מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב – פרשת כי תצא

מאת רוני פיזנטי | ח׳ באלול ה׳תשע״ג | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

כולנו יודעים שהכל נכתב ונגזר, ועל פי מה שמחליטים בשמיים, כך ייראו החיים שלנו כאן. במיוחד עכשיו בימי הסליחות שלפני יום הדין הגדול אפשר להרגיש את הדברים מקרוב. אך בכל זאת, קשה להישאר אדישים לסביבה הגשמית שנראית מאוד משפיעה על המציאות של חיינו. הרי אנו יודעים שלכל אדם יש בחירה חופשית, ואם כן, אדם זר כלשהו יכול לבחור בחירה שתשפיע על הסובבים אותו וגם עלינו. אם אדם בחר להתנהג בצורה לא טובה ולעשות נזק למישהו, אז אדם אחר חף מפשע נתפס כקורבן לבחירה של אותו אדם להזיק. אדם שהחליט לגנוב למשל, מזיק לאחרים במעשה הגניבה שלו. יוצא שבגלל הבחירה שלו לגנוב הוא מזיק לאלו שהוא גונב מהם, ואם היה בוחר להטיב את דרכיו, אז היה מונע את ההיזק של הגניבה מאותם אנשים. אנו רואים שלאותו אדם יש כוח רב על הסביבה שלו ולכאורה יוצא כאילו שהדבר לא נקבע בשמיים, אלא על פי אותו אדם. האם באמת לאנשים בשר ודם יש כוח להזיק לנו?

פרשת כי תצא מבארת לנו את העניין הזה. לאחר שהפרשה מצווה אותנו לעשות מעקה לגג, הפסוק ממשיך ומסביר את הסיבה לעשיית המעקה: "…כי יפול הנופל ממנו" (דברים כב', פסוק ח'). מדוע הכפילות הזו "יפול הנופל"? הרי ברור שמי שיפול הוא יהיה הנופל, אז מה התורה מנסה להגיד לנו כאן? אלא שישנו אדם שכבר נגזר עליו ליפול מהגג, והוא נקרא "הנופל". אדם צריך לדעת שיש נופלים כאלו שנגזרו עליהם נפילות שונות, אבל כל זה לעניינם ואין לזה שום קשר אלינו. כעת השאלה היא היכן אותו אדם יפול ובאילו נסיבות. לכן התורה מצווה אותנו לעשות מעקה, שהרי אם לא נעשה מעקה, אז אותו נופל שראוי ליפול, עלול להתגלגל לכך שיבוא אלינו ויפול חס ושלום אצלנו. יוצא שיש את הנופל ויש את האחראי לנפילה, לכל אחד מהם בחירה אישית וחופשית משל עצמו. כאשר יש צורך להתאים בין אדם שראוי ליפול (על פי חשבונות שמיים) לאדם שראוי להפיל, אז מהשמיים מגלגלין את החובה על ידי חייב ואז מפגישים ביניהם.

יוצא מכאן שאף אדם לא יכול להזיק לנו. לאף אחד אין כוח כזה שיוכל אפילו לדגדג אותנו אם לא גזרו על כך מהשמיים. אין עוד מלבדו וכל הכוחות כולם שייכים וכפופים רק לקדוש ברוך הוא. אנחנו יכולים לעשות את הבחירות שלנו, אך מעבר לזה הכל בידי שמיים. לכן כאשר אנו מרגישים שעשו לנו עוול, שהכאיבו לנו, שהביאו אותנו למצב לא טוב כלשהו או שעשו לנו כל דבר אחר, עלינו לזכור שאלו המעשים והבחירות שלנו שהביאו אותנו לאותו מצב. האדם שאנו מאשימים ונראה לנו שהוא זה שהוביל אותנו לכך הוא רק שליח של הקדוש ברוך הוא שדרכו הוא מביא לנו את מה שאנו ראויים לקבל על פי חשבונות שמיים. לא הבוס בעבודה הוא שמעצבן אותנו ולא השכן הוא שמקשה עלינו, אלא הכל נגזר בשמיים וכעת אלו רק שליחים המבצעים את ההוצאה לפועל. כך גם כל המצבים שאנו מגיעים אליהם בוודאי אינם אקראיים, לכל כדור יש כתובת ולכל תאונת דרכים יש הכוונה ברורה מלמעלה. חס ושלום שאף אחד לא יגיע למצבים האלו, אך צריך להבין שאין שום דבר אקראי והכל נגזר בשמיים.

לכאורה נראה שאם יש לנו אפשרות בחירה, אז כיצד יתכן שהקדוש ברוך הוא מזמן לחיים שלנו את ההשלמה שלנו? שהרי אם נניח שנגזר על אדם כלשהו שיגנבו ממנו, ומהשמיים מגלגלים חובה על ידי חייב וכך מזמנים לאותו המקום גנב כלשהו. אז מה יקרה אם כעת אותו גנב יחליט לחזור בתשובה ולהימנע מהגניבה? הרי הבחירה היא חופשית ואותו גנב יכול להחליט על עצמו, ויוצא שהאדם השני מושפע מההחלטה שלו. אך צריך להבין שהבחירה היא אכן חופשית, אך עם זאת הקדוש ברוך הוא כבר יודע היטב מה נבחר. אם זה לא מסתדר לכם, אפשר להבין יותר לעומק את הדברים במאמר שכתבנו בעבר "הכל צפוי והרשות נתונה". האדם אמנם בוחר בחירה חופשית לגמרי, אך הקדוש ברוך הוא שאינו מוגבל בזמן כבר יודע מלפני כן מה הוא יבחר. הוא לא מתערב או משנה את בחירתו של האדם, אלא פשוט "צופה" בה ויודע אותה. כך הוא מזווג זיווגים (לא רק של בעל ואשה, אלא גם של כל האנשים שנפגוש במשך היום) ומרכיב פאזל ענקי בו כל אדם שנפגוש במשך היום (ומספיק שאפילו רק נראה אותו לרגע בזוית העין) הוא שליח מיוחד בשבילנו שמתאים בדיוק עם הבחירות שלו למה שנגזר עלינו על פי חשבונות שמיים, וכך גם כל האנשים שכל אדם פוגש בכל העולם.

וזה בדיוק העניין של "מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב". אדם שבוחר בטוב (זכאי), מגלגלין לידו את האפשרות לעשות טוב (זכות). אדם שבוחר בלא טוב (חייב), מגלגלין לידו את המצב הלא טוב (חובה). והכל נעשה כאילו באופן אקראי. כך אותו אדם שראוי ליפול בגזרת שמיים מגיע "במקרה" לבית של חברו שלא עשה מעקה וראוי שאצלו מישהו יפול על פי חשבונות שמיים, ואז יפול הנופל. הוא לא נפל בגלל שלא היה מעקה, אלא בגלל שזה מה שנגזר עליו. אז אותו אדם שלא עשה מעקה יכול לומר שהוא כלל לא אשם, אבל אמנם נגזר על אותו אדם ליפול, אבל אותו אחד שלא עשה מעקה הביא לזה שהדבר יתגלגל על ידו. אילו אותו אדם היה עושה מעקה, אז מהשמיים היו מגלגלים שאותו "נופל" יפול במקום אחר. ואילו אותו "נופל" היה מצליח לשנות את הגזירה כך שבשמיים יחליטו שהוא לא יפול, אז מהשמיים היו מזמנים אדם אחר שכן ראוי ליפול לביתו של אותו חייב שגלגלו על ידו את הדבר.

במיוחד עכשיו בימי הרחמים והסליחות של חודש אלול, כדאי להבין את הדברים ולעשות את ההשתדלות המירבית לתקן ולבטל גזירות, שלא יפלו נופלים ושלא יהיה שום צער לעם ישראל. כעת אנו יכולים לשנות ולקבוע את כל ה"מקרים" שיקרו לנו במשך השנה הבאה. השם יתברך יזכה את כולנו לצאת זכאים בדין ויגלגל על כולנו זכויות, מצוות ומעשים טובים.

עוד על

מה אנשים מחפשים?

| מגלגלין חובה על ידי חייב |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

2 תגובות על מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב – פרשת כי תצא

  1. מאת ירון‏:

    איזה כתיבה נהדרת!! דבר עמוק הכל מוסבר בצורה ברורה מדהים יש ספר כזה של רק פרשת שבוע? מקסים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *