נעשה ונשמע – פרשת משפטים

מאת רוני פיזנטי | כ״ד בשבט ה׳תשע״ה | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

בני ישראל זכו להגיע לדרגות עצומות בזכות הנכונות ללכת על פי השם יתברך כשאמרו "נעשה ונשמע" (שמות כד', ז'). כשכל העמים האחרים רצו לברר לעומק מה כתוב בתורה ועל פי זה פסלו אותה, בני ישראל קיבלו את הכל בלי לשאול שאלות מתוך הסכמה שאת כל מה שכתוב בה נעשה ונשמע. אותו צמד מלים הפך מאז לסמל, אבל צריך לדעת שיש לו משמעות הרבה יותר עמוקה ממה שאנו מתארים לעצמנו.

הביטוי "נעשה ונשמע" לא רק מבטא את הביטול העצמי של בני ישראל אל מול האלוקות, אלא מדריך כל יהודי גם בימינו כיצד לנהוג ביחס לתורה האלוקית וכיצד לקבל ממנה כוחות רוחניים עצמתיים שיאירו את חיינו. ישנם יהודים רבים שמנסים להתקרב לתורה וליהדות, אבל לא מנצלים את הכוח האדיר של נעשה ונשמע כדי להגיע לתוצאות המרביות.

באופן טבעי, כאשר אנו נתקלים בדבר חדש ולא ידוע, הנטייה היא לחקור את הדבר ולאחר חקירות ובירורים להחליט על עמדתנו. אם אדם כלשהו ירצה להציע לנו הצעה מסוימת, אז קודם נרצה לשמוע את מה שיש לו לומר, ורק לאחר מכן נחליט אם לעשות את הדבר או לא. הדבר הטבעי ביותר הוא לשמוע ורק אז לעשות. בדיוק ההפך מנעשה ונשמע.

אבל לא תמיד אנו פועלים בצורה הזו של חקירות ובירורים. לפעמים ההוראה מגיע ממקום גבוה ומוסמך, ואז אנו מוותרים על שלב החקירות ועוברים ישירות לעשייה מתוך קבלה של הדברים. אפשר לראות את זה כאשר ההורים אומרים לילד לעשות דבר מסוים, כאשר הבוס בעבודה נותן הוראה, כאשר הרופא רושם לנו תרופה שאנו כלל לא מכירים, כאשר המפקד בצבא נותן פקודה, כאשר המרצה בקורס מלמד אותנו משהו ואנו מאמינים לכל מילה, או כאשר בעלי מקצוע שונים מספרים לנו על דברים הנוגעים לתחום שלהם ואנו מוכנים לקבל ולעשות מה שצריך מתוך חוסר הבנה מוחלט בנושא. הדרך הזו מכילה את ה"נעשה" בלי ה"נשמע".

לכן מובן מדוע הרבה יהודים תועים בדרכם מבלי להגיע להארות רוחניות עצומות מתוך התורה הקדושה. כי כאשר יהודי מחליט לקבל על עצמו את התורה, הוא עושה זאת לרוב באחת משתי הדרכים הללו. או שהוא חוקר היטב כל צעד ובוחן האם הוא טוב או לא, ורק לאחר שהוא מאשר את הדבר הוא עושה אותו. או שהוא כלל לא חוקר ופשוט מקבל את הכל מתוך אמונה פשוטה בלי לשאול שאלות.

שתי הדרכים לא יביאו אותנו אל המקסימום האפשרי. כי אדם שחוקר כל מצווה לפני שהוא עושה אותה הופך את התורה האלוקית לאיזה יועץ פשוט. אדם יכול להבין למה אסור לגנוב אז הוא יקיים את זה, אבל קשה לו להבין למה צריך להניח תפילין או כיצד מטהרת טבילה במקווה, אז הוא פשוט יתעלם מהמצוות האלו. הוא חושב שהשכל של התורה זה שכל פשוט של אדם ואז הוא לוקח רק מה שהוא מבין וחוקר. אבל מובן שגם האדם החכם ביותר לא יוכל להבין את האלוקות מאחורי הדברים. אדם שנוקט בגישה הזו הוא מוגבל מאוד ויש לו מחסום בגבולות השכל וההיגיון שלו שלא יאפשר לו להגיע אל האלוקות. הוא לא מתמסר לתורה אלא לוקח רק את מה שהוא מצליח לתפוס ולהבין ולכן ההתפתחות הרוחנית שלו מאוד מוגבלת.

גם אדם שמאמין לכל דבר בלי לחקור לא יוכל להגיע רחוק, כי הוא תמיד יהיה תלוי באחרים. הוא עלול להידבק בסביבה לא טובה שתפרש לו את התורה בצורה לא נכונה והוא יאמין לכל מילה שהם אומרים. הוא לא יוכל לדעת הלכות וכיצד לנהוג במצבים השונים, כי הוא לא חוקר ולומד, אלא רק מקבל את כל מה שאומרים לו בלי להבין שום דבר.

התורה מלמדת אותנו שהדרך הטובה ביותר להתעלות ולהגיע למקום האופטימלי בשבילנו היא "נעשה ונשמע". ברור לכל אחד מאיתנו שהקדוש ברוך הוא שנתן לנו את התורה וכתב לנו את חוקי העולם הנסתרים, יודע היטב מה הכי טוב בשבילנו. לכן עלינו לקיים את כל המצוות ולעשות כל מה שמוטל עלינו בעיניים עצומות. כאשר אנו סומכים על מי שמצווה אותנו אז לא צריך להבין כדי לעשות. בדיוק כמו שילד קטן לא מבין למה אמא מתעקשת שילבש מעיל בחוץ ובדיוק כמו שמטופל לא מבין מדוע הרופא נתן לו תרופה מסוימת, אבל הם בכל זאת יעשו זאת למרות חוסר ההבנה, כי הם סומכים על מי שאומר להם לעשות את הדברים. אם הקדוש ברוך הוא אומר לנו לעשות, אז עושים בלי לשאול שאלות.

אבל לאחר שקיבלנו על עצמנו לעשות, חשוב לא פחות גם לשמוע. על כל יהודי לדרוש ולחקור היטב כל פרט בתורה. קיבלנו חכמה עצומה המכילה את כל סודות הבריאה בתוכה. מוטלת חובה על כל אחד ואחת מאיתנו לברר את הדברים לעמקם. עלינו ללמוד תורה, לשאול שאלות, להתפלפל בהלכות, לחדש חידושים ולהבין ככל שנוכל את התורה הקדושה.

כך בשילוב של עשייה ושמיעה, של קיום מצוות ולימוד תורה, של קירוב להשם יתברך ביחד עם ריבוי שכל וחכמה, אפשר להגיע לפסגה. קודם כל לעשות, אחר כך לשמוע ולראות כיצד לשפר את העשייה לצורה האופטימלית עבורנו. אנו משקיעים בחיזוק האמונה המעשית מצד אחד, ושינוי תפיסת העולם השכלית מצד שני. כל יהודי יכול להגיע לרמות רוחניות עצומות בצורה הזו.

השם יתברך יזכה אותנו להכניס את הדברים לחיינו וכך לצמוח ולהוציא לפועל את עוצמות הנפש החבויות בתוך כל אחד ואחת מאתנו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *