סיבה ומסובב – פרשת נשא

מאת רוני פיזנטי | כ״ז באייר ה׳תשע״ד | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת נשא מביאה לנו את נוסח ברכת הכהנים שאותו מצווים הכהנים לומר כאשר הם מברכים את ישראל. לאחר שהקדוש ברוך הוא ציווה את הכהנים לברך את ישראל, היינו מצפים שתהיה להם יכולת לברך ושלברכה תהיה השפעה. אך הפסוק שלאחר מכן מסביר לנו שלמעשה הברכה של הכהנים היא כמו לבוש חיצוני לברכה של השם. הפסוק אומר ״ואני אברכם״ (במדבר ו׳, כז׳), כלומר הקדוש ברוך הוא מברך את ישראל ולא הכהנים.

כל מי שיקבל ברכה מהכהנים יכול לחשוב לעצמו שהם בעלי ההשפעה. כך גם כאשר אנחנו הולכים לרבנים חשובים ורואים ישועות לאחר מכן, אנו יכולים לטעות ולחשוב שיש להם כוח. אך התורה מסבירה לנו שאמנם יש צינורות חשובים שעושים תפקיד מהותי בברכות שלהם, אך עם זאת מי שבאמת מברך אותנו הוא הקדוש ברוך הוא.

כל העולם פועל בדרך של סיבה ומסובב. מצד אחד אנו רואים שיש כביכול כוחות שפועלים בעולם. יש כוחות טובים כמו ברכות, תפילה, עזרה מהזולת ושאר כוחות שאנו מרגישים שעוזרים ומועילים לנו. יש גם כוחות שליליים כמו עין הרע, כשפים, אנשים לא טובים ושאר מזיקים. אבל מצד שני כל הכוחות האלו לא באמת יכולים לפעול מצד עצמם, אלא רק מכוח הקדוש ברוך הוא שנותן להם אפשרות לפעול.

אדם יכול לחשוב שמישהו הטיב לו בפעולות שונות שעשה בשבילו או ש״במקרה״ נזדמנה לו סיטואציה טובה כלשהי, אבל כל אלו רק סיבות גשמיות שמוציאות לפועל את מה שנגזר מהשמיים. אם הקדוש ברוך הוא רוצה להביא לנו טוב, אז הוא עושה זאת בדרך טבעית וגשמית. אז פתאום מתבשרים בשורות טובות או פוגשים את האדם הנכון, אבל כל אלו הסיבות הגשמיות שמביאות את רצון המסובב. כך גם להפך, אדם יכול לחשוב שמישהו הזיק לו, אבל האמת היא שהיה צורך שאותו אדם יוזק וכך סובבו את הסיבות הגשמיות מהשמיים.

מכאן נוכל להבין שלא צריך לקחת את הסיבות הטבעיות והגשמיות כעיקר. לפעמים אנשים מתייחסים אלינו לא יפה, לפעמים מזיקים לנו, לפעמים דברים מעצבנים אותנו, אבל צריך לזכור שכל אלו רק סיבות חיצוניות. הסיבה האמיתית היא שכך נגזר עלינו בחשבונות שמיים.

מכאן גם נוכל להבין שזה לא משנה כמה מאמץ גשמי נשקיע בדברים, העיקר זה ברכת השם. יכול להיות מצב שמישהו מתאמץ מאוד כדי להצליח במשהו, ויש לו את כל הנתונים הגשמיים כדי להצליח, אבל בכל זאת אין לו הצלחה. לעומת זאת ישנם אנשים שמצליחים להגיע להשגות מבלי להתאמץ, כאילו שכל הדרכים נפתחות להם וכל הטוב נוחת עליהם כאילו במקרה. אמנם אנו מחוייבים לעשות השתדלות, אבל מה שבאמת קובע בסופו של דבר זה הברכה של השם בדבר.

אלא שבכל זאת הכהנים מצווים לברך את ישראל. כי ללא הסיבה הגשמית אין לברכה על מה לחול. הברכה חלה כאשר יש משהו שאותו אפשר לברך. אפשר לראות את זה בסיפור על אליהו הנביא שברך את כד הקמח וצפחת השמן, או בסיפור על אלישע שברך את השמן של האשה שיספיק למלא כלים רבים, או בסיפור על השמן שהספיק לשמונה ימים בחנוכה. בכל הסיפורים האלו אפשר לראות נס מופלא, אבל כולם מתרחשים כאשר יש כבר שמן וכלים, כי אם אין אפילו את השמן להתחיל איתו, אז אין לברכה על מה לחול. ברור ומובן שהשם יתברך יכול לעשות נס עצום גם בלי שום כלי, אבל הוא מנהיג את העולם בדרך הטבע ודורש מאיתנו את ההשתדלות המעטה שלנו תחילה.

לכן הכהנים מצווים לברך את ישראל, אבל עלינו לדעת שהקדוש ברוך הוא הוא זה שמברך אותנו באמת. כך גם אנו צריכים לעשות השתדלות ולהחזיק את כוחות ביטחון, אבל עם זאת עלינו לדעת שהקדוש ברוך הוא מגן ושומר עלינו באמת. עלינו לעשות השתדלות בפרנסה, אבל להבין שהקדוש ברוך הוא מוריד לנו שפע ונותן לנו את המשכורת. כך בכל תחום, אנו מצווים על הפעולות הגשמיות, אבל מוכרחים להבין שהשם יתברך הוא היחיד שבאמת משפיע ומזיז דברים בעולם.

ההשגה הזו היא אחת מדרגות האמונה הגבוהות ביותר. כמו דוד המלך שהיה רודף אחרי אויביו ומבין שהשם עושה מלחמה ולא הוא. הדורות שלאחריו כבר היו בעלי אמונה פחות חזקה ולכן לא היה להם כוח לרדוף ולהילחם. כי אם אדם נלחם, הוא מיד חושב על כוחי ועוצם ידי. שאם הוא ניצח במלחמה זה בזכות האימונים המפרכים, הכושר הטוב, החוזק והעוצמה שלו. רק כאשר רואים נס גלוי אז מבינים שהשם יתברך עשה לנו את הנס הזה, כפי שהיה אצל חזקיה שכלל לא נלחם והשם עשה את כל העבודה. לכן אחת מדרגות האמונה הגבוהות ביותר היא לעשות את הפעולות הגשמיות, אבל להבין תוך כדי שכל הפעולות האלו לא מסוגלות לכלום מפאת עצמן, ורק השם יתברך עושה שהן יצליחו. ללכת להילחם, אבל לדעת היטב שלא עשינו כלום במלחמה הזו, ורק השם יתברך נלחם בשבילנו.

השם יתברך יזכה אותנו להרחיב את אמונתנו ולהבין שהכל מגיע רק ממנו ואין עוד מלבדו. נבין שכל הגשמיות היא רק סיבה וכל החומריות מסביבנו היא רק במה למופע המיוחד שהשם יתברך יצר בשבילנו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

2 תגובות על סיבה ומסובב – פרשת נשא

  1. מאת שמעון פרץ‏:

    שלום לכם
    תודה לכם על דברי התורה , רק רציתי להודות לכם מקרב לב ולמה , עד גיל 12 וחצי הייתי תלמיד חכם וידעתי כמה גמראריות בעל פה עד שהיגעתי לארץ הקודש , וכל עולמי הרוחני נחרב עלי כי נישלחתי לקיבוץ לא שומר מצוות , ולצערי היגעתי בזמן ארוחת צהוריים , הציישבתי עם כל כללי הברכות שליפני הארוחה , ורק לאחר גמר הארוחה וברכת המזון נאמר לי שאכל לא כשר. טוב זה היה מזמן מאז עברו שנים רבות , והיום קיבלתי מכם (אמונה) דברי תורה בנושא ברכת הכוהנים .
    ישבתי לקרוא את דבר התורה , והרגשתי כאילו אדם במדבר מתהלך והוא צמא למיים , וכך לגמתי מדברי התורה והרגשתי שאני מרווה את צמאוני . תודה לכם , והשם יתברך ישלח לכם עוד כוח ותשיכו בדרכיכם להרוות את צמאונם של אותם צמאים לדברי התורה . אמן כן יהי רצון .
    שמעון פרץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *