להשיג את הבלתי אפשרי – פרשת וירא

מאת רוני פיזנטי | י׳ במרחשון ה׳תשע״ד | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

לאחר שהקדוש ברוך הוא מספר לאברהם על השחתת סדום, אברהם אבינו מבקש מהשם יתברך לרחם על כל העיר אם ימצא שם 50 צדיקים. לאחר שהקדוש ברוך הוא מסכים לבקשתו, הוא ממשיך לבקש גם על 45 צדיקים. משם הוא יורד ל40 וכך עד שהוא מגיע ל10 צדיקים בלבד, וגם לזה הקדוש ברוך הוא מסכים. מדוע אברהם אבינו צריך להתחיל מ50 צדיקים ולרדת עוד ועוד עד לעשרה צדיקים? הרי הוא מדבר עם הקדוש ברוך הוא, בוחן לבות וכליות, שיודע היטב מה נמצא בלבו. מדוע הוא לא מבקש ישירות את רצונו? למה הוא לא אומר לקדוש ברוך הוא כבר מההתחלה לרחם על כל העיר בעבור עשרה צדיקים בלבד?

אלא שאברהם אבינו לימד אותנו לדורות, איך להשיג דברים שנראים לנו כבלתי אפשריים להשגה. האמונה של האדם היא זו שיוצרת את המציאות מסביבו. כאשר אברהם אבינו מבקש לרחם על כל העיר בעבור עשרה צדיקים, הוא צריך להאמין שזה אפשרי, שהרי אם הוא בעצמו לא יאמין שזה אפשרי, אז גם הקדוש ברוך הוא לא יסכים לזה.

הדברים שאנו מתפללים עליהם ומבקשים צריכים להיות ברי השגה, לכן בוודאי שאף אחד לא יתפלל על דברים שנוגדים את ההיגיון שלו. אף אחד לא יבקש מהשם להצליח לקפוץ לגובה של קילומטר, להצליח לנשום מתחת למים או לחיות עד גיל 300. ברגע שישנם דברים שנוגדים את ההיגיון שלנו, אנו לא יכולים להאמין בהם. לכן גם אם נתפלל על דברים כאלו, התפילה לא תהיה בכוונה, שהרי אנחנו מראש בטוחים שהתפילה לא תענה.

האמת היא שהכל אפשרי, ואם היינו מתפללים בכוונה גם על דברים לא הגיוניים שנוגדים את כללי המציאות, היינו נענים. גדולי ישראל בכל הדורות היו מלומדים בניסים, ועל ידי אמונה ותפילה בכוונה היו מביאים לשינוי כל המציאות. אפשר לראות בקלות שאלו שכבר עשירים, יכולים יחסית בקלות להפוך לעשירים עוד יותר. אלו שמצליחים בתחום מסוים, יכולים יחסית בקלות להפוך למצליחים יותר. אלו שחכמים, בקלות הופכים לחכמים יותר. וכך בכל התחומים. הסיבה לזה היא האמונה של האדם. כי ברגע שהאדם מפנים לתוכו את ההצלחה שלו ומאמין בעצמו, הוא יכול להגיע למקומות גבוהים יותר ולהתקדם עם יותר ביטחון. הסיבה היחידה שבגללה הוא לא יכל להגיע למקום גבוה יותר בעבר, היא שהוא עדיין לא היה בשל לכך מבחינת האמונה שלו. במלים פשוטות, הוא לא האמין שהוא יכול להגיע למקום כזה, ולכן לא הצליח להגיע.

אברהם אבינו יודע שסדום היא עיר של רשעים. מדוע שהשם יתברך יסכים לסלוח על חטאים של עיר שלמה בשביל עשרה אנשים צדיקים? קשה להאמין שזה אפשרי ולכן קשה לבקש דבר כזה. אבל אם קיימים בתוך העיר 50 צדיקים, אז בוודאי הם יוכלו להשפיע על העיר ולהחזיר את הרשעים בתשובה. לכן זה דבר הגיוני שאפשר להתפלל עליו, אז הוא מבקש מהשם יתברך לרחם על העיר בעבור 50 צדיקים. לאחר שהשם יתברך מסכים לבקשתו, האמונה מתחזקת וכבר קל יותר להגיע למקומות רחוקים יותר. הרי אם יחסרו רק 5 צדיקים מתוך ה50, זה לא כל כך נורא, אז השם מסכים גם עבור 45. כך לאט לאט אברהם אבינו יורד עוד ועוד עד שהוא מגיע למניין של צדיקים. מה שהיה נראה כבלתי אפשרי לפני כן, הפך להיות ממשי ומציאותי בזכות חיזוק האמונה ההדרגתי.

כל אחד מאיתנו שבוי בתוך מוגבלויות עצומות של האמונה. קשה לנו לפרוץ את הגבולות ולהצליח להאמין שנוכל לשנות את המציאות. כדי לשבור את ההרגלים ולחזק את האמונה אנו צריכים ללכת בדרכו של אברהם אבינו. כך בוודאי נצליח להשיג את המטרות הבלתי אפשריות שאנו רוצים.

אברהם אבינו מלמד אותנו ללכת בעקביות והתמדה, לאט לאט. לא צריך לדחוק את השעה ולבקש את הבלתי אפשרי. אלא להפוך את הדבר לאט לאט לאפשרי בתפיסה שלנו. אדם שמחליט לעשות תשובה, מבין כמה הוא קטן וכמה שאין לו סיכוי להגיע רחוק. אבל רבי עקיבא למד לקרוא רק בגיל 40 ואז למד עוד ועוד תורה עד שהפך לרבי עקיבא. היום זה נראה קצת קשה, אבל מחר זה כבר יהיה קל יותר. מה שנראה בלתי אפשרי היום, יהיה אפשרי אם נתקדם לכיוון הנכון בעקשנות. נתקדם כל פעם רק צעד אחד קטן. לבסוף אם נביט לאחור נגלה שהתקדמנו קילומטרים רבים. הכל מצעד ועוד צעד.

כאשר מוצבת בפנינו מטרה מסוימת, אנו צריכים לפרק אותה לגורמים ולחשוב מהם השלבים להשגת המטרה. גם אם הכל נראה בלתי אפשרי, את הצעד הראשון תמיד אפשר לעשות. אנחנו רק נעשה את השלב הראשון בדרך להגשמת החלום. לאחר מכן, נראה שיש לנו סיוע מהשמיים ונקבל כוח להשגת השלב השני. כך נתקדם שלב אחרי שלב, עד שבע"ה נוכל להגשים כל חלום למציאות. השם יתברך ישלח לנו כוח של אמונה שיוביל אותנו למציאות טובה יותר.

דבר התורה מוקדש לעילוי נשמת רבינו הקדוש, מר"ן הרב הגאון עובדיה יוסף בן גורג'יה זצוק"ל, זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל אמן.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *