חשוב להיות מדויקים – פרשת חקת

מאת רוני פיזנטי | ט׳ בתמוז ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

עמלק מגיע להילחם בישראל, אבל עושה זאת בצורה מתוחכמת. העמלקים מתחילים לדבר בלשון כנעני כך שבני ישראל יחשבו אותם לכנענים ובתפילתם יבקשו לנצח את הכנעני ולא יתפללו לנצח את עמלק מתוך שהם לא יודעים שזה הם. העמלקים מבינים שאם בני ישראל לא יתפללו בצורה מדויקת, אז הם יוכלו להביס אותם. בני ישראל שומעים אותם מדברים בלשון כנענית, אבל רואים אותם לבושים כעמלקים, לכן הם מתפללים לקדוש ברוך הוא "אם נתון תיתן את העם הזה" (במדבר כא', פסוק ב'). כך זה לא משנה מי זה העם הנלחם בהם, כי הם מבקשים לנצח את אותו העם, יהיה אשר יהיה.

מכאן אפשר ללמוד עקרונות חשובים ביותר בקשר לתפילה שלנו. התפילה שלנו צריכה להיות מדויקת כמה שיותר. הרי בני ישראל הבינו שאם יתפללו לנצח את הכנעני, אז מהשמיים באמת יתנו להם כוח לנצח את הכנעני, אבל רק אותו בלבד ולא עם אחר. ואם היו מתפללים לנצח את עמלק, והיה מתברר שהכנעני נלחם נגדם, אז לא היה להם כוח לנצח אותם. בני ישראל מבינים שהם יכולים לקבל רק את מה שהם מתפללים עבורו ולכן מוכרחים להיות מדויקים ככל שאפשר.

חז"ל מלמדים אותנו שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. זה אומר שבכל העניינים הגשמיים אנו צריכים לסמוך על השם יתברך, אבל במה שקשור להתקדמות הרוחנית שלנו אנו צריכים להתאמץ ולהוביל את עצמנו למקומות הנכונים. עיקר ההשתדלות שלנו צריכה להיות על עבודת השם שלנו, בעוד שאת כל העניינים הגשמיים שמסביב כבר יסדרו וינהלו מהשמיים.

למרות כל זה, צריך לדעת שמטבענו יש לנו נטייה לעשות את הדברים הפוך. בכל מה שקשור לגשמיות נעשה את ההשתדלות המרבית, ולא נהיה שקטים עד שנסדר את כל העניינים והטרדות מכל כיוון אפשרי. אבל דווקא במה שקשור לרוחניות יש נטיה לסמוך על הקדוש ברוך הוא. שהוא יקרב אותנו אליו בלי מאמץ מצדנו, שהוא יביא לחיינו מה שאנו צריכים גם בלי שנתפלל על הדבר ושהוא יסדר את כל מה שצריך גם בלי שנקיים מצוות או שנכוון כוונות מיוחדות.

כל יהודי צריך לדעת שמוטלת עליו החובה לדאוג למצב הרוחני שלו. מתוך המצב הרוחני גם נקבע כל השפע הגשמי שהוא יקבל לחייו. העניינים הרוחניים הם כמו כפתורים להפעלת מערכות מורכבות בשמיים, שבסופו של דבר יוצרות תהליך שמזמן אלינו שפע עצום. יש לנו תרי״ג מצוות כנגד תרי״ג איברים וגידים בגוף האדם, כאשר כל מצווה משפיעה על האיבר הקשור אליה. יש לנו מידות, שעל פי המידות שלנו נקבע כיצד ינהגו איתנו מהשמיים, כך שאדם רחמן יקבל רחמים מהשמיים ואדם שמפרנס עניים יקבל פרנסה מהשמיים. יש לנו עוד המון כלים רוחניים עצומים, אבל בעיקר יש לנו את התפילה שאיתה אנו יכולים לקבל את כל מה שאנו רוצים.

איך להתפלל תפילה שמתקבלת

אדם שמתפלל בצורה אמתית ומכוונת יכול לפעול דברים עצומים וישועות גדולות. הוא יכול לקבל את כל מה שהוא רוצה אם ישתמש במפתחות הנכונים. כל עולם הקבלה בנוי על העניין הזה של הכוונות, הייחודים והתפילות הנכונות למקומות הנכונים כך שנוכל להיענות בצורה הטובה ביותר. אבל לא מוכרחים ללמוד קבלה כדי להעלות את התפילות שלנו. כל אחד מאיתנו יכול להפוך את התפילות שלו להרבה יותר גבוהות ומיוחדות אם רק יתבונן מעט וינסה למקד את התפילות לעניינים המתאימים.

כשאדם מתפלל הוא לרוב סומך על הקדוש ברוך הוא שיבין את רצונו בלי הרבה הסברים ואומר דברים כלליים בלבד. פעמים רבות הוא ממלמל את הדברים בשפה עילגת בלי לחשוב על מה שהוא אומר. לפעמים הוא מתפלל תפילות סותרות אחת לשניה או שעושה דברים שסותרים את התפילה שלו. לפעמים הוא מתמקד על דבר שולי ושטחי ולא מסתכל על התמונה הרחבה יותר. כך האדם עצמו גורר לעצמו דברים שלפעמים הוא כלל לא רוצה בהם, ואז הוא חושב שהשם יתברך חס ושלום לא שומע את התפילות שלו. לכן חשוב ביותר ללמוד ולהבין כיצד עלינו להתפלל.

ראשית כל, חשוב להיכנס כמה שיותר לעניין התפילה. לנסות להתמקד ככל שניתן ולערב את כל החושים האפשריים כך שנוכל ממש לחוש את התפילה. צריך באמת להרגיש שאנו מדברים עם הקדוש ברוך הוא, ולא סתם לעשות הצגות חיצוניות ותנועות עם הגוף. צריך לדמיין את מה שאנו רוצים לקבל, לראות, לשמוע ולחוש את הדבר כאילו שכבר קיבלנו אותו. לא להסתפק באמירה סתמית שאנחנו רוצים פרנסה טובה או חיים טובים. צריך להיכנס פנימה לפרטים הקטנים.

חשוב להיות כמה שיותר מדויקים. לפעמים אנשים מבקשים דברים ולאחר זמן מה באמת מקבלים אותם. רק שהם הפוכים מכל הציפיות שלהם. זה לא מספיק למשל לבקש להיות עשירים. ישנם כאלו שהפכו להיות עשירים והצטערו על זה מאוד לאחר מכן. האם זה משתלם להיות עשירים אם זה יביא בעיות במשפחה, טרדות רבות, שודים וגניבות, בעיות פסיכולוגיות ולפעמים אפילו הליכה בדרכים לא טובות ונפילה רוחנית גדולה? זה בסדר לבקש עושר, אבל צריך להיות מדויקים. לבקש עושר לטובה. לבקש עושר שיעזור לנו ולסביבה. עושר שיסייע לנו בעבודת השם. עושר שיסלק את הטרדות מאיתנו ולא יביא לנו טרדות חדשות.

כדאי להיות מדויקים אפילו יותר ולחשוב על התכלית של הדברים. בשביל מה בכלל אנחנו צריכים את אותו עושר? לפעמים אנשים רוצים עושר כדי לחיות טוב יותר, אבל אותו עושר מביא להם יותר דאגות וטרדות. צריך לחשוב מה באמת נרצה לעשות עם אותו עושר. אם למשל אנו רוצים עושר כדי לקנות בית מרווח יותר, אז נוכל לבקש בתפילה את הבית המרווח שאנו רוצים. הרי מה זה משנה לנו אם הדבר שאנו רוצים יגיע דרך עושר או בדרך אחרת טובה יותר? העיקר הוא שנקבל את הדבר שאנו רוצים.

חשוב לדעת ששורשי הרצונות שלנו מצויים בדברים רוחניים. כי גם אותו בית מרווח שאנו רוצים נועד כדי להרגיש טוב יותר, לשמוח יותר עם המשפחה המורחבת, להרגיש בטוחים וכו׳. אז אפשר לדלג על כל השלבים ופשוט לבקש מהשם יתברך שנרגיש טוב, שנשמח, שנרגיש ביטחון וכל שאר הדברים שאנו רוצים להשיג. נדמיין את הדברים הגשמיים שיעזרו לנו לדעתנו להגיע לאותן הרגשות ונתפלל על הדברים הרוחניים שנוכל לחוות. חשוב להכניס רגשות ורוחניות בתפילה ולא להישאר רק עם דברים גשמיים סתמיים.

בכל תפילה ובקשה צריך לראות כיצד אנו מכניסים את רצון השם בבקשות שלנו. למה שהשם יתברך ירצה כביכול לתת לנו את מבוקשנו? האם נועיל לאחרים? האם נעשה את רצונו? לפעמים אדם מבקש בתמימות ומכל הלב דברים לא טובים מתוך חוסר ידיעה. יש אנשים שמבקשים להצליח בעבירה מסוימת שהם עושים, להצליח להזיק לאחרים, לקבל דבר מסוים שנוגד את התורה כמו בגד לא צנוע או טלוויזיה שנוגדת לכל יסודות התורה. מובן שעבורם הדבר הטוב ביותר זה לא לקבל את מה שהם רוצים ומתפללים בשבילו. על אחת כמה וכמה שזה בדברים הנוגעים לטובת הכלל. אדם שנענה ומקבל את רצונו שמזיק לאחרים או קשור בעבירות שונות חושב שעושים לו חסד, אבל זה העונש הכי גדול.

אם אנו מבקשים ומתפללים, צריך להכניס לשם דברים ש״יגרמו״ לקדוש ברוך הוא כביכול לרצות להגשים לנו את הבקשות. אם מבקשים עושר, אז כדאי לנמק כיצד נשתמש באותו עושר לטובה, לעזור לאנשים, לתרומה לנזקקים. אם רוצים זרע של קיימא, אז צריך לפרט שנרצה שיגדל להיות תלמיד חכם ירא שמיים. כך בכל תפילה צריך לנסות להכניס כמה שיותר דברים של קדושה ורוחניות, שנהפוך למעין שותפים של הקדוש ברוך הוא שירצה כביכול ״להשקיע״ בבקשה שלנו. כמובן שהקדוש ברוך הוא יודע תעלומות וכל הדברים שאנו אומרים ומבקשים צריכים להיאמר בכנות ומכל הלב. אם נאמר שנתרום לנזקקים בלי להתכוון מתוך שאנו יודעים שניתן מעט מאוד (אם בכלל), אז בוודאי שהקדוש ברוך הוא יודע היטב מה נמצא בלבנו.

חשוב להקפיד לא לסתור את הדברים שאנו אומרים. אם נתפלל להביא ילדים לעולם ולאחר מכן נתפלל שיהיה לנו שקט ורוגע בלי טרדות, אז יוצא שתפילה אחת מבטלת את השנייה. חשוב לשים לב לכל מה שאנו מוציאים מהפה. לא מדובר רק על התפילה, אלא גם אם נאמר אפילו בצחוק לחבר שאנו פוגשים ברחוב שהאישה מטרידה אותנו ושאנו מתגעגעים לחיי הרווקות, אז זה סותר לכל מה שביקשנו בדמעות לפני כן.

חשוב גם לא לסתור את הדברים במעשים שלנו. אם אנו מנסים ללכת בדרך מסוימת, צריך להתמיד בה. אי אפשר להתפלל על הליכת הילדים בדרך התורה הקדושה ולאחר מכן לשלוח אותם לבית ספר ממלכתי שילמד אותם דברי כפירה שסותרים את התורה. אי אפשר להתחנן לקדוש ברוך הוא ולהיות מוכנים לעשות בשביל זה הכל, ואחר כך לצאת למועדון עם חברים, לעשות עבירות ולשכוח שהוא קיים. צריך לדבוק בדרך שבחרנו ולהתמיד בה.

חשוב להתאזר בסבלנות ולא לצפות לתפילה שתתקיים מיד לאחר שהתפללנו. כל תפילה מתקבלת בשמיים, רק שלפעמים מחכים לזמן הנכון כדי לתת לנו את מבוקשנו. אסור אף פעם להתייאש וצריך להתמיד ולהמשיך להתפלל שוב ושוב עד שלבסוף נקבל את מבוקשנו.

פעמים רבות מביאים לאדם ניסיון לפני קבלת שפע מסוים. זה בדרך כלל ניסיון של כעס או עבודת המידות בצורה כלשהי, אבל זה יכול להיות כל דבר. חשוב ללכת בדרך טובה כדי להוכיח שכדאי לתת לנו את השפע שביקשנו. לנסות לקבל על עצמנו קבלה כלשהי בלי נדר, לקבל הנהגה טובה או לקיים מצווה כלשהי. להראות להשם יתברך שאנחנו רוצים ללכת בדרכו.

אסור לשכוח להודות להשם יתברך ולהתקרב אליו. בין אם קיבלנו את מבוקשנו או לא. אחרי כל תפילה עלינו להודות לו, ואפשר לראות שכך גם מסתיימת תפילת העמידה שתיקנו לנו אנשי הכנסת הגדולה. גם אם לא קיבלנו, אסור להתייאש או לחשוב שהשם יתברך חס ושלום לא אוהב אותנו או לא רוצה לתת לנו. רק להמתין בסבלנות, להודות על הכל ולהמשיך להתפלל. אם קיבלנו את מבוקשנו, אז על אחת כמה וכמה שצריך להודות לו ולעשות כל שביכולתנו ללכת בדרכיו.

מתוך הדיוק והמיקוד, נזכה שהשם יתברך ישמע ויקבל את כל תפילותינו לטובה. נזכה להתפלל אליו מעומק הלב ומתוך יישוב דעת.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

2 תגובות על חשוב להיות מדויקים – פרשת חקת

  1. מאת אילנה‏:

    יישר כח גדול. כל כך מעניין מחכים בהיר ונכון. נהנית תמיד לקרוא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *