, עצבות והרבה הרבה כעס (חס ושלום…)

  1. מאת החפץ בעילום שמו‏:

    יישר כח..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *