מהו הדבר המשפיל והמבזה ביותר לאשה? (פרשת נשא)

מאת רוני פיזנטי | ז׳ בסיון ה׳תשע״ג | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת סוטה מתארת כיצד נוהגים באשה נשואה שהתייחדה עם גבר אחר לאחר שבעלה הזהיר אותה לא להתייחד איתו. הבעל אמנם לא יודע אם אשתו בגדה בו או לא, אבל בכל אופן האשה עברה איסור חמור והתנהגה בצורה מביישת. שהרי ישנו איסור על הימצאות גבר ואשה ביחד לבדם, וכאן לא רק שהיא עברה על איסור ייחוד, אלא גם בעלה הזהיר אותה במפורש לא להתייחד עם גבר מסוים והיא לא שמעה לו והתייחדה איתו. יוצא שגם אם האשה לא ממש בגדה בבעלה, עדיין האיסור הוא חמור, הזלזול בבעלה הוא נורא ובוודאי שקשר הנישואין שלהם כבר לא יהיה כמו שהיה פעם. במקרים כאלו לוקחים את האשה אל הכהן שישקה אותה במי סוטה. אך לפני כן ישנו סוג של טקס שעל האשה לעבור כאשר הכהן פורע את ראשה. צריך לשאול, מדוע יש צורך לפרוע את ראש האשה לפני שהיא שותה ממי הסוטה?

ידוע שהקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם מידה כנגד מידה (לחצו על הקישור לסרטון וידאו קצר בנושא), שהרי יש צורך שכאשר האדם חווה דבר כלשהו, הוא יפשפש במעשיו ויוכל לגלות מדוע אותה חוויה הגיעה אליו. כאשר אנו מקבלים מידה כנגד מידה, אנו יכולים להבין את הקשר שבין המעשים שלנו לתוצאות שאנו מקבלים. גם כאן, האשה מקבלת מידה כנגד מידה, וכשם שהתנהגה בצורה מביישת ולא צנועה, כך מעמידים אותה בצורה מביישת ולא צנועה. לכן פורעים את ראשה כדי ששיערה יהיה מגולה והיא תרגיש מבויישת בחוסר צניעות. יוצא מכאן שכאשר ראש האשה פרוע, זה אחד הדברים המשפילים והמבזים ביותר לאשה. אך כעת צריך לשאול לגבי זמנינו, כיצד יתכן הדבר שניתן לראות שבימינו ישנן נשים נשואות שמסתובבות ללא כיסוי ראש מתוך בחירה, ולמרות כל מה שנאמר, הן אינן מרגישות מושפלות, ואפילו להפך, הן גם מרגישות עם זה מצויין?

הפסוק המתאר את פריעת ראש האשה אומר כך (במדבר ה' פסוק יח'): "והעמיד הכהן את האשה לפני השם ופרע את ראש האשה… ". הכהן מעמיד את האשה לפני השם ורק אחר כך פורע את ראשה שתרגיש מבויישת. אפשר להניח שאשה שהתייחדה עם גבר אחר לאחר שבעלה הזהירה על כך, היא כנראה לא אחת כזו שמתביישת בקלות (שהרי התייחדה עם גבר זר מבלי להתבייש) וכנראה שגם אין לה בעיה להיות לא צנועה. אך למרות חוסר הבושה, כאשר מעמידים אותה לפני השם יתברך בחוסר צניעות, אז גם אחת כזו יכולה להרגיש את הבושה ולהבין את חומרת המעשה שעשתה. כאשר אנו רואים את הקדוש ברוך הוא מולנו, אף אחד לא יכול לחשוב שיצא לו משהו טוב מעבירות. אדם עובר עבירה רק מתוך שהוא שוכח או כלל לא יודע שהשם נמצא, צופה ויודע.

מכאן אפשר להבין כיצד יתכן שבימינו נשים רבות לצערנו בוחרות לצאת בגילוי ראש מבלי להתבייש או להרגיש מבוזות. היום ישנו הסתר פנים וקשה לנו לראות את השם יתברך לנגד עינינו. היום ההרגשה היא כאילו חס ושלום הטבע פועל מעצמו. אילו האדם היה רואה את הקדוש ברוך הוא לנגד עיניו בוודאי שלא היה יכול לחטוא. כאשר אנו חוטאים, זה מתחיל מצמצום הראייה, כאשר אנו שוכחים את התמונה הגדולה, את המהות שלנו, את הנשמה האלוקית, את העולם הבא, את הנצחיות, ורק רואים מולנו את אותה תאווה לחטוא כאילו שזה הדבר היחיד שקיים בעולם. כשהראייה מצומצמת, האדם עלול לחטוא מבלי שום נקיפות מצפון. אך לאחר מכן כאשר התמונה מתרחבת, אנו מצטערים על אותם החטאים כי אנו מבינים את ההשלכות העצומות שלהם. לכן היום נשים רבות אינן רואות את הקשר שלהן עם השכינה הקדושה, אינן מרגישות את אביהן שמשגיח מלמעלה ומחכה שיחזרו בתשובה, לכן הן מסוגלות ללכת בגילוי ראש ברבים ללא כל בושה.

אך כל זה רק באופן זמני ובהתאם למצב ולצמצום שאנו נמצאים בו. שהרי נשים רבות יכולות להסתובב בצורה לא צנועה בחוף הים ולהרגיש על הגובה מתוך רגילות לכך. אך אם הן יישארו עם בגד הים וילכו איתו באמצע הרחוב, פתאום מתוך השינוי וחוסר הרגילות הראייה שלהן תתרחב והן יוכלו להרגיש את הבושה שבדבר. אם הן יסתובבו עם אותו בגד ים בסביבת המשפחה המורחבת שלהם, עם ההורים, הדודים, הסבים והסבתות, רגשות הבושה ילכו ויתגברו עד שהן לא ידעו היכן לקבור את עצמן מרוב בושה. כולם מבינים שאין באמת הבדל בין הים לבין שאר המקומות, אלא שהחטא מצמצם את עינינו מלראות את התמונה הרחבה. אנו רואים איך שכולם עושים זאת, אז נראה לנו שבגד ים לא צנוע (שלא נעיז להסתובב איתו ליד אנשים ביום יום) זה בסדר גמור אם לובשים אותו בחוף הים.

כך הדבר לגבי כל ענייני צניעות האישה, קשה מאוד לשמור על צניעות כאשר החברה, התקשורת וכל הסביבה שלנו מחדירה לנו מחשבות ורגשות מסוימים לראש, שאנו מקבלים בתור הגדרות ברורות שאין לערער עליהן. מישהי שתרצה לשמור על צניעותה בסביבה שאינה שומרת תורה ומצוות תיאלץ להתאמץ מאוד כדי להצליח בכך, וגם אז זה לא יהיה בצורה שלמה. ההרגלים של הסביבה משפיעים עלינו וגורמים לנו לחשוב שזו הדרך היחידה לחיות ושאי אפשר אחרת. כאילו שלהיות צנועה זה סוג של פרימיטיביות ורק אישה שמפקירה את גופה נחשבת לנאורה ומתקדמת. הסביבה מכתיבה לנו שהיופי הוא חיצוני, שהגוף הוא העיקר ושכולם מסביב צריכים ליהנות מאותו יופי. אך על פי האמת, היופי האמיתי הוא פנימי ואותה פנימיות מקרינה החוצה.

כמה פעמים קרה לנו שפגשנו אנשים שלא היו נראים כמו דוגמנים, אך היה להם חן מיוחד ששבה אותנו? כמה פעמים קרה שפגשנו אנשים שכן היו נראים כמו דוגמנים, אך לאחר שהכרנו את גסות הרוח והגאווה המנופחת כבר לא יכלנו להסתכל עליהם? כי הפנימיות עצמה היא שמקרינה כלפי חוץ. כשאדם מחפש בת זוג לחיים לאהוב ולהקים איתה משפחה, הוא בוודאי יעדיף מישהי מסורה לבית וצנועה שתשמור על היופי שלה רק בשבילו. לעומת זאת, כאשר אדם מחפש להעביר את הזמן ולעשות פוזות על החברים בחוץ, אז הוא יבחר מישהי שמפזרת את היופי שלה החוצה כך שכולם יוכלו לראות וליהנות. אותה אחת יכולה לחשוב שכולם אוהבים אותה, אך האמת היא שכולם חושבים עליה מחשבות זולות ונותנים לה מחמאות רק מתוך אינטרסים. היא מורידה מערכה ומבזבזת מעצמה בשביל אחרים שכלל לא אכפת להם ממנה. אדם שבאמת אוהב ירצה שאשתו תהיה רק שלו, ולא שכל החברים שלו יהנו מיופיה.

כיסוי הראש נותן סימן היכר לאישה נשואה. אחת כזו שמסורה לבית, שחשובה לה המשפחה ושמשקיעה בפנימיות במקום להשקיע באחרים בחוץ. לכן, כאשר היתה מגיעה אישה סוטה אל הכהן, הוא היה פורע את ראשה. שהרי זה גנאי גדול לעמוד כך מול השם יתברך בבושה גדולה כזו. יתכן שבאותם רגעים אותה אישה סוטה היתה יכולה להבין שטעתה, שהגוף הוא לא הפקר ושההשקעה בפנימיות ובבית היא הכדאית יותר. שבמקום להשקיע בגברים זרים שיסתכלו לכמה רגעים ברחוב ויחשבו מחשבות זולות, עדיף להשקיע בבעל שאיתו היא הולכת לחיות את כל חייה.

השם יתברך יזכה אותנו לחיות חיים צנועים יותר ופנימיים יותר, שיביאו לנו אושר וסיפוק פנימיים וגם יקרינו החוצה למצוא חן בעיני כל רואינו, אבל מציאת חן אמיתית ולא סתם תאווה זולה. כיסוי הראש וצניעות לנשים זהו דבר גדול, וכל אחת שתקבל על עצמה אפילו דבר קטן בנושא להתקדם מעט בעניין הצניעות מרעישה עולמות למעלה ובוודאי תקבל שכרה מאת השם. גם אם הדבר רחוק מאיתנו, רק צריך השתדלות מעטה וקבלה קטנה, וזה מה שמוביל אותנו צעד אחר צעד אל הפיסגה. וכבר אמרו חז"ל שבזכות נשים צדקניות זכינו להיגאל ממצריים, ובזכות נשים צדקניות אנו עתידין להיגאל במהרה בימינו אמן.

עוד על ,

מה אנשים מחפשים?

| פרשת השבוע |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

3 תגובות על מהו הדבר המשפיל והמבזה ביותר לאשה? (פרשת נשא)

  1. מאת אשה‏:

    הדבר המשפיל והמבזה ביותר לאשה הוא לפגוע בכבודה בצורת מה שנקרא היום הטרדה.
    הקב"ה אינו עבריין ולכן אינו נותן עונשים של עבריינים.
    אפשר לתת סיבות רבות לפריעת שיער ראש האשה בפרשת סוטה אבל ההסבר הנ"ל כי זהו הדבר המשפיל ביותר אינו נכון.
    לעומת זאת פריעת השיער במקום שהאשה רגילה ללכת עם כיסוי או בחברה שבה כולם הולכים עם כיסוי יש בזה בושה גדולה.

    • ברור שהקדוש ברוך הוא לא נותן עונשים כדי לעשות רע חס ושלום. העונש נועד כדי לתקן.
      תחושת הבושה והביזוי במקרה הזה עוזרת להבין את חומרת המעשים ומכאן אנו יכולים ללמוד ולחזור בתשובה.

  2. מאת פרשת השבוע‏:

    אני עם רוני – הוא צודק , להראות את חומרת המעשים זה מעורר את היראה לא כמו היום שלא מפחדים מכלום וכל אחד עושה כרצונו ולא מפחד מכלום… הבושה באה כדי לעורר את האישה ואת העם כולו ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *