פרשת בלק – להיזהר מדברים נוצצים ועל טבעיים

מאת רוני פיזנטי | י״ג בתמוז ה׳תשע״ב | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

אילו היה בא לכאן אדם עם כוחות על טבעיים שיכול לשנות מציאות, כולנו היינו המומים. לא מעט אנשים היו עוזבים את הכל והולכים אחריו. אילו היינו יודעים שבכוחו לדבר עם הקדוש ברוך הוא, בוודאי שהיינו עושים כל מה שהוא יאמר. אילו היינו יודעים שהוא בדרגת נבואה עצומה כשל משה רבינו, בוודאי שהיינו רוצים שילמד אותנו את הסודות שלו ולא היינו זזים מהם אפילו מילמטר אחד. הפרשה מספרת על אדם כזה, אלא שאותו אדם היה לא אחר מבלעם הרשע. כשאנו פוגשים באדם עוצמתי, מצליח, כריזמתי או בעל כוחות מיוחדים, אנו מיד מתפתים ללכת אחריו, אך מהפרשה ניתן לראות שגם אנשים כאלו עלולים להיות מקולקלים. מכאן אנו צריכים ללמוד להיזהר ולהישמר מהדברים שנראים לנו כעל טבעיים, ככוחות רוחניים וכו'. אמנם בוודאי שרוחניות זה דבר טוב ומועיל, אך גם כשנראה לנו שאנו לומדים דברים מועילים, לפעמים הדרך היא לא טובה כלל. צריך לבדוק היטב עם מה ועם מי אנחנו מתעסקים ואצל מי אנחנו לומדים, כי אם אנו מתעסקים עם כוחות רוחניים מצד הטומאה, אז יתכן שכרגע הכל נראה נוצץ וקסום, אבל מאוחר יותר נצטרך לשלם על הכל.

היום לצערנו מאוד פשוט ללמוד "קבלה", חכמת המזרח, טיפולים אנרגתיים שונים וכו'. הדבר מאוד פשוט משום שאנשים רבים שאינם ראויים לכך מוכנים ללמד אותנו בשמחה. צריך להבין שהבורא ברא בעולם שני סוגי כוחות, האחד הוא מצד הקדושה והשני הוא מהצד האחר (בארמית: הסטרא אחרא), כלומר הצד שאינו של הקדושה. מכאן צריך להבין שאם הדבר לא מגיע ב100% מצד הקדושה, אז הוא שואב את הכוח מהצד האחר. לכן כאשר רוצים ללמוד קבלה או כל דבר אחר הקשור לדברים רוחניים, חשוב לבדוק היטב מי מלמד אותנו את הדברים. האם הוא ירא שמיים? האם הוא בא מכח הקדושה? מהיכן הוא למד את הדברים בעצמו? וכו'… גם אם הוא נראה כאדם ישר, ירא שמיים ובעל מידות טובות, זה כלל לא אומר שזו המציאות. כדאי לחפש הסכמות והמלצות על אותו אדם מפי רבנים גדולים כדי להיות בטוחים שאנו בכיוון הנכון. ישנם איסורי תורה רבים שאנו עלולים לעבור עליהם בלי לשים לב כמו לדרוש אל המתים, לעשות כשפים, לעונן וכו'. קל מאוד ללכת למתקשר או לקורא עתידות, לעבור על איסורי תורה מפורשים ובכך לגרום לעצמנו נזק רוחני עצום, וכל זה מתוך מחשבה שאנו הופכים ל"רוחניים".

בקלות אפשר לראות דברים על טבעיים ומדהימים או לשמוע על סיפורי מופת מאחרים וללכת אחרי אדם שיוביל אותנו לתחתית ויהרוס לנו את החיים. צריך לזכור שגם פרעה ידע לעשות קסמים, גם העבדים הזוטרים שלו ידעו לכשף וגם בלעם דיבר בחלום עם אלוקים. כל זה לא הופך אף אחד מהם למישהו שנרצה ללמוד ממנו, שהרי כל אלו באים מכוחות הטומאה וסופם כליון. המשיכה עצמה לרוחניות היא מובנת וטובה, שהרי הנשמה שלנו צמאה לזה. אבל חשוב לבחור את הדרך הטובה להגיע לשם מתוך מחשבה והבנה ולא להפקיר את חיינו בידי נוכלים רודפי ממון שחומדים את כספנו במקרה הטוב, או מכשפים עובדי עבודה זרה שמתעסקים עם כוחות טומאה מזיקים וחומדים את נשמתנו במקרה היותר גרוע.

כדי להגיע לרוחניות אמתית צריך ללכת בדרך האמת. אמנם הדרך ארוכה יותר ומצריכה מאמץ, אבל מובטח לכל מי שהולך בה שהוא יזכה בסופו של דבר להגיע. כאשר הולכים בדרך דמיונית ושקרית, היצר הרע מציג את הכל בתור הדבר הכי טוב בעולם, ולכן קל לטעות ולחשוב שלשם אנו רוצים להגיע. אבל בסופו של דבר אנו נשארים עם הריקנות ללא כל ממשות. זה למשל מה שקורה לאדם שלוקח סמים כדי להרגיש טוב ובסופו של דבר נופל ללא שליטה עצמית בתוך שקר דמיוני. גם בלעם ידע את זה, ולכן הוא אומר (במדבר כג', פסוק י'): "תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו". הוא רצה למות כמו יהודי "מות ישרים", שתהיה לו אחרית גם לאחר המוות, שיהיה לו עולם הבא של יהודי, אבל הוא לא זכה לכך כמובן כי הוא רק רצה למות כיהודי ולא להתאמץ לחיות כמו יהודי. סופו היה שנדקר בחרב ללא עולם הבא. אז מה שווה כל הרוחניות הזו אם מבפנים הכל ריק?

בשביל רוחניות אמתית צריך בסיס מוצק. צריך להבין במה אנחנו מאמינים, מהיכן כל הידע הגיע, מה המקור לכל מה שאנו לומדים וכו'. לאחר שבונים את הבסיס אנו צריכים לעבוד על עצמנו ועל המידות שלנו. אנו צריכים ללמוד את החכמה שמאחורי הרוחניות, את הדברים שעלינו לעשות כדי להיות ראויים יותר להתחבר לאותה חכמה ולזכות בה. כל אלו נמצאים בתורה הקדושה שבעזרתה ניתן להגיע לרוחניות אמתית מתוך בסיס חזק ועם שאיפות אינסופיות ללא כל גבול.

שהשם יזכה אותנו להגיע לרוחניות אמתית והתעלות הנשמה שלנו מעלה מעלה, הכל מתוך יראת שמיים ובדרך התורה הקדושה.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *