"כנגד ארבעה בנים…" מה כל אחד מהם שואל ואיך זה קשור אלינו? (לחג הפסח)

מאת רוני פיזנטי | כ״ח באדר ה׳תשע״ג | שבת, חגים ומועדים

בהגדה של פסח מסופר על ארבעה בנים שכנגדם דיברה התורה. אך מה בדיוק המסר שהחכמים ניסו להעביר לנו דרך ארבעת הבנים האלו? מה אנחנו יכולים ללמוד מכל אחד מאותם בנים?

העניין המרכזי בליל הסדר הוא מצוות "והגדת לבנך". ישנה מצווה מיוחדת דווקא באותו לילה לספר ביציאת מצריים. פשט הדברים הוא להבין שיש ארבעה סוגים של בנים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. אם נצליח לזהות את הבנים שלנו ולדעת לאיזה מהם נוכל לשייך אותם, נגלה את המפתח שיביא אותנו להצלחה במצוות סיפור יציאת מצריים. כל אחד רואה את העולם מזוית אחרת ומקבל את סיפור יציאת מצריים בצורה שונה. לכן כדאי לדעת על פי אותם ארבעה בנים כיצד להעביר את הדברים לכל אחד מהבנים שלנו בצורה המתאימה לו.

אלא שבליל הסדר יש עניין מיוחד לשאול שאלות ולספר ביציאת מצריים לא רק לבנים שלנו. השולחן ערוך בסימן תעג (הלכה ז') כותב: "אם אין לו בן, אשתו שואלתו. ואם לאו, הוא שואל את עצמו. ואפילו תלמידי חכמים שואלים זה לזה מה נשתנה". אנו עושים הרבה שינויים בליל הסדר, שותים כוס שני לפני הסעודה, מגלים את המצות ואז מכסים בחזרה וכו'. הכל כדי לעורר את כולם לשאול שאלות. לא רק את הבנים שלנו, אלא גם את עצמנו, שנתחיל לחקור גם בעצמנו מה באמת נשתנה הלילה הזה מכל הלילות. אנו צריכים לשאול את עצמנו ואז להשיב ולספר לעצמנו על יציאת מצריים. חשוב להכניס את הדברים אל הלב שלנו בלילה המיוחד הזה.

הבן החכם מייצג את תלמידי החכמים שמבינים את המשמעות של ליל הסדר. הוא שואל ישר ולעניין ורוצה שיעבירו לו את הציוויים של השם יתברך. לכן התשובה לאותו הבן היא גם ברמה שלו וכך עונים לו מתוך דקדוקי הלכות הפסח, שאין מפטירין אחר הפסח אפיקומן. הבן הרשע גם כן חכם, שהרי מבין מה המשמעות של חג הפסח, אך הוציא את עצמו מהכלל. כדי להיקרא "רשע" אדם צריך להבין קודם מה הוא עושה. אדם שעושה שטויות בלי להבין יוגדר כ"משוגע", אך כאשר הוא עושה את הדברים בזדון ומתוך שנותן דעתו על כך, רק אז ייקרא רשע. אדם כזה שרוצה להכעיס אנו צריכים להוכיח, ולכן התשובה שלו תהיה בהתאם. הבן התם לא מבין הרבה במתרחש סביבו ביום הזה, אך עם זאת הוא רואה דברים משונים בליל הסדר. הוא לא בדיוק מבין את משמעות הדברים ולכן הוא מנסח שאלה כללית "מה זאת?", התשובה שהוא מקבל גם היא כללית "בחוזק יד הוציאנו השם ממצרים מבית עבדים".

לבסוף נשאר הבן האחרון שאינו יודע לשאול. הוא רואה את כל המתרחש סביבו, הוא רואה את כל השינויים, לוקחים את המצות, מחזירים אותן, מגביהים את הקערה, מורידים, שותים ארבע כוסות, מטבילין פעמיים, אוכלים מרור, גונבים את האפיקומן ועושים כל כך הרבה דברים שונים מהרגיל, אך עם כל זה הוא אינו מתעורר לשאול שום דבר. הוא בכלל לא מקשר שכל המנהגים המוזרים מסביבו מייצגים משהו. הוא אפילו לא יודע מה לשאול בקשר לכל מה שמתרחש, כאילו שהכל כרגיל. הוא לא מבין שכל זה נעשה כזכר ליציאת מצרים. כדי שיהיו לנו עדות וזיכרון ליציאת מצרים וכדי שנכניס את סיפור יציאת מצרים אל הלב שלנו. לבן כזה צריך לפתוח ולהסביר גם בלי שהוא ישאל.

היום כמעט כל הדור שלנו משתייך לאותו בן שאינו יודע לשאול. החכמים הם מעטים, רשעים שמבינים עניין ורוצים להכעיס כבר אין היום (המעשים הלא טובים שלנו הם מתוך חוסר ידיעה והבנה), ואפילו כאלו שרק מסתקרנים ושואלים "מה זאת" כמו אותו בן תם קשה מאוד למצוא. שנה אחר שנה כמעט כולנו חוגגים את ליל הסדר, עושים מפגש משפחתי רב משתתפים, קוראים את ההגדה בלי להבין הרבה, מחכים בקוצר רוח לסעודה טובה, מקנחים במצה עם שוקולד, אך שוכחים לשאול שאלות. התרגלנו לחגוג את פסח כבר בגן עם הגננת שהשמיטה פרטים חשובים, אחר כך בבית הספר בו הסבירו לנו המורים שהכל רק מנהג סמלי לאיזו אגדה. כך גדלנו מתוך חוסר הבנה של משמעות הדברים, שהפכה להבנה גרועה ושקרית שכאילו חס ושלום אין כלל משמעות לדברים.

חג הפסח הוא עדות ליציאת מצרים. שהרי מאז יציאת מצרים אנו חוגגים את המאורע בכל שנה. כמו אדם שחוגגים לו יום הולדת בכל שנה, כמו ציונים של ארועים היסטוריים שאנו מציינים בכל שנה, כך גם חג הפסח. הרי לא יתכן שבא איזה יהודי לפני כמה מאות שנים והמציא שהיתה פעם יציאת מצרים ואמר לכולם לחגוג. שהרי אם זה היה כך, אף אחד לא היה מאמין לו. אנחנו חוגגים את חג הפסח ובפרט את ליל הסדר בגלל שכך ההורים שלנו וכל המכרים היהודים שלנו לימדו אותנו, והם חגגו אותו כי ראו את הוריהם ומכריהם היהודים שלימדו אותם, וכך הלאה עד לאותו דור ביציאת מצרים שחגג את הפסח הראשון בהיסטוריה. אם לא היינו רואים את הורינו ומכרינו חוגגים ומציינים את המאורע, לא היינו מאמינים לאף אחד שהיה אי פעם מאורע כזה. עצם ליל הסדר מהווה עדות ליציאת מצרים. כאשר אנו מניחים מצה ומרור לפנינו בשולחן אנו משתתפים בעדות על כך שלפני כשלושת אלפים שנה אבותינו יצאו ממצרים.

חשוב להעביר את הדברים הלאה לכל אותם יהודים יקרים שלא זכו להיות מבין אלו ששואלים שאלות. אפילו הבן הרשע שנתפס אצלנו כהכי גרוע מבין הארבעה, בכל אופן גם הוא לפחות מתעניין ושואל. אפילו הוא מבין שיש כאן משהו לא רגיל. אך אותם יהודים שאינם יודעים לשאול תלויים רק בנו, המצווה היא עלינו לפתוח להם ולהסביר להם, להכיר להם את עולם התורה היפהפה, להסביר להם את המהות של החיים היהודיים. אם לא נפתח להם אנחנו, יתכן שהם לעולם לא ידעו את הדברים. כל כך הרבה יהודים רחוקים היו אותו בן שאינו יודע לשאול, עד שיום אחד מישהו פתח להם והסביר להם, ומאז הם עשו תהליך ארוך שבו הפכו את כל חייהם לחיים של אמונה ויראת שמיים. רק צריך לפתוח להם כך שידעו שישנה דרך אחרת.

אדם שיתבונן על החג ברצינות ועל ליל הסדר בפרט, יכול לגלות המון דברים ולהתחזק מאוד באמונה. במשך כל החיים שלנו אנו חיים את ההרגלים ושוכחים להתבונן לעומקם של דברים ולהבין מהי משמעות החיים שלנו. ליל הסדר מכוון בצורה כזו שזועקת אלינו לשאול דברים ולהתעניין. הלילה הזה באמת יכול לעשות לנו 'סדר' בחיים. אלא שכדי להגיע לזה אנו מוכרחים לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות. אם לא נשאל, כמו אותו בן שאינו יודע לשאול, אז לפחות נבצע את העניין של "את פתח לו". נתחיל להסביר לעצמנו את הדברים, שבתוך תוכנו בוודאי אנו כבר יודעים אותם היטב, אלא שעדיין לא חלחלו מספיק לתוכנו. כולם מכירים את סיפורי התנ"ך, כולם יודעים על יציאת מצרים, כולם יודעים מהי יהדות, אלא שאנחנו שמים את כל הידיעות האלו בצד, כאילו שהן לא קשורות אלינו, ושוכחים להתחבר אליהן ולהפנים אותן.

ליל הסדר מעורר אותנו להתחבר לדברים. לעצור את השגרה ולהתבונן בפרטים הקטנים. להפסיק להתנהג כמו הבן שאינו יודע לשאול ולוקח את הכל כמובן מאליו ובמקום זה להתחיל לשאול את השאלות הנכונות. אדם ששואל שאלה במוקדם או במאוחר בוודאי יקבל עליה תשובה מתאימה. אך אם לא נעורר עצמנו לשאול דברים ולא תהיה לנו כלל מוטיבציה לדעת, נוכל להמשיך לחיות בדמיונות ואשליות מבלי להבחין בכך.

כשם שגאל אותנו בפסח והוציא אותנו ממצרים, כך השם יתברך יזכה אותנו ויגאל אותנו גם כעת גאולה שלמה ואמתית, ונזכה לחגוג את חג הפסח הבא עלינו לטובה בבית המקדש בירושלים. חג שמח וכשר.

עוד על

מה אנשים מחפשים?

| דבר תורה על הבן התם מארבעת הבנים || סיפור ארבעת הבנים לילדים || שיעור תורה למה צריך לשאול שאלות בליל הסדר |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *