למה בונים סוכה בסוכות?

מאת רוני פיזנטי | י״ב בתשרי ה׳תשע״ד | שבת, חגים ומועדים

מובן שישנם המון טעמים לעניין בניית הסוכה. בין השאר, הסוכה היא זכר לענני כבוד שהגנו על בני ישראל במדבר, זכר ליציאת מצריים ולסוכות שבני ישראל בנו במסעותיהם, וישנם עוד הרבה טעמים שונים בעניין הסוכה. אבל ברור וידוע שהתורה האלוקית לא מצווה אותנו לעשות סתם פעולות לזכר דברים שקרו בעבר ואין להם קשר והשפעה לפנימיות שלנו. אף אחד לא דורש מאיתנו לעשות שבוע של צלילה במים זכר לקריעת ים סוף, או שבוע ללא אור זכר למכת חושך שקיבלו המצרים. אם השם יתברך ציווה אותנו לעשות סוכה, אז בוודאי שיש לזה טעמים הנוגעים אלינו ולחיים שלנו, מהם נוכל ללמוד ולהתעלות בעבודה הרוחנית שלנו.

המקום שאנו מרגישים בו מוגנים ביותר הוא הבית שלנו. הבית הוא המקלט שלנו מפני העולם. הן מבחינה פיזית, שהוא מגן עלינו מהקור והחום, מהגשם ומהרוח, ממזיקים ומדברים לא רצויים, והן מבחינה רוחנית ורגשית, שהוא מקום הבריחה שלנו מהסביבה ומהצרות שנמצאות בחוץ. שם אנו מרגישים בטוחים ונינוחים, מתהלכים בו בצורה חופשית ומכירים אותו היטב.

בחג הסוכות אנו יוצאים לשבוע מחוץ לאותו בית מוגן. לפתע כל מה שהתרגלנו אליו משתנה. הבית שלנו הופך להיות בגודל של חדר קטן, עשוי מכמה דיקטים והרבה חורי אוורור. בלי פלזמה ענקית, בלי חדר שינה מרווח, בלי מזגן מרכזי, בלי סלון גדול עם ריהוט כבד, בלי כל החפצים שאליהם אנו רגילים. אנו יוצאים מכל הנוחות ועוברים למבנה פשוט וזמני. פסק הזמן הזה עוזר לנו להיזכר שגם כעת אנו נמצאים בעולם זמני ועראי ממש כמו הסוכה. בסופו של דבר, נעזוב את העולם הזה ונחזור לחיים האמיתיים בבית האמיתי שלנו. הסוכה מציגה לנו את הארעיות וחוסר היציבות של העולם, בזמן שבית הקבע שלנו מחכה לנו.

הסוכה מזכירה לנו שהעולם הזה הוא ארעי וחולף. במשך כל השנה אנו מרגישים את המעטפת הזו בצורת בית וחשים מוגנים בה. לא חושבים על כך שהכל פה זמני ושאנו צריכים לנצל את הזמן. לא חושבים על כך שיש לנו תפקיד שלשמו באנו לעולם הזה. לא טורחים לברר שום דבר בקשר למהות הקיום שלנו. הדבר דומה לאדם שמצא עבודה זמנית עם שכר מינימום בזמן שהוא לומד מקצוע, ולאחר שסיים את לימודיו, החליט להמשיך עם אותה עבודה שאליה כבר התרגל. הוא מרגיש בה מוגן ויציב, ולכן למרות התנאים הלא טובים, מעדיף לסבול מאשר לקחת סיכון בחיפוש עבודה טובה יותר. אותו אדם לא יודע כלל מה הוא מפסיד מתוך ההשקעה בעבודה הזמנית שלו. הוא הרי יכול לפתח קריירה בעבודה רצינית במקצוע בו בחר בזמן שהוא מתאמץ בעבודה זמנית שהוא כלל לא אוהב. אך אם מישהו יבוא וינער אותו, ויגרום לו לצאת מאותה עבודה זמנית, פתאום הוא יוכל להבין שיש לפניו הזדמנויות גדולות יותר. כך הסוכה מנערת אותנו ומוציאה אותנו מהבית החולף של העולם הזה שאליו התרגלנו. פתאום אנו יוצאים מהבית ה"מוגן" שלנו ויכולים להתחיל לחשוב על השקעה לצורך בית קבע יציב וטוב יותר בעולם הבא במקום השקעה בבית הזמני והחולף שנמצא כאן.

אנו יכולים פתאום להבין שגם בית הקבע שלנו אינו באמת מוגן כפי שחשבנו, כי גם הוא זמני ורעוע כמו הסוכה. שהרי אף אחד לא הולך לחיות כאן לנצח. אנו יכולים להבין שאולי דווקא הסוכה היא המבנה הקבוע והחזק יותר למרות המראה החיצוני המטעה, שהרי הסוכה מסמלת את האמונה והשמירה, כמו ענני הכבוד והסוכות של בני ישראל ששמרו עליהם במדבר ביציאת מצרים. הרי ענני הכבוד או הסוכות הם לא באמת אלו ששמרו, אלא השם יתברך הוא זה שהגן עלינו וסובב את זה דרכם. אז אפשר פתאום לחוש מוגנים דווקא כשיוצאים מתוך הקיבעון של בית הקבע אל הרוחניות והאמונה של הסוכה הארעית. כי בסוכה הארעית אנו בונים את בית הקבע האמיתי שלנו בעולם הבא, ובמה שנראה לנו כבית קבע, אנו מבזבזים את זמננו בעולם על הבלים.

הסוכה מביאה אותנו לאמונה שהשם מקיף אותנו מכל הכיוונים. לא צריך גג בטון כדי להיות מוגנים, מספיק סכך רעוע מענפים, כל עוד השם יתברך מגן עלינו. אנו לא זקוקים לשום דבר חומרי, אלא רק להתחבר לעולם העליון ואז הכל מסתדר מצוין. מתוך כל החגים, דווקא חג הסוכות הוא השמח ביותר, שם מודגש עניין השמחה בתורה. ולכאורה הדבר היה צריך להיות הפוך, שהרי עם כל היתושים בלילה, הלחות המוגזמת והטרדות השונות שאורבות בחוץ, זה בוודאי לא פשוט להגיע לשמחה. אבל זהו בדיוק העניין, שכאשר אנו מבינים שלא החומר הוא זה שמשמח אותנו, אלא הפנימיות, אז הסוכה מנתקת אותנו מכל ענייני החומר, מוציאה אותנו לטבע ואז אנו יכולים לזכות להתחבר לפנימיות האמיתית וכך לשמוח באמת.

כאשר אנו מבינים שכל מה שיש לנו כאן זה ארעי וחולף, אז אפשר להגיע לשמחה אמיתית. כי צרות תמיד יש, אלא שכאשר הם בתוך הבית, אז הן נראות עצומות, אך כאשר הן בחוץ, אז תמיד יש לנו בית קבע משלנו להתנחם, להתגעגע, לשאוף ולזכור שנגיע אליו בסופו של דבר. כמו שאנו מבינים שאותה סוכה מיועדת לתקופה קצרה ולאחר מכן נחזור לבית הקבע המרווח, אז לא מפריע לנו שיש זבובים, שהשמש יוקדת, שחרג'וקים מעופפים מעלינו וכו', כי הכל זמני. כמו שאדם שמתארח באכסניה לא מצטער שהוא לא הביא לשם את הסלון המפואר שלו, והוא גם לא ישקיע מכספו וזמנו לקנות סלון כזה לחדר באכסניה, כי הוא יודע שהכל זמני והסלון שלו מחכה לו בביתו. כך נוכל להבין שכל החיים הם זמניים ולא יפריעו לנו דברים חומריים זמניים וחולפים. אם נזכור שבאנו לעולם הזה לבצע שליחות מסוימת, ולאחר מכן נחזור לבית הקבע המפואר שלנו, אז בוודאי שלא יפריעו לנו הבלים חולפים וטרדות מטופשות. את המשאבים והאנרגיות נשקיע בוודאי על טיפוח הבית האמיתי, ולא על המקום הזמני בו אנו נמצאים לתקופה קצרה. כך אפשר להגיע לשמחה אמיתית.

לכן בחג הסוכות, הקרוי "זמן שמחתנו", אנו יוצאים מכל ההבלים של העולם החולף ומתחברים לאמונה האמיתית. לכן מגילת קהלת מתקשרת עם חג הסוכות, שהרי כל מגילת קהלת מדברת על הבלי העולם הזה ואפסיות החומר. לכן אנו בונים סוכה ארעית שתהיה הבית שלנו למשך שבוע. השם יתברך יזכה אותנו לצאת מהקיבעון שלו, להתנתק מהבלי העולם ולהתחבר לאמונה מצמיחה שתבנה לנו את בית הקבע האמיתי שלנו בעולם הבא.

עוד על

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

תגובה אחת על למה בונים סוכה בסוכות?

  1. מאת איסי שיין‏:

    דברים יפים על הסוכה / אעביר הלאה לידידים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *