דברים לא טובים מגיעים רק לאחר חשבון מדויק – פרשת פינחס

מאת רוני פיזנטי | י״ט בתמוז ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

מואב ומדין עוללו דברים קשים ביותר לבני ישראל כפי שמתואר בפרשת בלק. הם ניסו לקלל את ישראל ולאחר שנכשלו בכך שלחו את בנותיהם להחטיא את ישראל, מה שהביא למותם של עשרים וארבעה אלף במגפה. לאחר כל זה הקדוש ברוך הוא מצוה את משה לצרור את המדינים על מה שעשו.

אבל מדוע רק את המדינים צריך לצרור? הרי גם המואבים השתתפו בכל העניין, ואולי אפילו יותר ממדין, כי הרי הם אלו שהתחילו את הכל ושלחו את בלעם שיקלל, והם אלו ששלחו את בנותיהם להחטיא את ישראל. אז למה השם יתברך לא ציווה את ישראל לצרור גם את המואבים?

רש״י מביא את הגמרא בבבא קמא, שרות המואביה עתידה היתה לצאת ממואב ולכן אי אפשר היה להשמיד אותם. יוצא שאומה שלמה נשארה קיימת רק כדי שמישהי אחת תצא ממנה. לכאורה, אפשר היה להביא מישהי אחרת במקומה, או שאפשר אפילו לעשות שרות עצמה תצא מאומה אחרת במקום. אבל אנו רואים שהכל מוכרח להיות מדויק על פי חשבונות שמיים ואם אפילו משהו קטן לא מסתדר, אז מבטלים את כל הפורענות לשם כך.

אפשר לראות את הדבר גם בזמן השעבוד במצרים, כאשר משה הרג את האיש המצרי, כתוב שם וירא כי אין איש, ורש״י אומר על זה שהוא ראה שאין אף אחד מהצאצאים שלו שעתיד להתגייר. יוצא שאילו היה איזה צאצא של אותו מצרי שיתגייר, אפילו לאחר כמה אלפי שנים מתוך מליוני צאצאים שלו שאיזה אחד יחליט להתגייר, אז משה לא היה הורג אותו.

מתוך הדברים האלו אפשר ללמוד הרבה אמונה לחיינו. שום דבר רע לא יכול לקרות לאף אחד, אלא אם כן הכל היה מחושב בדקדוק כך שאף אחד לא ייפגע מתוך הדבר שלא לצורך. רק לאחר שמתוך חשבונות שמיים הגיעו לכך שהדבר נדרש, אז הפורענות יכולה חס ושלום לבוא לעולם ולהתקיים. אבל אם יש מישהו שייפגע מכך שלא לצורך, או שדברים ישתבשו מכך למהלך הכללי של התנהלות העולם, אז הדבר לא יכול להתקיים.

חשוב לציין שאין לנו השגה בחשבונות שמיים. לפעמים אנחנו יכולים לשאול שאלות ולטעון טענות, כמו ״למה זה מגיע לו?״ או ״למה אין צדק?״, אבל זה הכל מתוך נקודת המבט שלנו. אנחנו לא יודעים מה כוחות הנפש שניתנו לכל אחד, מה נדרש ממנו, מי עתיד לצאת ממנו, איזה זכות אבות יש לו, כמה תפילות התפללו עליו, מה הוא בא לתקן, מה עשה בגלגולים הקודמים וכו׳. את כל אלו אין לנו אפשרות להבין, אבל אנחנו יכולים להבין שאם דבר מסוים שאינו טוב התרחש, זה אומר שכל מי שמעורב בו היה צריך להיות שם על פי חשבון מדויק.

צריך גם להדגיש שזה לא אומר שכל מי שמקבל ייסורים הוא רשע חס ושלום. ישנם דברים רבים הנוגעים לתיקון העולם שמחושבים בצורה מדויקת על פי גורמים רבים. פעמים רבות יכול להיות שאותו דבר שאנו תופסים בתור לא טוב, הוא בעצם דבר שמכיל המון טוב בתוכו והוא נצרך. פעמים רבות יש ייסורים שמעלים את הנשמה של האדם ומביאים אותה לדרגות הרבה יותר גבוהות. רק צריך להבין שהכל מחושב ושום דבר לא מגיע במקרה.

תארו לכם שנגזר על אדם מסוים דין מסוים. כעת בשמיים בודקים את כל מי שיושפע מאותו דין. זה אומר שאם יש לו איזה בן דוד שישמע על זה ויצטער, אז בודקים בשמיים גם את אותו בן דוד כדי לבחון אם אפשר להוציא את זה לפועל. אם יש אפילו מישהו אחד שלא צריך לקבל את הדבר על פי חשבונות שמיים, אז הדין לא יוכל להתבצע. גם אם יש איזה מכר רחוק שישמע על זה ברחוב ויצטער מכך לרגע, אם אותו מכר לא צריך להצטער על פי חשבונות שמיים אז הדבר לא יצא לפועל.

לכן כאשר לא עלינו מישהו נמצא במצוקה, ועל אחת כמה וכמה כאשר חס ושלום נגזרת גזרה קשה על אדם מסוים, כל הסובבים אותו יכולים כעת להתחזק, להתפלל ולעשות כל שביכולתם להתקרב להשם יתברך ובכך הם יכולים להציל אותו. כי מספיק שירחמו על אחד מהם בשמיים, מספיק שיחליטו בשמיים שלאחד מהם לא מגיע לקבל בשורה לא טובה, וזה יביא לכך שאותה גזרה לא תוכל להתקיים. ממש כמו שכל המואבים שהיו בני מוות, המשיכו לחיות ולהתקיים בזכות רות המואביה שעדין אפילו לא הגיעה לעולם באותו זמן.

תארו לכם כמה צריך להעריך את הצדיקים. ישנם צדיקים בכל דור שמונעים את הפורענות מכל ישראל ואפילו מכל העולם. ישנם יהודים שמעבירים על מידותם ובכך מבטלים גזרות רבות מעל כל ישראל. ישנם אברכים שמוסרים את נפשם על לימוד התורה ובכך מצילים את כלל ישראל מייסורים שונים. גם אם חס ושלום מגיע לאנשים מסוימים לקבל דברים איומים, פעמים רבות זה נמנע מתוך שיש מישהו שזכותו מגנה עליהם.

השם יתברך יחזק אותנו באמונה שלמה ויקרב אותנו לעבודתו יתברך, ומתוך כך ירחיק מאיתנו את כל הצרות והייסורים ויגזור עלינו רק גזרות טובות. נראה בגאולה השלמה ובנין בית המקדש במהרה בימינו אמן.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *