מכות וחולאים נאמנים – פרשת כי תבוא

מאת רוני פיזנטי | י״ז באלול ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת כי תבוא מתארת המון קללות שחס ושלום עלולות להגיע אם עם ישראל לא ישמעו בקול השם יתברך. בין הקללות אפשר למצוא את התיאור ״מכות גדולות ונאמנות וחוליים רעים ונאמנים״ (דברים כח׳, פסוק נט׳). לכאורה זה נראה כמו תיאורים הפוכים, מכות גדולות מצד אחד אבל נאמנות מצד שני. כך גם חולאים רעים מצד אחד, אבל נאמנים מצד שני. אז צריך להבין יותר לעומק מה עניין הנאמנות כאן ולמה כל כך חשוב לדעת את זה?

הגמרא במסכת עבודה זרה דף נה. מסבירה שהם נאמנים בשליחותן. נכון שאמנם הם רעים ואנו רוצים להתרחק מהם ככל שאפשר, אבל בסופו של דבר צריך להבין שאותם ייסורים וחולאים מבצעים שליחות מסוימת. הם לא מגיעים סתם להציק לנו, אלא רוצים להביא אותנו למקום מסוים, לתפיסה מסוימת, לתוצאה כלשהי. אותם ייסורים נאמנים בשליחות שלהם ודואגים לקיים את תפקידם.

אם הדבר היה תלוי בנו, אז בוודאי היינו מרחיקים את כל הייסורים והחולאים מאיתנו. אבל במצב כזה לא היינו יכולים להתקדם לשום מקום. לא היינו מגיעים להשגות גבוהות, ספק אם היינו מחזיקים את האמונה שלנו וספק אם היינו דואגים להתחזק ביראת שמיים. הרי בשביל מה בכלל להתאמץ אם גם ככה הכל יהיה טוב ללא ייסורים? למה להשקיע לשנות את הדרך אם אנו מרגישים שהדרך שלנו טובה? למה לעשות השתדלות לקיים מצוות אם אנו מרגישים שטוב לנו גם בלעדיהן?

תארו לכם שזוג הורים צעיר מחליטים לגדל את ילדיהם ללא עונשים, צער או ייסורים. הם מצמידים להם משרתים צמודים וכעת כל דבר שהילדים רוצים מגיע ישירות אליהם ללא כל מאמץ. אותם ילדים בוודאי לא יבחרו ללכת לבית הספר או להכין שיעורי בית. הם גם בוודאי לא יבחרו לאכול ארוחת צהריים מזינה. כך גם אפשר לשכוח מלהחדיר להם ערכים או מוסר. אותם ילדים יהפכו להיות בהמות שירמסו את כולם מתוך מחשבה שמגיע להם הכל. הם יהיו חסרי השכלה וחסרי חינוך. מעבר לזה הם יהיו מסכנים שלא יודעים להתמודד עם העולם וכל דבר קטן ייראה להם מסובך, שהרי התפנקו והתרגלו שהכל בא להם בקלות.

לכאורה זה נראה שאותם ייסורים באים לרעתנו ולכן אנו מואסים בהם. אבל צריך לדעת שאותם ייסורים וחולאים מבצעים שליחות חשובה. אותה שליחות יכולה לזכות אותנו להגיע להשגות ולבנות בית ענקי שישרת אותנו לחיי נצח. אותה שליחות יכולה להביא אותנו לבחור בטוב וכך להידבק בקדוש ברוך הוא ולהתעלות גבוה יותר ממלאכים. אותה שליחות גורמת לנו לחוות דברים שמפתחים את האישיות שלנו ונותנים לנשמה שלנו לצמוח. אותה שליחות היא החינוך שאנו עוברים בעולם הזה, כמו אותם הורים שמחנכים את ילדיהם ונותנים להם קצת עונשים וייסורים במידה מתאימה, כך שיוכלו להתפתח ולהגיע למקומות הרבה יותר טובים ונעלים.

לכן דווקא בשיא הקללות שמגיעות בפרשת כי תבוא, דווקא כאשר אנו רוצים לדלג ולעבור הלאה לדברים טובים יותר, דווקא כשנראה שהקדוש ברוך הוא מתרחק מאיתנו וכאילו חס ושלום כאילו רוצה ברעתנו, דווקא אז הפסוק מסביר לנו שאותם ייסורים וחולאים הם נאמנים. הם לא באים לייסר אותנו לחינם, אלא יש מטרה. הם באים לתועלת, לטובתנו האישית.

מעבר לכך צריך להבין שאותם ייסורים באים כדי לתקן אותנו ולכוון אותנו אל הדרך הנכונה. מכאן נבין שאם נעשה את התיקונים בעצמנו ונכוון את עצמנו אל הדרך הנכונה, כבר לא יהיה צורך באותם ייסורים. כמו אותו ילד שהולך בדרך טובה וכך לא זקוק לייסורים ולעונשים של ההורים. אם הילד הולך לבית הספר אז הוריו לא יכעסו עליו ויכריחו אותו ללכת כי אין לכך טעם. כך אם נלך מעצמנו למקום שהייסורים נשלחו כדי להביא אותנו אליו, אז לא יהיה בהם צורך ואז הם יעלמו.

השם יתברך יזכה אותנו לראות את הטוב שבייסורים עד כדי כך שכבר לא נצטרך אותם כיוון שנצליח להתעלות ולהגיע אל המטרה בלעדיהם.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *