זהירות מנדרים ושבועות – פרשת מטות

מאת רוני פיזנטי | א׳ באב ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

בתחילת פרשת מטות מובא עניין נדרים ושבועות: ״איש כי ידור נדר להשם…״ (במדבר ל׳, פסוק ג׳). צריך לדעת שכאשר אדם נודר נדר, זה להשם. פעמים רבות אנו לא נותנים את החשיבות הראויה לעניין הנדרים והשבועות, אבל צריך הרבה תשומת לב לחומרה הרבה של העניין. אנחנו חושבים לעצמנו שסתם אמרנו כמה דברים ולא מייחסים לזה חשיבות, אבל אותו נדר הוא להשם. הכל נרשם בשמיים ומאותו רגע משקיפים עלינו כדי לגלות כיצד יתגלגלו הדברים.

אנשים רבים בכלל לא שמים לב לדברים שהם אומרים. אנשים מבטיחים הבטחות וזורקים דברים לאוויר, כאשר הם בכלל לא מתכוונים לדברים שהם אומרים. לפעמים אנחנו מדברים מתוך הרגל, מתוך הסלנג ומתוך הדברים ששגורים בפינו מתוך הסביבה שאנו נמצאים בה. אדם יכול להישבע בכל הקרובים שלו ובכל דבר קדוש אפשרי, אבל מבחינתו אין לזה שום משמעות. אבל כל מילה שהוא הוציא מהפה עולה למעלה ונחקקת. לכן התורה מזהירה אותנו ״ככל היוצא מפיו יעשה״.

לכן עלינו לזכור היטב שהנדר הוא להשם. זה אומר שכאשר אנו נודרים או נשבעים, זה עולה לגבוה וכעת יש לנו חשבון פתוח עם השם יתברך. זה גם אומר שצריך לשים לב היטב לא לנדור או להישבע סתם כך בשביל שטויות ודברים גשמיים, אלא להשם. אם אדם מחפש רוחניות, רוצה לזרז עצמו לקיים מצווה כלשהי או לעשות דבר טוב כלשהו, אז הוא יכול לקבל על עצמו נדר כלשהו ואז ידאג לקיים אותו בכל מחיר. אבל אם הוא לא בטוח בוודאות שהוא יכול לקיים את הנדר, או שאפילו אם הוא יודע שהוא יקיים או שהוא נשבע על דבר אמת אבל הסיבה שלשמה הוא נודר או נשבע היא משהו גשמי או לא בעל משמעות רוחנית עמוקה, אז עדיף לא לנדור כלל.

הדבר הטוב ביותר הוא להימנע לגמרי מנדרים ושבועות. הרי אף פעם לא נוכל להיות בטוחים לגמרי שנוכל לקיים את הנדר. לפעמים אנחנו שוכחים מדברים, לפעמים נסיבות החיים משנות את התמונה למקומות לא צפויים ודברים מתגלגלים בשונה משתכננו לעצמנו. לכן עדיף להימנע מזה לגמרי ואפילו להקפיד לומר ״בלי נדר״ על כל דבר טוב שאנו מתכננים או קבלות שאנו מקבלים על עצמנו.

לפעמים אנו ממעיטים בערך של הדברים מתוך שאנו סתם אומרים דברים, או שחושבים שזה היה בצחוק, או שאנו לא באמת מתכוונים לדברים שאנו אומרים. אבל כל מילה שאנו מוציאים נחקקת ועולה להשם. מאותו רגע אנו עלולים להביא על עצמנו חס ושלום דינים קשים והקפדה גדולה. לכן צריך לשמור היטב על הדברים שאנו אומרים, ואם כבר אמרנו דבר, צריך לעשות הכל כדי לעמוד בו.

הדבר מצוי שאנשים קונים עליות לתורה בבית הכנסת, מבטיחים דברים שקשורים למצוות או הנהגות טובות, מבטיחים שיסייעו בעניין מסוים וכו׳. כל הדברים האלו הם נדרים ועלינו לעשות הכל כדי לקיים אותם. אדם שיש לו חשבונות פתוחים של נדרים ושבועות עלול לקבל חס ושלום הרבה דינים לחייו, גם אם זה נעשה בתמימות, מתוך חוסר ידיעה או מתוך שכחה. בשמיים שום דבר לא נשכח.

לא לחינם את היום הקדוש והרוחני ביותר בשנה אנו פותחים בתפילת כל נדרי, בה אנו מבקשים להתיר את כל הנדרים והשבועות שנדרנו. וזה לאחר שכבר ערכנו התרת נדרים בלילה שלפני כן. כי דווקא ביום הכיפורים שבו אנו מבקשים סליחה ומחילה, שבו כל העוונות נמחלים ובו רחמים עצומים מתגלים, דווקא שם עלינו להיות נקיים מנדרים ושבועות, כי אלו מעכבים אותנו ומונעים רחמי שמיים גדולים מאיתנו. לא מתפללים להסיר את החטאים, לקבל את התפילות או לסלוח על העוונות, אלא רק להתיר את הנדרים והשבועות. כי אם יש לאדם נדר או שבועה מרחפים מעליו, זה מעכב את התשובה שלו ומונע ממנו לקבל סליחה, מחילה ורחמים מהשמיים.

מכאן נבין כמה צריך לשים לב היטב לדברים שאנו מוציאים מהפה ולהישמר מכל עניין נדרים ושבועות, גם על דברי אמת וגם לצורך. השם יתברך יזכה אותנו לשמור על הדברים שיוצאים מפינו, יזכה אותנו לקדושת הדיבור ויביא לנו רחמים גדולים לחיינו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *