מה משמעות הצום ביהדות? (יום הכיפורים)

מאת רוני פיזנטי | ח׳ בתשרי ה׳תשע״ו | חיזוק האמונה, שבת, חגים ומועדים

ביהדות ישנם צומות שונים ומגוונים. צום יום הכיפורים שיבוא עלינו לטובה הוא צום שעליו ציוותה התורה. מעבר לזה ישנם ארבעה צומות שתקנו חז״ל על חורבן בית המקדש ויש את תענית אסתר בפורים. מלבד ששת צומות החובה האלו, ישנן תעניות ציבור שעליהם מכריזים בשנות בצורת או בזמנים קשים, ישנם צומות של רשות שיש הנוהגים לצום כמו תענית ביום הפטירה של ההורים, תענית חלום, תעניות לכפרה, תעניות שובבי״ם וכו׳. אבל צריך להבין קצת יותר לעומק מה התכלית של הצום ביהדות. האם יש עניין לסבול ולהתענות סתם כך? האם המניעה מאכילה ושתיה באמת מועילה במשהו?

משמעות הצום היא להביא לניתוק מהעולם החומרי ולחיבור עם השם יתברך. האכילה הופכת את האדם לחומרי, האכילה היא תאווה, היא מביאה לחיבור לגשמיות העולם, היא מביאה לגאווה והרגשת עליונות. הצום מונע מאיתנו את זה ואז אנו הופכים לכנועים, לענווים, לדלים, לעבדים שמוכנים לקבל את מרותו של השם יתברך עלינו. ניטרול כל התאווה הזו מביא אותנו למיקוד בתדר שונה ורוחני יותר. כך אנו יכולים להתחבר לעולמות עליונים, להידמות למלאכים ולהרגיש דברים שאי אפשר להרגיש מתוך אכילה וגבהות לב.

כשאומרים ״צום״ אז בעצם מתכוונים לעשיית תשובה. הצום הוא הסמל של הכניעה, הרצון לעשות שינוי, לזרוק את כל התאוות ולעשות את רצון השם בשלמות. כך אנו מצהירים בפני השם יתברך שאנו רוצים להתקרב אליו ולהדבק בו. כך אנו יכולים להראות להשם יתברך שזה לא סתם דיבורים ושאנו מוכנים להקריב מעצמנו למען הקרבה הזו. כך אנו יכולים לקבל על עצמנו את ייסורי הצום באהבה לזכך אותנו, ובכך אנו מונעים מעצמנו הרבה יותר ייסורים שהיו צריכים להגיע חס ושלום על החטאים שלנו.

חשוב לדעת את הדברים האלו, שהרי הרבה יהודים יקרים צמים ביום הכיפורים מתוך אמונה פשוטה ותמימה, אבל הם לא מבינים את משמעות הצום. כאשר לא מבינים את המשמעות, אז אפשר במשך כל היום לתכנן מה הולכים לאכול בצאת הצום, אפשר לנסות להעביר את הזמן במפגש עם החברים בחוץ, אפשר לעשות מזה צחוק או להפוך את זה לתחרות למי עובר הצום בקלות יותר. אבל כל זה מנתק אותנו מהחיבור הרוחני שבשבילו אנחנו צמים.

צריך לדעת שאין משמעות לצד הטכני שאדם לא אוכל ושותה במשך יום שלם. הרי אפשר לצום בלי שום קשר ליהדות ולרוחניות. אם אדם ישן כל היום ולכן לא צריך לאכול ולשתות, אם כואבת לו הבטן או שהוא אינו חש בטוב ולכן לא רוצה לאכול, אם הוא החליט לעשות דיאטה חדשנית או ניקוי רעלים לגוף לצורך הבריאות, אם הוא התערב עם חברים שלו שהוא לא יאכל או אפילו סתם להוכיח לעצמו שהוא יכול לעבור יום ללא אוכל. כל אלו בוודאי לא נחשבים לצום שמכפר על החטאים, לחיזוק רוחני וכו׳.

אמנם ביום הכיפורים יש חיוב לצום גם אם לא מתכוונים לשם המצווה, כיוון שהתורה ציוותה עלינו לצום ואדם שאוכל או שותה חס ושלום עובר על איסור כרת. אבל כל זה רק מונע מאיתנו לעבור על איסור תורה. זה עדיין לא מעלה ומחבר אותנו. מעבר לשמירה מעבירה יש לנו כאן אפשרות להתעלות ולהתחבר, להרוויח משהו גדול מהצום הזה שאנו צמים. כאשר אנו מבינים את המשמעות של הצום ומתחברים לזה, אנו יכולים להגיע להשגות גבוהות ולהצליח להביא את התפילות שלנו למרומים.

משמעות הצום היא לעשות תשובה. להראות שאנחנו באמת מצטערים ולהוכיח לעצמנו שאנו מוכנים להתענות כדי לכפר על המעשים. הרי סתם לומר שאנו מצטערים, מתחרטים ועושים תשובה זה קל. אבל צריך להוכיח את זה במעשים. במקום לעבור ייסורים שונים שהכרחיים בשבילנו כדי להתנקות ולחזור לדרך הישר, אנו מקבלים על עצמנו ייסורים בצורה יזומה של תענית, וכך אנו מראים שלמרות שבכל השנה אמנם התפתנו ליצר, כל זה היה רק חיצוני. אנו מגלים שבעומק הלב אנו באמת אוהבים את הקדוש ברוך הוא ורוצים לעשות תשובה.

כדי שהצום יתקבל עלינו להכניס אותו לרגש. עלינו להתפלל בכוונה מעומק הלב ולבקש מהשם יתברך שיסלח לנו וישיב אותנו אליו. יש אנשים שפורצים בבכיות ומתחרטים חרטה גמורה על המעשים הלא טובים, אבל יש כאלו שעושים וידוי תוך כדי שהם חושבים על העוף שהם יאכלו כשהצום יסתיים. יש כאלו שרוצים להתקרב להשם יתברך ומוכנים להקריב מעצמם לשם כך, אבל יש כאלו שהופכים את זה להילולה באמצע הרחוב כשנפגשים עם כל החברים. אדם שרוצה להיות אמתי עם עצמו צריך לשאול את עצמו בשביל מה הוא צם, מה הוא מנסה להשיג בצום הזה, ואיך אפשר להשיג את זה בצורה הטובה ביותר.

השם יתברך יכניס לכולנו את הרגש המתאים שיביא אותנו להתעלות רוחנית עצומה. נזכה לגמר חתימה טובה ולכפרה מלאה על כל החטאים והעוונות. הקדוש ברוך הוא יטהר אותנו ויגאל אותנו גאולה שלמה בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן.

עוד על , ,

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

2 תגובות על מה משמעות הצום ביהדות? (יום הכיפורים)

  1. מאת לוי יצחק‏:

    תמשיכו להפחיד ללא סיבה.

    כל יהודי הוא יהודי. שומר מצוות או לא .

    אדם נולד לדת שלו ולא אתם תחליטו עליו

    למה אני רציתי לבוא לעולם הזה? משהו שאל אותי? על מה ולמה אני צריך לסבול

    בגלל שטות של ההורים שלי? אין להפחיד ולהכריח אף אחד לעשות מה שאתם החלטתם במשך השנים
    ולא כתוב בשום מקום שיש כרת על מי שלא צם
    כפי שאמרתם שהוקמו זה כרת אבל בינתיים הם חיים יותר טוב מכל אחד אחר.
    הפחדה לריק

    • שלום לוי יצחק,
      א. אין לנו כל כוונה להפחיד, וגם ניסיתי להבין למה התכוונת אבל לא מצאתי שום דבר שעלול להתפרש כמפחיד במאמר.
      ב. באמת אנחנו לא מחליטים על אף אחד, וגם לא ניסינו או התיימרנו להחליט בשביל אחרים.
      ג. אפשר להמשיך ולהתרעם כך במשך כל החיים אבל זה לא יעזור לאף אחד, על כרחך אתה נולד, השם יתברך יכול לעשות כרצונו ולא אני ולא אתה ולא אף אחד אחר יוכל לעשות דבר נגד רצונו.
      ד. אנחנו לא מפחידים ולא מכריחים אף אחד לעשות שום דבר, ובוודאי שלא הכרחנו אותך להיכנס לאתר ולקרוא את המאמר שכנראה כל כך הטריד אותך משום מה.
      ה. כתוב במפורש בתורה שיש עונש כרת למי שלא צם בפרשת אמור (ויקרא כג פסוק כט), כך שאפילו הכופרים בתורה שבעל פה לא יכולים להכחיש את זה.

      אשמח אם תבאר יותר את דברך, שאוכל להבין מה הפחיד אותך כל כך במה שכתבנו. באמת שאין לנו כוונה להפחיד או להחליט בשביל אחרים מה לעשות.

      השם יתברך יאיר את דרכך, יקרב אותך לעבודתו יתברך ויזכה אותך לחיתום טוב לחיים טובים ולשלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *