למה אסור לאכול חזיר? פרשת שמיני

מאת רוני פיזנטי | י׳ בניסן ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

החזיר נתפס בעינינו כחיה הטמאה ביותר. החזיר הפך להיות סמל לריחוק מדרך השם ולהתרסה נגד התורה הקדושה. אבל למה חזיר לא כשר בעצם? פרשת שמיני מביאה לנו את ההבדלים בין בעלי החיים הטהורים לטמאים. מפתיע ביותר לגלות שמבין כל החיות הטמאות, החזיר הוא דווקא הקרוב ביותר לחיה טהורה בכך שיש לו שני סימני טהרה. אז מדוע דווקא הוא נחשב לטמא ביותר?

כדי להגדיר חיה בתור טהורה, דרושים שלושה סימני כשרות. החיה צריכה להיות מפרסת פרסה, שוסעת שסע ומעלת גרה. לכל החיות הטמאות אין אף אחד מסימני הטהרה, מלבד ארבע חיות המוזכרות במפורש בפרשה ולהן רק חלק מסימני הטהרה: הגמל, השפן והארנבת אינם מפרסים פרסה, ורק החזיר שונה מכולם ויש לו את כל הסימנים הדרושים מלבד העלאת גרה.

צריך לדעת שפרסה זה דבר ניכר, שכל אחד יכול להסתכל על בעל החיים ולזהות אם הוא מפריס פרסה ואם יש לו שסע. אבל מעלה גרה זה סימן קצת יותר קשה לבדיקה. יוצא שהחזיר הוא בעל החיים הטמא הדומה ביותר לטהור. הוא אפילו פורס את ידיו לפנים כדי שכולם יראו את הפרסות ויחשבו שהוא טהור. אלא שדווקא בגלל זה, החזיר הוא הטמא ביותר, וגרוע יותר מכל החיות הטמאות.

אדם שרואה סימני טומאה ברורים יודע להתרחק ולהישמר לנפשו. הבעיה הקשה ביותר היא כאשר האדם מסתכל על דבר טמא, ורואה סימני טהרה שמטעים אותו כך שהוא בטוח שזה טהור. אם האויב מאיים, אז אפשר לדעת להיזהר, אבל אם האויב שולח מרגל שיהיה החבר הכי טוב שלנו, אז אנחנו בסכנה הרבה יותר גדולה.

הנפילות הגדולות ביותר של האדם מגיעות מהנקודה הזו של חוסר הוודאות. הרי כל אדם נורמלי שרואה סימן של רעל על מוצר כלשהו, יודע שעליו להתרחק. אבל כאשר מגישים לפניו אוכל טעים מבלי שהוא יודע שהכניסו לו רעל לתוכו, אז הוא בבעיה ענקית. מוכרחים לדעת לסמן את הרע. להבדיל בין הטמא ובין הטהור. בין רע לטוב. הסכנה הגדולה ביותר היא להתבלבל ולא להבחין בין הדברים.

לצערנו כך זה עובד בתחומים רבים בחיינו. היצר הרע מראה עצמו כחבר הכי טוב שלנו. הסביבה הלא טובה מראה לנו כמה טוב לסמוך עליה. התקשורת, החדשות, הפרסומות והטלוויזיה מראים לנו שהם רוצים בטובתנו. העבירות נראות לנו כנוצצות. התאוות נראות לנו ככאלו שיביאו אותנו אל פסגת האושר. הדברים הרעים מגרים ומושכים אותנו, וכך אנו נופלים פעם אחר פעם בלי להבחין שאנחנו בעצם מתעסקים עם חזיר, עם שיא הטומאה.

לא לחינם עשו נמשל לחזיר. שהרי בניגוד לישמעאל שעשה עבירות בלי להתבייש, מה שגרם לאברהם לגרש אותו, לעשו היה ציד בפיו. הוא היה צד את כולם במלים היפות שלו. היה אפשר להתבלבל שהוא צדיק גדול. הוא שאל את יצחק אביו איך מעשרים את המלח ואת התבן, כאילו שהוא תלמיד חכם. לכן יצחק אבינו התכוון לתת לו את הברכה.

לא לחינם גם עשו הוא אדום. הצאצאים שלו הם הנאצים בגרמניה שרצו להשמיד אותנו מתוך מעטפת והצגה שהם עושים טובה לאנושות. הצאצאים שלו הם כל הארצות בעלות הברית איתנו, שמתנהגות כמו החברות הכי טובות שלנו, ורק מחכות לתקוע לנו סכין בגב. אלו שמפתים אותנו להפוך להיות כמוהם, להעריץ את הכוכבים שלהם, להתחתן איתם, להיכנס לכנסיות שלהם ולעבור על כל העבירות האפשריות שבתורה הקדושה. אלו שרוצים לרמוס את הרוחניות שלנו, להידמות להם ולהפוך אותנו להיות כמו גויים.

האויבים הכי גדולים שלנו הם דווקא אלו שמציגים את עצמם כמו החברים הכי טובים שלנו. כי מהם קשה לנו הרבה יותר להיזהר. האפיפיור בא לביקור, נשיא ארצות הברית לוחץ את היד של ראש הממשלה וכולם מחייכים חיוך מאולץ למצלמות מתוך ׳אהבה׳ שקרית לעם ישראל. אלו האויבים הכי קשים, כי הם רוצים להפיל אותנו כמו כולם, רק שהם עושים את זה בצורה חכמה יותר.

כאשר בלק ובלעם רצו להשמיד את עם ישראל, כל מה שעשו לא הצליח להם. כי השם יתברך לא נותן לאף אחד לגעת בבנים שלו. אבל אז בלעם עלה על עצה חזקה. במקום להילחם, אפשר פשוט להתחבר לעם ישראל. באמת הרעיון שלו עבד. בלק שלח את בנות מואב ומדיין שיפתו את עם ישראל ויחלישו את המקום הרוחני שלהם. כך הקדוש ברוך הוא העניש את עם ישראל שהחלו לעבוד עבודה זרה ולזנות בבנות מואב ושלח בהם מגפה. הקדוש ברוך הוא נמצא איתנו ועוזר לנו להילחם באויבים, אבל אם אנחנו הופכים להיות חברים של האויבים, אז אנחנו בבעיה רצינית.

מכל זה אפשר להבין כמה טמא אותו חזיר. שיא השיאים של הטומאה. לא סתם כלב או חתול שכולם רואים שהם טמאים, אלא חזיר שמפתה אותנו ומראה לנו שהוא טהור. הוא מראה לנו את כל סימני הטהרה כלפי חוץ. אם לא נפקח את העיניים ונבדוק היטב את הדברים, אנו עלולים ליפול ולהתבלבל. בדיוק כמו שאנו מתבלבלים לפעמים לחשוב על עבירות שהן טובות או על מצוות שהן לא טובות. על כל יהודי להתבונן היטב בדברים המקיפים את חייו כך שיוכל לבחון כל פרט, האם הוא מצד הטומאה או הטהרה. השם יתברך יזכה אותנו להידבק בטהרה, להבדיל בין הטמא ובין הטהור, להתרחק מן הכיעור וללכת בעקשנות בעקבות הטוב.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

6 תגובות על למה אסור לאכול חזיר? פרשת שמיני

  1. מאת ברוך‏:

    נהנתי מאד מהמאמר
    שאלה: מה ישתנה בדיוק בזמן המשיח שהחזיר יהיה כשר ויהיה מותר לאוכלו.
    כמו כן מה יהיה על תורתנו הקדושה שכתבה והדגישה את האיסור באכילת החזיר.

    • תודה רבה על החיזוק!

      בקשר לשאלה, זו שאלה יפה מאוד, אבל אני לא מתיימר להבין מה הולך לקרות לאחר שיגיע המשיח.
      אני יכול לשער שהחזיר ישתנה ויקבל את סימני הטהרה, ואז יוצא שזה לא אותו חזיר שעליו דיברה התורה. הרי התורה האלוקית בוודאי לא תשתנה.
      יש הרבה הסברים שונים בקשר למה שיקרה בזמן המשיח ולצערי לא זכיתי להבין אותם עד הסוף. בע״ה אני מקווה שבקרוב מאוד ניווכח בעצמנו בדברים כשהמשיח יבוא כבר.

      השם יברך אותך בכל טוב.

  2. מאת יוסי פיינטוך‏:

    שהרי בניגוד לישמעאל שעשה עבירות בלי להתבייש, מה שגרם לאברהם לגרש אותו,

    אילו עבירות? אברהם לא רצה לגרש כלל. העדיף שלום בית ולבסוף גרש — בלי מים ומזון וללא לווי נאות — מה זה? ככה עושים לבנך בשרך? — הגם שמניעי שרה היו ירושה

    עשו שאל את יצחק אביו איך מעשרים את המלח ואת התבן — לא ראיתי את זה בתורה — איפה זה בידיוק בבראשית? , עשו –הצאצאים שלו הם הנאצים בגרמניה — איך אתם יודעים? יש לכם אילן יוחסין? כל הנאצים או רק הימלר ואייכמן?

    הצאצאים שלו הם כל הארצות בעלות הברית איתנו, — כולל דנמרק? פינלנד? שבדיה? (שכחתם את ראול וולנברג השוודי, או קרוב לוודאי אינכם יודעים אפילו מי הוא).

    לעבור על כל העבירות האפשריות שבתורה הקדושה — כולל "ואהבת לרעך כמוך"?

    • שרה ראתה שעשה עבירות ולכן אמרה לאברהם לגרש אותה. לאחר שהקדוש ברוך הוא אמר לו לשמוע בקולה, אז הוא הבין שהיא צודקת ועשה מה שצריך.

      התורה שבכתב ניתנה לנו ביחד עם התורה שבעל פה. כי אי אפשר להבין שום דבר ממה שכתוב שם ללא פירוש הדברים. אז אם מחפשים רק בתורה שבכתב את הדברים, יהיה קשה מאוד למצוא.
      יש לנו מסורת מאבותינו ורבותינו, שהרי ללא המסורת הזו מי אמר לנו בכלל שאנו יהודים? ולמה שנאמין לתורה? אלא שאנו קיבלנו במסורת מאבותינו את הדברים שקיבלו מאבותיהם וכו׳.

      השם יברך אתכם בכל טוב. פסח כשר ושמח.

  3. מאת איציק‏:

    האם החזיר עושה מה שעושה בכוונה? הלא הוא בסך הכל…ובכן, חזיר. לומר שהחזיר נחשב ליצור שקרן ורע בגלל ההתנהגות הטבעית שלו זה מצחיק – שלא לומר מטופש. האם החזיר לומד שולחן ערוך ואז מנסה להטעות אותנו?…
    ממש כשם שנמלים אינן רעות כשהן אוכלות ג'וק מפרפר – זהו טבען. זה חקוק בגנים שלהן. ולומר שזה בגלל שהחזיר מסמל את התכונה הזו, לחיות אחרות יש תכונות רעות בהרבה והן כשרות (תרנגולים מכים זה את זה עד זוב דם, יונה היא יצור אכזרי ותוקפני למרות השם שיצא לה – ראה ויקיפדיה).

    • גם הג׳וקים לא מגעילים בכוונה, אלא נבראו כך, ולמרות זאת כל מי שרואה אחד כזה דורך עליו מיד ללא ייסורי מצפון ובטח שהוא לא חושב שהוא רצח מישהו בכך. כי ג׳וק זה ג׳וק ואדם זה אדם. זה לא משנה אם הוא עושה בכוונה או לא. זה יכול להיות חקוק בטבע שלו והוא לא אשם כלל, אבל למרות הכל הוא כזה. אם זה בכוונה או לא, זה כבר לעניין הבחירה או השכר והעונש, שבוודאי שאף אחד לא מצפה ממנו להתנהגות אחרת. אף אחד לא מאשים את החזיר ואין טענות לאף אחד עליו. אבל לעניין מה שהוא מסמל בוודאי שאפשר לומר את זה, בדיוק כמו שמכנים אדם ערמומי ״נחש״ או מישהו חזק ״אריה״ או מישהו שמתנהג בגסות ״בהמה״. מה זה משנה אם יש להם בחירה או לא? כך הם נוצרו ואלו התכונות שלהם ודווקא בגלל שזה הטבע שלהם לומדים מהם דברים שונים שאותם הם מסמלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *