פרשת דברים – להגיע לאמונה שלמה

מאת רוני פיזנטי | ח׳ באב ה׳תשע״ב | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

משה רבינו מוכיח את ישראל בעבר הירדן לפני מותו כך שיוכלו להפנים את הדברים ולתקן בפעמים הבאות. בין התוכחות הוא מזכיר להם את חטא המרגלים ואת הפחד שהיה להם מפני יושבי הארץ. הוא מסביר להם שם שהשם יתברך הוא זה שנלחם: "השם אלוקיכם ההולך לפניכם הוא ילחם לכם…" (דברים א' פסוק ל'), הוא מזכיר איך השם נלחם במצריים, איך השם נשא את בני ישראל במדבר "כאשר ישא איש את בנו" ודאג לכל צרכיהם כמו אב שדואג לבנו מבלי שהבן יעשה דבר, ואז מסיים "ובדבר הזה אינכם מאמינים בהשם…" (דברים א', לב'). חשוב להבין שלבני ישראל במדבר היתה המון אמונה, לאחר שחזו בעיניהם במכות מצריים, קריעת ים סוף, קבלת התורה וכל הנסים במדבר, בוודאי שהיו מלאי אמונה. אלא ש"בדבר הזה" – כלומר בנושא מסוים, היתה להם בעיה של אמונה. עד היום הנקודה הזו בעייתית וקשה מאוד לחזק את האמונה בנושא. כדי להבין שהקדוש ברוך הוא קיים, שהתורה ניתנה או שיש תכלית לעולם אפשר גם להשתמש בשכל והיגיון, הדבר הקשה יותר הוא להאמין שהקדוש ברוך הוא נושא אותנו כמו שהאיש נושא את בנו, שהוא נלחם במקומנו, שבעצם כל המציאות שאנו רואים מול העיניים אינה קיימת אלא ישנה רק אלוקות. שאנו לא צריכים לעשות דבר ושום השתדלות גשמית, אלא עם מספיק אמונה הקדוש ברוך הוא מסדר את הכל.

קשה מאוד למצוא אנשים שאינם מאמינים כלל בבורא ובתורה. כמעט כולנו מאמינים בצורה כזו או אחרת, אם בשמירה על יום הכיפורים, אם בקיום ברית מילה לבנים או אפילו בקמצוץ אמונה בלב למרות המעטפת וההצגה ה"חילונית" שלנו, איפשהו ישנו קשר כלשהו לבורא יתברך לכל יהודי באשר הוא. אלא שישנן דרגות לאמונה. ישנם כאלו שיאמרו שזה ברור שהבורא קיים והתורה אמת, אך עם זאת לא יעשו עם זה דבר ולא יתאמצו לקיים את המצוות. ישנם אחרים שיקיימו את כל המצוות מתוך אמונה, אך לא יתאמצו לעשות שום דבר מעבר. האמונה השלמה והאמתית זה לא רק להבין שהיהדות היא האמת, אלא להבין שהבורא עושה הכל ללא כל עזרה מצדנו. להבין שזה לא משנה אם נעבוד שעות נוספות או לא, הקדוש ברוך הוא קובע לנו את המשכורת. זה לא משנה אם מבחינה פיזית נהיה חזקים או חלשים, כי הקדוש ברוך הוא מחליט מי ינצח במלחמה. זה לא משנה אם נלך לרופא ההוא או לאחר, הקדוש ברוך הוא מרפא. כמובן שמוטלת עלינו חובת ההשתדלות הגשמית ואסור לנו להזניח דברים ולומר שמספיק שאנו מאמינים, שהרי הקדוש ברוך הוא ציווה אותנו להשתדל ולעשות דברים גשמיים. אך גם לאחר שעשינו את ההשתדלות מצדנו, מי שבאמת קובע את הדברים זה רק השם יתברך.

מאוד קשה להגיע לדרגות כאלו של אמונה, אך זוהי צריכה להיות השאיפה של כל אחד ואחד מאיתנו. להבין שהקדוש ברוך הוא נושא אותנו כמו אב שנושא את בנו, מה שאומר שהילד יכול לעשות השתדלות כאילו הוא מתקדם, אבל אין לזה שום השפעה, על פי האמת רק הנשיאה של האב משפיעה על התקדמות הילד. ההשתדלות שלנו היא כמו ללכת בתוך אוטובוס כדי להגיע מהר יותר. כמו להדליק מזגן כדי לקרר את כדור הארץ. כמו לשחק עם חישוק במטוס ולחשוב שאנו מכוונים לאן הוא יטוס. הדברים שאנו עושים הם אפסיים, בהשתדלות שלנו אנחנו משחקים בכאילו, מי שבאמת מכוון את העניינים ונושא אותנו לאן שצריך זהו הקדוש ברוך הוא. לא פעם אנחנו צופים בחדשות כדי להיות בעניינים, מזדעזעים ממה שאנו רואים, מפחדים ודואגים, חושבים על פתרונות, מאשימים את ראש הממשלה והרמטכ"ל, מקללים את כל העולם, ובסוף חושבים שבאמת הועלנו וסידרנו את כל העולם למרות שלא זזנו מהכורסה. הצבא שלנו, הצבא של האויב, הרופאים, הבוס בעבודה, כל בעלי התפקידים וכל מי שנראה לנו בעל השפעה, כולם כמו בובות שהשם מכוון על פי רצונו. כמו שכבר נאמר, כמובן שאנו מחוייבים בהשתדלות גשמית, אבל מה שבאמת קובע זה האמונה.

נתפלל לקדוש ברוך הוא שיזכה אותנו לאמונה שלמה ואמתית, ודווקא בימי בין המיצרים האלו, שיביא לנו את הגאולה השלמה.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

2 תגובות על פרשת דברים – להגיע לאמונה שלמה

  1. מאת יצחק‏:

    אני חושב שיש פה מסר עמוק יותר לגבי הנהגתו של הקב"ה. תגובת משה לא מוזכרת בספר במדבר אלא רק תגובת יהושוע וכלב ואילו בספר דברים מוזכרת רק תגובתו של משה. הרי מה יהושוע וכלב עונים, נכול נוכל לה ונירש אותה, הם מעודדים את העם. ומה משה עונה? אתם מפחדים אז השם ילחם לכם, הוא בעצם מציע להם פשרה במקום לעודד אותם כמו יהושוע וכלב הוא מציע להמשיך את ההנהגה הניסית, השם ילחם לכם. התורה הרחיקה את שתי התגובות כי הם כל כך הופכיות. התורה חסה על כבודו של משה. גם רש"י רומז לכך במי מריבה, שגילה לנו המקרא את מי מריבה שלא נחשוב שמשה חטא בחטא המרגלים (בקריאה ראשונה) . ומהי תגובת השם? כל הדור הזה לא יכנס זולת כלב ואז ..גם בי התאנף השם בגללכם…גם אתה לא תבוא שם, יהושוע הוא ימשיך להנהיג את העם. שים לב שבין כלב ויהושוע משה מוזכר. העם שיוצא ממצרים חייב הנהגה ניסית, הוא חלש אחרי שיעבוד אבל ההנהגה הניסית צריכה להסתיים שנכנסים לארץ ישראל, ברור שהכל בעזרת השם אבל באופן טבעי. גם חז"ל אומרים לנו שלא טוב להתפלל לנס. הרי הקב"ה שובת. מדי פעם שאיו ברירה הוא מתערב, עושה נס אבל הדרך העדיפה ,הכדאית שזה יקרה היא בצורה טבעית

  2. חזק וברוך יצחק,

    השם יברך אותך בכל טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *