וידוי יום כיפור – מדוע בכלל להתוודות?

מאת רוני פיזנטי | ד׳ בתשרי ה׳תשע״ד | שבת, חגים ומועדים

וידוי הוא אחד משלבי התשובה והוא הכרחי, ולכן תשובה ללא וידוי אינה שלמה. אך עם זאת, וידוי זהו אחד הדברים שלפעמים נראים לנו מיותרים. מדוע בכלל אדם צריך להתוודות? הרי הקדוש ברוך הוא בוחן כליות ולב ויודע היטב מה נמצא בתוכנו. הוא יודע אם עשינו תשובה פנימית או לא, אם התחרטנו על המעשים הלא טובים ואם קיבלנו על עצמנו ללכת בדרך טובה, אז מדוע צריך את המעשה החיצוני הזה של וידוי בדיבור ממש? ואם נאמר שיש בזה טעם, אז אפשר להתוודות פעם אחת על כל חטא, אבל מדוע להתוודות על אותם החטאים שוב ושוב, יום אחר יום, שנה אחר שנה, גם לאחר שכבר עשינו תשובה?

חשוב להבין שהדיבור משפיע מאוד על האדם. לדיבור יש כוח עצום שאנו כלל לא תופסים בהחדרת אמונה ודרך חשיבה. כאשר אנו מתוודים לפני הקדוש ברוך הוא, אנו פועלים בכך לשינוי המהות הפנימית שלנו. ראשית, כמו בכל תפילה, עצם הדיבור מחזק את הקשר שלנו עם הקדוש ברוך הוא. רק העובדה שאנו מדברים איתו היא כבר מנגנון שמחדיר אמונה לתוכנו, שהרי אנו מרגישים מגוחכים לדבר עם עצמנו, כך שבדיבור עם השם אנו מתמלאים באמונה שהשם יתברך נמצא איתנו ושומע אותנו. מעבר לזה שאנו מדברים איתו, החטאים הקשים שלנו שאנו מספרים עליהם הם כל כך אישיים ואנו לא רוצים שאף אחד ידע מהם, ובכל זאת אנו משתפים אותו, כך שאנו מוסיפים לעצמנו ביטחון בו.

אך מעבר לתפילה רגילה, לוידוי יש משמעות מיוחדת עבורנו. הוידוי מביא אותנו להכיר במקום האמיתי שלנו. הוא מחדיר לנו ענווה, שהרי אדם יכול לחשוב בקלות שהוא מלך העולם ושלא היה צדיק כמוהו מאז משה רבינו. אבל כאשר האדם אומר לקדוש ברוך הוא את חטאיו, הוא פתאום מבין את מקומו. פתאום אנחנו מבינים כמה שאנו אפסים שלא מצליחים לעמוד מול היצר הרע ששובר אותנו. פתאום אנחנו רואים שחטאנו כל כך הרבה ושכל מה שיש לנו זה מתנת חינם מהשם, כי על פי דין אנחנו כלל לא ראויים למה שהשם נתן לנו עם כל החטאים שעשינו.

כאשר אנו עורכים וידוי, אנו עושים הפסקה מעולם השקר והחיצוניות בו אנו חיים בכאילו, ועוברים לעולם אמיתי בו אנו מניחים את כל הקלפים על השולחן. המעבר הזה מביא אותנו להתבוננות אחרת על החיים שלנו. זה כמו שאדם שמבין שהוא שותה יותר מדי אלכוהול ירצה להפסיק, אבל הוא כבר מכור וכעת גם אם הוא יחליט להפסיק, שיקול הדעת שלו לא מספיק יציב ובקלות הוא יכול לחזור לזה בכל רגע. אבל כאשר אדם מגיע למוסד של גמילה ומתוודה על הבעיה שלו, הוא קודם כל יוצא משלב של הכחשה ומחדיר לעצמו את המודעות לבעיה. הוא בעצם מצהיר שהוא בעצמו לא יכול להתמודד עם הבעיה ולכן הוא זורק את המושכות למישהו אחר שישמור עליו. כך אנו מתוודים לפני הקדוש ברוך הוא ומביאים עצמנו להכרה בבעיות שלנו. אנו זורקים את המושכות אל הקדוש ברוך הוא ומבקשים ממנו להציל אותנו. כי לבד אין לנו כוח להתמודד מול היצר הרע, אבל הרצון שלנו להתמודד מולו הוא כבר התחלה טובה וכאשר אנו מבקשים את עזרתו של השם יתברך, אז בוודאי שהוא יבוא לקראתנו ויעזור.

אדם מוכרח להכיר בבעיות שלו כדי לפתור אותן. לכל אחד מאיתנו יש הרבה צדדים אפלים ולא כל כך טובים שלפעמים אנחנו בעצמנו לא מכירים אותם ולפעמים אנו גם לא רוצים להכיר. הוידוי נותן לנו להתמודד עם המציאות, להכיר באמת, לצאת מההכחשה, ואז אנו יכולים להתחיל לעבוד על עצמנו ולטפל בבעיות. אדם שיתחיל לדבר עם הקדוש ברוך הוא בלי שאף אחד נמצא סביבו, יגלה דברים שהוא כלל לא ידע על עצמו. לאחר שהוא מתחיל לדבר ולהתוודות על דברים שעשה הוא פתאום יכול להוציא דברים מעומק הנפש שהוא בעצמו לא ידע אותם לפני כן. אמנם זה היה קיים בתוכו, אבל זה התחבא עמוק בתוך התת מודע שקוע בתוך תרדמה. עצם האקט החיצוני הזה של וידוי דברים הוציא את הדברים החבויים אל ההכרה שלנו.

כל אחד מאיתנו עושה הרבה דברים שהוא יודע שהם מזיקים ולא טובים, מי מאיתנו למשל לא אוכל חטיפים מלוחים שמכילים רק רעל לגוף? מי לא מתעצל לפעמים לשמור על בריאותו ועושה דברים נוחים יותר? מי לא כועס מדי פעם למרות שאנו לא מרוויחים מכך שום דבר? מי לא מדבר שטויות פה ושם למרות שאין בזה שום תועלת? ישנם עוד אינספור דברים שמזיקים לנו ובכל זאת, אין לנו מודעות לכך שזה מזיק. אם נשאל אנשים עם השכלה ממוצעת ברחוב על הדברים האלו, האם נמצא מישהו שבאמת חושב שאוכל תעשייתי הוא בריא או שסיגריות תורמות לנו? הרי בוודאי שכולם יודעים שזה מזיק, אך בכל זאת זה לא מפריע לנו להמשיך לעשות זאת. כדי להפסיק את זה, אנו צריכים לעורר את עצמנו. לא חסרה לנו חכמה חיצונית של דברים שאנו לא יודעים, אלא חסר לנו החיבור לדברים בכך שנעלה את הבעיות שלנו מתוך תת ההכרה אל החלק המודע. את זה אנו עושים באמצעות הוידוי. כאשר אנו מתוודים, אנו שמים את הבעיות שלנו מולנו, מתבוננים בבעיות ומבקשים מהשם יתברך שיעזור לנו להתמודד איתן. אנו יוצאים משלב ההכחשה ומתחילים שלב חדש של בניה ועבודה עצמית. רק כך התשובה יכולה להיות שלמה, שהרי בלעדי השלב הזה אין לנו אפשרות להיות מודעים לבעיה שלנו.

כעת ננסה להבין מדוע אנו מתוודים שוב ושוב גם לאחר שחזרנו בתשובה. שהרי אם כבר עשינו תשובה על חטא מסוים, אז מדוע להזכיר את אותו החטא שוב ושוב?

העניין הוא שהתשובה זה לא דבר שעושים פעם אחת וזהו. כבר כתבנו בסיעתא דשמייא מאמר על איך לעשות תשובה, התשובה היא שינוי הדרגתי של התפיסה והמהות, ולא משהו טכני שאנו עושים בנקודת זמן כלשהי. אדם צריך לעשות תשובה יום יום כדי להתקדם, כי לא משנה כמה גבוה הצלחנו להגיע בעזרת השם, תמיד אפשר להתקדם עוד ולהתקרב עוד יותר.

לכן אם ניקח למשל אדם שגנב בצעירותו משהו קטן וכעת הוא רוצה לעשות על כך תשובה, אז אותו אדם צריך להתוודות על כך שגנב. לאחר שהוא כבר התחרט על מה שעשה, הוא הפך לאדם אחר והתקרב מעט יותר לקדוש ברוך הוא. אבל מעשה הגניבה הוא לא משהו טכני כל כך, אלא דבר עם אינסוף השלכות. לאחר שאותו אדם התקרב לקדוש ברוך הוא, כעת בדרגה החדשה שלו הוא מבין יותר דברים, הלב שלו נפתח יותר וכך הוא מבין יותר לעומק את המעשה שעשה. פתאום הוא מבין שלא רק שהמעשה שעשה לא היה טוב, אלא שהוא גם ציער את האדם שממנו גנב. לאחר מכן הוא עולה עוד דרגה ומבין עוד יותר את חומרת הדבר והוא מצטער עוד יותר על כך שעבר על ציווי של השם יתברך. לאחר מכן הוא מתקרב עוד יותר להשם ואז הוא רואה את כל החסדים והטובות שהשם עושה לו, והוא כבר ממש מתבייש בעצמו על אותו חטא שעשה. כך בכל פעם התשובה שלו הופכת ליותר ויותר שלמה.

כדי להבין את הדברים טוב יותר, נדמיין לעצמנו ילד שבמעשה קונדס כלשהו עשה חס ושלום נזק בלתי הפיך. כעת אותו ילד מצטער על המעשה שעשה, אבל מנקודת מבט של ילד. ככל שהוא גדל, כך הוא מבין יותר את חומרת הנזק ולכן מצטער יותר. כשיגדל עוד יותר בוודאי כבר יתבייש ממש במעשה שעשה וירצה לנסות לתקן ולעשות מעשים טובים שיועילו. אם לאחר שאותו ילד היה מבקש סליחה הכל היה נגמר, אז אותו ילד היה שוכח מזה וממשיך את חייו כרגיל. עצם ההתמקדות באותו מעשה שוב ושוב, מזכירה לנו בכל פעם מחדש מהי הדרך הנכונה, מרחיקה אותנו ממעשים דומים ומקרבת אותנו למעשים טובים ולתיקון. כך אנו עולים בכל וידוי עוד עליה קטנה לדרגה גבוהה יותר מזו שהיינו בה קודם לכן.

כאשר אנו מתוודים שוב ושוב אנו מתחברים יותר ויותר לתשובה השלמה שתכפר על המעשה. אנו מסתכלים בכל פעם מחדש על המעשה ומתרחקים ממנו יותר ויותר. אנו מחדירים לעצמנו את החומרה של אותו מעשה וכל ההשלכות שלו. יותר מכל, אנו צומחים מתוך אותו מעשה שמביא אותנו בכל וידוי למקומות חדשים שכלל לא היינו יכולים להגיע אליהם לולא היינו מתוודים. ואז אפשר להגיע לתשובה מאהבה שהעבירות נהפכות לזכויות ומתוך כך להגיע למקום בו בעלי תשובה עומדים שבו אפילו צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד. שהרי דווקא אותם חטאים, הם אלו שגרמו לנו לצמוח עוד ועוד בכל פעם שעשינו וידוי והתחרטנו עליהם, דווקא הם אלו שסייעו לנו לקבל על עצמנו קבלות טובות, דווקא הם אלו שגרמו לנו לסלוד מהם כל כך ולהגביר את אהבת השם שבנו. לכן אותם חטאים, הם עצמם הופכים לזכויות, כי הם אלו שהביאו אותנו לדרגות הגבוהות שלנו. ולכן רק בעלי תשובה יכולים לעמוד שם, כי הצדיקים הגמורים לא יכולים לעמוד במקום של צמיחה מהחטאים, שהרי מעולם לא חטאו בחטאים כאלו. את כל זה אפשר להשיג רק בעזרת הוידוי שוב ושוב, שהרי אם לא נביא את החבוי בתוכנו למודעות שלנו, אז לא נוכל לצמוח ממנו ונישאר באותו המקום בו אנו נמצאים כעת.

הוידוי הוא הבסיס לצמיחה שלנו. ישנו אמנם נוסח וידוי מיוחד אותו אנו אומרים בכל יום (בימים בהם אומרים תחנון), אך מעבר לזה ישנם גם נוסחים אחרים, לרוב מסודרים על סדר הא' – ב'. ביום הכיפורים מתוודים בצורות שונות ונוסחים שונים בתפילות. בחלק מהעדות נוהגים לומר בשחרית את הוידוי הגדול לרבינו נסים, שמי שיתרכז וישים לבו היטב לדברים הכתובים בו, ספק אם יוכל למנוע עצמו מלהתפרץ בבכי כמו ילד קטן. אך מעבר לכל הוידויים האלו, ישנו וידוי פרטי לכל אחד ואחד. כל אדם יכול להיזכר במעשים לא טובים שעשה, כל אדם בוודאי מתחרט על חטאים שונים, את כל זה אנו יכולים להביא לוידוי פרטי משלנו. אמנם הנוסחים שתיקנו לנו הם מועילים וטובים, אך מה שמשפיע יותר מכל על הלב הוא הוידוי הפרטי במלים שלנו על המעשים הלא טובים האישיים שלנו. לומר משהו בסגנון של "השם יתברך, חטאנו לפניך ועשינו כך וכך…" ולבקש סליחה. להתחרט מעומק הלב ולבקש מהשם שיעזור לנו לתקן את המעוות. כל זה בוודאי ישפיע עלינו ויקדם אותנו לתשובה שלמה. השם יתברך יחתום את כולנו ואת כל ישראל לטובה ולברכה אמן.

עוד על ,

מה אנשים מחפשים?

| וידוי יום כיפור |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *