על הוכחות, ידע, שכל ואמונה

מאת רוני פיזנטי | כ״א באדר ה׳תש״ע | חיזוק האמונה

לכאורה נראה שאנשי דת הולכים כמו רובוטים ללא כל דעת. נראה שהנאורים הם אלו שהולכים על פי השכל שלהם, ללא כל התחשבות בכל מיני חוקים ישנים של התורה או של רבנים שפוסקים לנו מה לעשות. אך כל זה, כאמור, רק "נראה". האמת היא, שאם נלך על פי השכל הישר, נגלה שהדבר הכי חכם הוא להאמין ללא כל שכל. לשכל תפקיד חשוב מאוד בתחילת התהליך, השכל בונה את האמונה, כדי שלא נסיים כמו המחבלים המתאבדים שטעו לגמרי בדרך אמונתם. אך לאחר מכן, האמונה עצמה הופכת לחזקה הרבה יותר מכל חכמה שאנו מכירים.

מרצה למתמטיקה אמר פעם: "ככל שאני לומד יותר, כך אני מגלה שאני יודע פחות…". העניין הוא שכולנו לפעמים חושבים שאנו חכמים באיזשהו עניין, וככל שמעמיקים בעניין, ניתן להבין את גדולתו ואת קטנות השכל שלנו. אדם חכם לעולם לא יחשוב שהוא חכם, אלא להפך, הוא יבין בחכמתו את קטנות שכלו. לכן, ככל שיש דעת והבנה, כך ניתן להבין מתוך השכל, שאנו מוגבלים וישנם דברים שלשכל שלנו אין כל הבנה ותפיסה בהם. יוצא שמתוך השכל והדעת, אנו בוחרים לבטל את השכל והדעת.

כדי להבין זאת נוכל לקחת מצב פשוט של חולה הבא לרופא. עצם ההגעה של החולה לאותו רופא הגיעה מתוך השכל והדעת של החולה. אך מכאן והלאה, הוא משאיר את כל השאר ביד האמונה. ברגע שהרופא אומר לו את הבעיה וכותב לו מרשם לתרופות, החולה לא יפקפק בכך לרגע. בוודאי שהוא לא ידרוש הוכחות לכך שהתרופה עוזרת או לכך שהרופא מבין מה הוא עושה. הוא לא יבקש הוכחות והסברים על כל צעד שהרופא עשה בבדיקה. הוא לא יבקש לשמוע בעצמו את פעימות הלב או לראות את האודם בפיו. יותר מכך, גם אם הוא אכן יבצע את הבדיקות בעצמו, הוא כלל לא יידע לפרש אותן כראוי. אם הוא ינסה לבדוק ולטפל בעצמו ללא כל ידע מוקדם ברפואה, יתכן שהוא יחשוב את עצמו לחכם גדול, אבל למעשה כולנו יודעים כמה הוא טיפש.

כך גם אנחנו, מחפשים הוכחות לכל דבר ביהדות, רוצים שכל מצווה תהיה ברורה בשכלנו וחושבים שאנו חכמים יותר מהרבנים שהקדישו את כל חייהם ללימוד התורה בעיון. ההתחלה חייבת לבוא מתוך השכל, ולכן אנו חייבים לבדוק, לברר ולאמת את הדברים. הוכחות לקיום הבורא, הוכחות למתן תורה ושאר דברים שכליים הנוגעים ליהדות. אך מאותו רגע שאנו אומרים "נעשה ונשמע", אנו נכנסים למרפאה של הבורא, שאם נאמר שהוא מבין יותר מאיתנו, זה יהיה זלזול בכבודו, משום שזה הרבה מעבר לכך. הוא נתן לנו את כל הידע וההבנה, הוא זה שמקיים את הידע הזה, הכל תלוי רק בו. לכן, מרגע שנכנסנו לשמוע את דבריו, בכלל לא שייך לנסות להבין בשכל את כל התורה והמצוות. לא שייך לפקפק בכל דבר שאנו שומעים עליו הקשור ליהדות ולזלזל בכל מצווה שאנו לא מבינים את טעמה. זה טוב לנסות ללמוד, ממש כמו שטוב ללמוד רפואה במשך שנים. אבל גם סטודנט לרפואה צריך ללכת לרופא לפעמים. וגם רופא מוסמך נזקק לעתים ללכת לרופא מומחה כלשהו. כך גם אנחנו צריכים את הרבנים ואת התורה. מכאן והלאה נותר רק להאמין, אבל לא סתם להאמין באמונה עיוורת, אלא לדעת שהאמונה הגיעה מתוך שכל והבנה והיא האמונה הנכונה והאמתית.

עוד על , ,

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

תגובה אחת על על הוכחות, ידע, שכל ואמונה

  1. מאת מוסיף והולך‏:

    מאמר מקיף בנושא זה ניתן למצוא כאן
    http://levbassar.wordpress.com/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *