פורים – לא לשכוח מי מציל את ישראל מאויביהם

מאת רוני פיזנטי | י״ב באדר ה׳תשע״ג | שבת, חגים ומועדים

אסתר הגיעה למלוכה עוד לפני שהמלך אחשוורוש גידל את המן, והגזירה על היהודים באה רק לאחר מכן. אז מדוע אסתר צריכה לחכות? הרי היא המלכה השולטת כמעט בכל העולם, היא משיגה מאחשוורוש את כל מה שהיא רק מבקשת והוא אף פעם לא מסרב לה. אז מה הבעיה בשבילה לתת פקודה לתלות את המן על העץ כבר מההתחלה ברגע הראשון שהיא שומעת על הגזירה? השאלה הופכת לעוד יותר קשה כאשר מסופר על המשתה אליו הזמינה את אחשוורוש, והוא מצידו מציע לה למלא את כל בקשתה עד חצי המלכות. זהו הרגע לו כולם חיכו! אז מדוע היא לא מנצלת את הרגע ורק דוחה את זה למשתה נוסף מחר? הרי כעת ישנה הזדמנות חד פעמית שיתכן שלא תחזור עוד לעולם להציל את העם היהודי, אז כיצד אסתר מרשה לעצמה להמשיך בלי להגיד למלך דבר? אלא שהמגילה מספרת לנו סיפור הרבה יותר עמוק ומורכב ממה שהמורה לימדה אותנו בבית הספר. אסתר ידעה היטב שלמרות היותה מלכה, אין לה שום כוח ויכולת לעשות כלום על דעת עצמה. היא הבינה שהיא בסך הכל שליחה של עם ישראל, ושהקדוש ברוך הוא יחליט מה יהיה איתה ועם כלל ישראל. לכן היה צורך ברחמי שמיים מרובים והבחירה שלה הייתה לחכות ובינתיים להחזיר את עם ישראל בתשובה כך שהדין יתהפך לרחמים.

אילו אנחנו היינו שם במקומה, מאוד יתכן שהיינו קופצים ישר ומספרים הכל למלך. אלא שגם מאוד יתכן שהיינו מסיימים כמו ושתי לאחר ששוב הייתה משתבשת דעתו של אחשוורוש כפי שהיה קורה באופן רגיל ויום יומי אצלו. אסתר ידעה שכל הכוח שלה הוא בכלל לא שלה. אין לה שום דבר מעצמה, אלא שהשם יתברך הוא זה שהחליט שהיא תמצא חן בעיני כל הסובבים אותה, הוא זה שהביא אותה למלכות והוא זה שריכך את המלך אחשוורוש כמו חמאה בכל פעם שאסתר התקרבה לעברו. היא הבינה שאם את הכל עושה השם יתברך, אז גם הגזירה של המן הגיעה על ידו. לכן היא הבינה שאי אפשר לנצח גזירה משמיים במלחמה גשמית. הדרך להילחם בגזירות שמיים היא לעשות תשובה ולהתחזק ברוחניות. מכאן היא ידעה שאין טעם לדבר עם המלך אחשוורוש כדי לבטל את הגזירה, אלא לדבר עם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. אז היא ומרדכי הכריזו על צום לכל היהודים. על פניו נראה שאסתר המלכה היא זו שהצליחה לבטל את הגזירה, אך האמת היא שהיא סייעה לעם ישראל לעשות תשובה וזה מה שבאמת ביטל את הגזירה.

עד לאותו המשתה אליו הזמינה את אחשוורוש והמן, אסתר חיכתה כל היום לסימן שאכן צריכה לבוא הגאולה. היא חיכתה לסימן שהצום הועיל והתשובה התקבלה בשמיים, ואז תוכל לפעול. אלא שהסימן לא הגיע, אז אסתר החליטה שבמקום לאבד את ההזדמנות כעת, היא תנסה למשוך זמן עד למחר שאז היא תעשה משתה נוסף. "בלילה ההוא נדדה שנת המלך" – אמנם אחשוורוש לא יכל להירדם, אך הכוונה הפנימית כאן היא למלך מלכי המלכים שראה בצרתם של ישראל. ביום למחרת היא אכן קיבלה את הסימן. הכל התהפך פתאום, המן הרכיב את מרדכי על הסוס וכולם ראו את השפלת המן וגדולת מרדכי. מכאן כבר אסתר הבינה שהיא יכולה לפעול ואז במשתה בערב היא סיפרה למלך אחשוורוש על המן ותלו אותו על העץ.

מכל הסיפור הזה כולנו צריכים ללמוד מי באמת מנהל את העניינים. בזמן שאנחנו משדרגים את הכוחות החומריים שלנו, מתכוננים למלחמות עם האויבים, מציבים כלים ומכשירים שיוכלו להתמודד עם כל צרה שלא תבוא ועושים כל דבר אפשרי כדי לשמור ולהציל את עצמנו, ממש באותו הזמן אנו לא שמים לב איך שלאט לאט אנו נחלשים רוחנית ובכך מחלישים את כוחנו האמיתי. הכוח האמיתי של יהודי הוא בתורה, אדם שנמצא בצרה פותח ספר תהלים ומתחיל להתפלל, אדם שזקוק לישועה יודע שהשם יתברך הוא זה שמציל, לאחר שנגזרת גזירה לא טובה חס ושלום – רק תשובה, תפילה וצדקה יכולות להעביר את רוע הגזירה. אנחנו מנסים את כל הדרכים הגשמיות, אבל העם שלנו הצליח להתקיים במשך יותר מ3,000 שנה ולעבור כל מלחמה אפשרית ללא צבא, ללא מדינה ובזמן שכולם מסביב שונאים אותנו רק בזכות האמונה. הדרך הרוחנית היא זו שבאמת יכולה להועיל לנו. אסתר המלכה שלטה על 127 מדינות והייתה האישה בעלת העוצמה הגדולה ביותר בעולם, אך הבינה שלא יכולה לעשות כלום אם היא לא תצום ותעשה תשובה ביחד עם כל ישראל. כי מי שמחליט את ההחלטות זה לא המן וזה גם לא אחשוורוש, אלא רק הקדוש ברוך הוא.

לבוס בעבודה אין שום כוח, וכך גם לאנשים שנראים לנו כבעלי שליטה. הכוח האחד והיחיד שקיים בעולם הוא של הקדוש ברוך הוא. לנו יש את הברירה אם ללכת בדרך שהוא סלל בשבילנו או לסטות למקומות לא טובים. הדבר דומה לבחירה של אדם אם להכניס את היד לשקע החשמל או לא. ידוע ששקע החשמל עלול לחשמל ולסכן את האדם. כעת המציאות כבר נקבעה והחוקים קיימים, אנחנו רק מחליטים אם אנחנו הולכים על פי ההוראות או ש"מצפצפים" על האמת ועושים מה שבא לנו. כך גם אנו יכולים להחליט אם ללכת על פי התורה הקדושה שמורה לנו איך לחיות נכון על פי חוקי המציאות שנקבעו על ידי השם יתברך, או ללכת על פי מה שבא לנו. "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים". כי הכל כבר נקבע בשבילנו, חוץ מההחלטות שלנו אם ללכת על פי ציווי השם או למרוד חס ושלום. רק צריך לזכור שמי שמרוויח או מפסיד מההחלטות האלו הם אנחנו.

השם יזכה אותנו ללכת בדרכיו, לצמוח ולהתעלות ולהבין שהוא זה שמכוון הכל ושולט בכל. הוא מציל אותנו מאויבינו בכל דור ודור, והוא גם זה שמלכתחילה מביא עלינו את אותם אויבים. הכל בשבילנו, כדי שמתוך אותו המן הרשע שרוצה להשמיד אותנו ומופיע בכל דור בצורה כזו או אחרת, נעשה תשובה ובכך נכפר על נפשותינו. שיהיה פורים שמח לכולם!

עוד על

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *