לקבל מתנות מיצר הרע – פרשת בא

מאת רוני פיזנטי | כ״ח בטבת ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

לאחר מכת חושך פרעה כבר כמעט נכנע והוא מוכן לשחרר את כולם, רק שהצאן והבקר יישארו. לכאורה התנאי של פרעה נראה כמשהו מזערי. בני ישראל יוכלו לצאת ורק את הצאן והבקר ישאירו שם. אחרי 210 שנות עבדות זה נראה כמו חלום ועד שפרעה מסכים לזה נראה שצריך לקפוץ על ההזדמנות. אבל משה רבינו עונה לו שלא רק שכל המקנה שלהם ילך איתם, אלא שגם פרעה בעצמו ייתן להם זבחים ועולות משלו.

לפעמים יש לנו מלחמות עם היצר הרע. ואז אנחנו מרגישים שאנו מצליחים להשיג את רצוננו ולהגיע לניצחון. היצר הרע מבין שהוא מפסיד וכעת הוא מוכן להכריז עלינו כמנצחים ובלבד שיישאר לו משהו שהוא הרוויח מאיתנו. כמו הצאן והבקר שפרעה רוצה להשאיר שם, למרות שהוא מסכים לכל שאר התנאים שמשה הציב לו. אבל עלינו לוודא שחיסלנו לגמרי את היצר הרע ולא לתת לו שום פתח. רק כאשר אנו מקבלים מתנות מהיצר הרע, אז אנו יכולים לדעת שאכן ניצחנו אותו.

כאשר משה רבינו עלה לשמיים לקבל את התורה, המלאכים לא רצו לתת אותה. לבסוף אפילו מלאך המוות נתן לו מתנה (את סוד הקטורת). כאשר יעקב אבינו נאבק עם שרו של עשו, הוא לא הסכים לשחרר אותו עד שהוא בירך אותו. הניצחון הגדול ביותר שאפשר להשיג הוא לא סתם להביס את האויב, אלא לגרום לו לפעול לטובתנו.

בכלליות הדרך הטובה ביותר ללכת בה היא דרך השלום. לכן אנו מבקשים בכל בוקר שהקדוש ברוך הוא ירחיק אותנו מיצר הרע ולא יביא אותנו לידי ניסיון. אבל אם כבר הגענו למצב שגררו אותנו למלחמה, אסור לנו לוותר באמצע ולהגיע לפשרות. כי אם נשאיר פתח קטן ליצר הרע, אולי נחשוב שניצחנו באותו הרגע, אבל אותו פתח הוא מקום להרבה נזק לעתיד לבוא.

אם כבר התאמצנו להילחם, אז צריך להשיג מזה משהו, להרוויח משהו. כל ההתקדמות שלנו תלויה בניסיונות שאנו עוברים. דווקא מתוך הקשיים אנחנו זוכים לצמוח. אם לא קיבלנו מתנה מהיצר הרע, אז לא השגנו שום דבר מאותה מלחמה ולא התקדמנו. כאילו שנלחמנו לחינם.

היצר הרע מחטיא אותנו בעניינים מסוימים. לאחד הוא גורם לחלל שבת, לאחר הוא גורם להתעצל בלימוד תורה ולאחר הוא גורם לאכול מאכלים לא כשרים. אז באמת אפשר להתגבר על היצר ולחזור למצב הטבעי שבו היינו צריכים להיות אילולא הופיע אותו יצר והשפיע עלינו. אבל גם אם נחזור לאותו מצב, בכל יום היצר יכול לחזור אלינו ולהשפיע עלינו שוב. וגם אם נהיה חזקים, עדין לא עשינו תיקון גמור לכל הפעמים שבהם היצר כן הצליח להחטיא אותנו.

אבל יש דרך אחרת. יש אנשים שניצלו את המלחמה ביצר שלהם כדי להתעלות. יש כאלו ששמחים שהיצר שלהם עשה איתם מלחמה כי בזכות אותה מלחמה הם הגיעו לדרגות הרבה יותר גבוהות. תארו לכם שאדם שהיצר גרם לו לחלל שבת, מבין שעשה לא בסדר וכעת לא מסתפק בלא לחלל שבת, אלא שהוא מחליט שמעתה ואילך הוא יענג את השבת בצורה הכי מכובדת שאפשר. כעת בזכות היצר הוא יזכה להדר את מצוות השבת כמו שאחרים לא יוכלו.

תארו לכם שאדם שהתעצל באיזו פעם לבוא לשיעור תורה כעת מבין שטעה ומתוך הרצון העז לחזור בתשובה הוא מוסיף לעצמו עוד שיעורי תורה ואולי אפילו מעביר שיעורי תורה בעצמו. כך הוא יכול להרוויח מהמלחמה הזו. יצא דבר טוב מתוך הפעם הזו שהוא התעצל. תארו לכם שאדם שאכל מאכלים לא כשרים, כעת מחמיר לאכול רק כשרויות מהודרות ונזהר גם במקומות שאחרים לא מקפידים כל כך. אדם יכול להביא את עצמו לצמיחה מתוך המקום הלא טוב שהיה בו וכך בסופו של דבר ירוויח מכל מה שקרה. זה עניין התשובה מאהבה שאז כל העבירות נהפכות לזכויות, כי יוצא שהעבירות עצמן הן אלו שהביאו אותנו למקום הגבוה שבו אנו נמצאים.

חז"ל מלמדים אותנו שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד. זה לא שעכשיו בעלי התשובה הפכו להיות בדרגות גבוהות יותר מהצדיקים הגמורים, אלא שישנם מקומות מסוימים שאליו גם הצדיקים הגמורים לא יכולים להגיע.

בעלי תשובה למשל יכולים להגיע ללב החברים שלהם, כי הם מדברים בשפה שלהם ובגובה העיניים, וכך דווקא מתוך שהם עברו מלחמות עם היצר כמו החברים שלהם, הם יכולים יותר להבין אותם ולהשפיע עליהם. בעלי תשובה יכולים להבין כל מיני דברים שרק מי שהיה בעולם הרחוק מתורה ומצוות יכול להבין. הדבר דומה לשודד מקצועי שפיתח שיטות מיוחדות, שכעת המשטרה תפסה אותו ובמקום לכלוא אותו, היא משלמת לו משכורת כדי שיעבוד עבורה לתפוס שודדים. שוטרים אחרים לא יוכלו להגיע לביצועים שלו, כיוון שהם לא מכירים את הצד השני כמו שהוא מכיר. דווקא בזכות העבירות שלו, הוא זכה לקבל מתנות וכך לצמוח ולהתעלות בדרך הטובה.

אדם שנפל ביצר הרע יכול להגיע לדרגות עצומות, אבל כל זה רק אם ינצל את המלחמות שעשה עם היצר כדי לצמוח. דווקא מי שנלחם ביצר הרע הוא זה שיכול לקבל ממנו מתנות.

כשפרעה מציע למשה שילכו, ואפילו הילדים הקטנים ילכו (מה שהוא לא הסכים לפני כן), משה מצדו אומר לו שלא רק שכולם ילכו, אלא שגם פרעה בעצמו ייתן להם זבחים ועולות. כי באמת אפשר לראות שכל יציאת מצרים נועדה כדי להגיע למקום טוב יותר. אילו בני ישראל היו סתם יוצאים ממצרים, אז זה לא היה שווה כלום. עבודת פרך במשך 210 שנה לחינם.

לכן לפני היציאה בני ישראל מנצלים את מצרים ושואלים מהם כלי כסף וזהב. כי צריך לנצל את היצר הרע ולהרוויח ממנו משהו. לכן יציאת מצרים מביאה אותנו לקבלת התורה ואז אנחנו מבינים שכל השעבוד היה שווה את זה. בזכות אותו שעבוד הצלחנו להגיע למשהו הרבה יותר טוב מהמקום בו היינו לפני כן. לא היינו יכולים לקבל את התורה ללא אותו שעבוד. דווקא מתוך מ"ט שערי טומאה במצרים שהיו כור היתוך שזיכך את הנשמה שלנו, יכלנו לצאת משם ולקבל את התורה.

רק כאשר אנו מנצלים את הדברים השליליים שמגיעים לחיינו, אנו יכולים לזכות להתעלות אמתית. צריך להתרחק מהדברים הלא טובים, אבל אם כבר הגיע דבר לא טוב לחיינו, אז עלינו לדאוג לנצל אותו כדי להגיע למקום הטוב ביותר. השם יזכה אותנו לצמוח ולהתעלות ויביא לנו את הגאולה השלמה מהרה.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *