להיות נקיים מהשם ומישראל – פרשת מטות

מאת רוני פיזנטי | ט״ז בתמוז ה׳תשע״ד | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

לבני גד ובני ראובן יש הרבה מקנה, ולכן הם מעדיפים להתיישב מחוץ לארץ ישראל במקום מתאים. אלא שמשה רבינו מוכיח אותם על כל מה שעשו אבותיהם בזמן חטא המרגלים, שבגלל שלא רצו להיכנס לארץ נענשו וכעת יקרה אותו דבר. בני גד ובני ראובן מסבירים למשה רבינו שהם מתכוונים להיות חלוצים בכיבוש הארץ ביחד עם כל ישראל ורק לאחר הכיבוש יחזרו לאותו מקום שאותו הם רוצים כנחלה. כאשר משה רבינו שומע את הדברים, הוא רואה שאין בכך בעיה ומאשר להם את הדברים.

משה רבינו אומר להם שאם הם יהיו חלוצים ורק לאחר הכיבוש יחזרו לנחלתם, אז ״והייתם נקיים מהשם ומישראל״ (במדבר לב׳, פסוק כב׳). כעת צריך להבין את הדברים, אם צריך להיות נקיים מהשם, אז זה עניין פרטי שלהם מול הקדוש ברוך הוא ואז לא צריך להתאמץ להיות נקיים מישראל. ואם נאמר שזה עניין שקשור לאחיהם מישראל, אז הם צריכים לעשות השתדלות לרצות את אחיהם, ואז לכאורה אין צורך לעשות מאמץ להיות נקיים מהשם. אז מדוע יש צורך להיות נקיים גם מהשם וגם מישראל?

אלא שכאן אנחנו מגיעים ליסוד גדול. על כל יהודי להיות נקי גם מהשם וגם מישראל. חשוב ללכת בדרך השם ולהיות נקיים, אבל זה לא מספיק. צריך גם להיות נקיים מישראל כך שאף אחד לא יקפיד עלינו ולא יחשבו עלינו דברים לא טובים.

לפעמים ישנם מצבים בהם אנחנו עושים לכאורה את רצון השם, אך עם זאת יש פגיעה כלשהי באחינו היהודים. פעמים רבות אנחנו חושבים שלא אכפת לנו שישנאו אותנו ויקפידו עלינו כאן בארץ, העיקר שנהיה נקיים כלפי שמיים. אבל השם לא רוצה בכך. אם קיימנו מצוות שונות ועל הדרך גרמנו לאנשים לכעוס, לקנא, להתעצב וכו׳, אז אנחנו יכולים לחשוב שעשינו רצון שמיים, אבל השם כלל לא מרוצה מאיתנו בצורה כזו. השם רוצה שתהיה לנו אהבת ישראל ונאהב כל אחד את חברו. שנעזור זה לזה ונחזק אחד את השני עוד ועוד.

מצד שני, גם הצד השני הוא גרוע. אנשים רבים חושבים שהם יכולים להתנהג בצורה יפה לחבריהם, להקפיד על כבוד הדדי ועל כל מה שקשור לבין אדם לחברו, ואז הם בטוחים שהשם אוהב אותם למרות הזלזול הגדול בכל המצוות שבין אדם למקום. זה לא מספיק להיחשב אדם ״טוב״ בעיני כולם ולעזור לזולת, מוכרחים גם לדעת שהשם יתברך נמצא בעולם ולקיים את המצוות שציווה אותנו.

האדם השלם הוא זה שבוחר את הבחירות הטובות שמנקות אותו מכל הכיוונים. שיהיה נקי מהשם ומישראל. שלאף אחד לא יהיו טענות כלפיו. זה לא חכמה לצעוק על אנשים בבית הכנסת ולהעליב אותם ״בשם התורה״, כי זו כלל לא דרך התורה. אם כבר צריך להוכיח יהודי, אז צריך לעשות זאת בנחת בלי שאף אחד אחר ישמע. מה זה שווה לעשות דברים כביכול בשם השם ועל הדרך לצבור חטאים ולגרום לאותם אנשים להיעלב ולהקפיד עלינו?

בכל דבר שאנו עושים, עלינו תמיד לחשוב כיצד לעשות את הדבר בצורה השלמה ביותר כך שנהיה נקיים גם מהשם וגם מישראל. עלינו לעשות את השיקולים בכובד ראש מתוך מחשבה רבה כך שנגיע לבחירה הטובה ביותר שאותה השם יתברך רוצה שנעשה. ישנן הרבה הלכות, אבל ברור הדבר שלפעמים הלכה מסוימת מתנגשת עם הלכה אחרת. במקרה כזה עלינו להפעיל שיקול דעת רב.

לפעמים אנשים יפגעו מתוך דקדוקי ההלכות שלנו. ישנם מצבים בהם עלינו להעדיף לקיים את ההלכה כראוי וגם אם אנשים יפגעו מכך, אך ישנם מצבים אחרים בהם נעדיף לא לפגוע באחרים ולוותר על הידורים שונים בהלכה. יש דברים שאסור לוותר עליהם בשום אופן, ויש דברים אחרים שאפשר לדחות אותם מפני דברים חשובים יותר שמפריעים בדרך. כל מקרה צריך להיבחן לגופו ולכן עלינו להתייעץ עם רבנים פוסקים שיוכלו להדריך אותנו כיצד לנהוג.

בכל מקרה שבחרנו, עלינו לעשות את המירב כדי לצאת נקיים מכל הכיוונים. לחשוב על תחבולות שונות ועל דרכים מקוריות כיצד לצאת ממצבים לא נעימים בצורה יצירתית. אם למשל המשפחה שלנו שאינה שומרת מצוות מזמינה אותנו לאכול אצלה, ואז אנחנו חוששים מבעיות כשרות כדי להיות נקיים מהשם מצד אחד אך פוחדים להעליב אותם ורוצים להיות נקיים גם מישראל מצד שני, אז נוכל למצוא פתרון יצירתי ולבשל בשביל כולם. בצורה כזו נצא נקיים גם מהשם וגם מישראל.

האדם הוא לא רובוט שפועל על פי הלכות ברורות. עלינו להיצמד ככל שאפשר להלכה, אך כאשר הדברים מתנגשים עלינו להפעיל המון שיקול דעת כדי לבצע את הצעד הנבון ביותר. רב אמיתי הוא כזה שפוסק את ההלכות רק לאחר בירור המקרה במלואו ועיון מעמיק בכל הפוסקים במקרה הצורך. אי אפשר לפסוק לכל האנשים באותה צורה בלי להתייחס לנסיבות של הדברים מסביב. ראוי לכל אדם למצוא לו רב פוסק שיוכל להיות איתו בקשר כך שבכל מקרה של בירור הלכה יוכל להתייעץ איתו ולהגיע לפסיקה הטובה ביותר עבורו, כך שהבחירות שלו יאפשרו לו להיות נקי גם מהשם וגם מישראל.

השם יתברך יזכה אותנו לבצע את הבחירות שלנו מתוך שיקול דעת מעמיק שייקח אותנו למקומות גבוהים וטובים, כך שנצא תמיד נקיים מכל הכיוונים בצורה הטובה ביותר. מתוך אהבת ישראל גדולה ואיחוד העם נזכה לגבור על אויבינו, לראות ישועות גדולות ולהגיע לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *