חזק ואמץ – פרשת וילך

מאת רוני פיזנטי | ד׳ בתשרי ה׳תשע״ו | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

בפרשת וילך משה פונה לעם ישראל ומחזק אותו לקראת הכניסה לארץ ישראל. כפי שאומר הפסוק: ״חזקו ואמצו אל תיראו ואל תערצו מפניהם״ (דברים לא', פסוק ו'). לאחר מכן הוא פונה ליהושע ומחזק גם אותו: ״חזק ואמץ״, ״והשם הוא ההולך לפניך… לא ירפך ולא יעזבך לא תירא ולא תחת״ (פסוקים ז׳-ח׳). אבל צריך לשאול בשביל מה נחוצים כל החיזוקים האלו? הרי אם השם רוצה שננצח, אז ננצח. אם השם נלחם בשבילנו, אז הוא לא צריך שום עזרה מאיתנו. יוצא שגם אם כולם יהיו חלשים וחסרי אמונה, עדין הקדוש ברוך הוא יכול לנצח את כולם בלי בעיה. אז מדוע כל כך חשוב לחזק את העם ואת יהושע שיידעו שהשם יתברך ילחם להם?

אלא שצריך להבין מהי המטרה של כל העניין. אצלנו בראש זה נתפס בדרך כלל כאילו שיש מלחמה בינינו לבין איזה עם אחר, ואז הקדוש ברוך הוא בא לעזור לנו להילחם באותו עם וכך אנחנו יכולים לנצח. אבל האמת היא שהקדוש ברוך הוא לא בא לעזור לנו מתוך מצב נתון של מלחמה, והוא גם לא באמת נלחם באף אחד. הרי הוא זה שנותן את הקיום בעולם וכל כוח שקיים בעולם הוא מכוחו של השם יתברך. יוצא שהשם יתברך הוא לא רק זה שנלחם בשבילנו, אלא הוא גם זה שנלחם בשביל הצד השני, והוא גם זה שעשה את המלחמה מלכתחילה, והוא זה שהביא את כל הנסיבות לכך. הוא הכוח היחידי בעולם.

לכן צריך להבין יותר מה עניין המלחמה. הרי הקדוש ברוך הוא יכול לבטל את כל המלחמות ולעשות שלום בעולם. אז מדוע בכל זאת יש צורך במלחמות? את השאלה הזאת אפשר לשאול בעצם על כל כוח שלילי שקיים בעולם. בשביל מה בכלל יש רע? מדוע העולם לא מושלם? הרי הקדוש ברוך הוא יכול בקלות לברוא עולם מושלם בלי שום צרות. אז למה צריך לעבור דברים קשים ומפרכים?

התשובה לכל השאלות האלו היא שזה נחוץ בשבילנו. דרך הנסיונות אנו מתעלים ודרכם אנו יכולים להתחבר חיבור חזק יותר לקדוש ברוך הוא. ככל שהאדם רחוק יותר, במקום חשוך יותר ועם ניסיונות קשים יותר, כך העבודה שהוא עושה היא גדולה יותר והעוצמה הרוחנית שהוא מקבל היא חזקה יותר. זה לא אותו הדבר אם אדם עובר טירונות של טבחים או טירונות של השייטת. ככל שהאדם עובר דברים קשים יותר, כך הוא הופך לחזק יותר.

לפני שעם ישראל נכנסים לארץ, יש צורך לעבור ניסיונות. לכן יש מלחמות שעליהם לעבור. אבל כל עניין הניסיונות הוא לקרב אותנו להשם יתברך ולהתעצם באמונה. לכן משה רבינו מדריך את עם ישראל כיצד להפיק את המירב מהמלחמות האלו. ככל שבני ישראל יאמינו ויבינו שהשם יתברך הוא שנלחם להם וככל שהם יתחזקו באמונה, כך ההישגים שלהם יהיו טובים יותר. ממילא גם המלחמות יעברו בקלות יותר, שהרי אם כבר השיגו את מה שצריך, אז אין עוד צורך בניסיונות.

אם בני ישראל לא יהיו חזקים מספיק באמונתם, אז המלחמה שהם יעברו לא תספיק כדי להביא אותם למקום הרוחני שאליו הם צריכים להגיע, ואז יהיה צורך בניסיונות נוספים עוד ועוד. זה כמו שאדם לא מצליח לעבור מבחן מסוים, אז נותנים לו הזדמנות נוספת. ההזדמנות היא לטובתו, אבל אם הוא לא ירכוש מספיק ידע כדי לעבור את המבחן, אז הוא יאלץ ללמוד שוב ושוב את אותו חומר, לאבד זמן רב והוא אפילו ירגיש כמו בעונש כי הוא צריך ללמוד בזמן שכולם מסביבו נהנים. אם כבר במועד א' הוא יתכונן היטב ויגיע עם ידע נרחב, אז הוא יעבור את המבחן ולא יהיה צריך להיות תקוע באותו שלב.

בני ישראל מוכרחים להיות חזקים. הם צריכים להיות בתוך מלחמה גשמית, לראות אנשים אמתיים שנלחמים מולם, לראות דם, להרגיש את אוירת המלחמה, ועם כל זה להבין שהשם יתברך הוא זה שעושה את הכל. הוא שומר עלינו בהשגחה פרטית והוא נלחם בשבילנו. לכן משה רבינו דואג לחזק את כל ישראל ובעיקר את יהושע שינהיג את העם, כי זה הדבר העיקרי שעליהם לקבל מכל אותם דברים שהם הולכים לעבור בכניסה לארץ.

מכל זה עלינו להבין שהפחד הוא דבר הרסני. הפחד מושך דברים שליליים, שהרי הוא מרחיק אותנו מהשם יתברך ומהמטרה. עלינו לבטוח בהשם ולראות אותו גם בתוך הדברים הגשמיים שנמצאים מולנו. מתוך הטבע שהתרגלנו אליו עלינו לזכור שהשם יתברך הוא זה שמפעיל אותו.

כל אדם נמצא בקשיים שונים. צריך לדעת שככל שנפחד ונסתכל על אותם הדברים כמאיימים, כך יהיה לנו קשה יותר והניסיונות ימשיכו לבוא. כמו אותו אדם שלא עובר את המבחן ואז נותנים לו הזדמנות נוספת שוב ושוב והוא נשאר תקוע באותם ניסיונות. אבל אם נתמלא בביטחון ובאמונה, אז נצליח להשיג את המטרה ונוכל להגיע אל המנוחה ואל הנחלה.

וזה סוד גדול בהנהגת העולם, שכל העולמות העליונים מתנהלים על פי המעשים שלנו. כשאדם חושב מחשבה טובה, הוא נותן כוח להשפיע שפע טוב לעולם. כשאדם מדבר דברי תורה, הוא מוריד ברכה לעולם. כל מעשה טוב, כל מצווה וכל חיזוק באמונה וביראת שמיים מביא לשפע עצום לנו ולכל הסביבה שלנו. שהרי זו המטרה, להתקרב להשם ולהתחזק באמונה ואז כל הניסיונות בטלים וכל הטוב האינסופי שמחכה לנו יכול לרדת אלינו כך שנקבל אותו.

השם יתברך יחזק אותנו באמונה ויזכה את כל ישראל להכתב ולהחתם לשנה טובה ומבורכת, להצלחה, ליראת שמיים, לשמחה, לבריאות, לפרנסה טובה, לחיים טובים ולשלום.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

2 תגובות על חזק ואמץ – פרשת וילך

  1. מאת אורלי‏:

    לפי האמונה כי ה' הוא זה שיוצר את הקשיים והנסיונות ולכן הוא זה שיכול להורידם אז לא ברור לי איך האדם אמור לנהוג בפועל מלבד האמונה שזה מה'?

    זה מתחבר לי לדברים שאני ממש מתמודדת אתם כרגע ובדיוק מתמודדת עם השאלות והאמונה שהובאו במאמר.

    אשמח להבהרה

    • אומרים שכאשר מגיעים ייסורים על האדם, זה בא למרק את העוונות. בדרך כלל האדם מסרב לקבל את הייסורים, מפנה אצבע מאשימה וכועס מאוד. אבל כאשר האדם מקבל את הייסורים באהבה, מתוך הבנה שהם באים לטובתו ושהשם יתברך שלח אותם, אז לא רק שנקודת המבט שלו על הייסורים משתנה וכך הוא יכול להתמודד איתם יותר בקלות, אלא שגם מהשמיים מפסיקים את הייסורים שלו, כיוון שייסורים באהבה מצביעים על אמונה גדולה ועל אהבה וחיבור גדול להשם יתברך. זה כמו שאב יעניש את בנו. אם כעת הבן יכעס, יצעק, יאמר שהעונש לא מגיע לו, יאשים אחרים וכו׳, אז האב ימשיך להעניש אותו בעונשים גדולים יותר. אבל אם הבן יאמר לאביו שהוא מבין שהעונש שהוא קיבל זה לטובתו, לצורך החינוך שלו, שהוא יודע שהוא התנהג לא בסדר והעונש באמת מגיע לו, שהוא אוהב את אביו מאוד ומקבל את העונש באהבה וישתדל מעתה ללכת בדרך טובה יותר, אז אני לא מאמין שיש אב שישמע את זה וימשיך להעניש את בנו. כל אב שפוי מיד יבטל את העונש ויסלח לבן על הכל, יתן לו חיבוק ענקי וגם יקנה לו ממתקים ומתנות בנוסף. כך אנחנו צריכים להתנהג עם הקדוש ברוך הוא. זה לא פשוט, אבל זה שווה את זה. במיוחד כעת בעשרת ימי תשובה, זה הזמן בו אפשר להשיג קרבה להשם יתברך ביותר קלות ואפשר להגיע להשגות גבוהות. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *