פרשת וארא – לא מוכרחים להיות עקשנים וצודקים

מאת רוני פיזנטי | כ״ב בטבת ה׳תשע״ב | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

ארץ מצריים כולה סובלת מהמכות שהקדוש ברוך הוא שולח עליהם. במקום להפסיק את כל זה ולהבין את טעותו, פרעה דווקא מתעקש להפוך לצודק בכל מחיר שידרש. הקדוש ברוך הוא הופך את כל מימי מצריים לדם וכל ארץ מצריים נמצאת ללא מים לשתיה. במקום לנסות לתקן את המצב, כתוב "ויעשו כן חרטומי מצרים בלטיהם". המצרים גם הם הופכים מים לדם כדי להפגין יכולת. במכה השניה פרעה קורא למשה ואהרון כדי לבקש שיסירו את הצפרדעים ממצרים. כשמשה שואל אותו מתי להסיר אותם, פרעה עונה לו "למחר" במקום לבקש את אותו הרגע. הוא מוכן לסבול עוד יום שלם של מכת הצפרדעים, רק כדי לבחון את משה ואהרון. 10 מכות הוא צריך לעבור כדי להבין שהוא לא יכול להתכחש לאמת והוא צריך לשחרר את בני ישראל ממצרים, וגם אז הוא מתחרט ורודף אחריהם לים. חוסר היגיון מוחלט? בהחלט, אבל גם אנחנו מתנהגים בצורה דומה מאוד.

כמה ויכוחים מיותרים ניתן היה למנוע אילו היינו מנסים לברר מהי האמת במקום להתעקש להיות צודקים. כולנו כבר המצאנו לא מעט שטויות ושקרים כדי לחזק את דעותינו האישיות חסרות הבסיס רק כדי להיות צודקים. התירוצים כבר מוכנים לשליפה… על החיוב של יהודי לקיים מצוות נשיב ש"העיקר זה להיות אדם טוב" או "אני אוהב את אלוקים בלב", על לבוש לא צנוע שאסור על פי התורה נענה ש"לדעתי הגופיה הזו כן צנועה", על נס גלוי שנראה במו עינינו נספר לכולם ש"זה רק צירוף מקרים", על מצוות שלא נוח לנו לקיים נגיד "זה המצאות של רבנים" וכך נמצא תשובה מתאימה לכל איזושהי טענה כנגדנו. זה אמנם הרבה יותר קל מלהתמודד עם האמת ולשנות את דרכינו, אבל בצורה כזו אנו מאפשרים לעצמנו לחיות בשקר ודמיון כמו פרעה, העיקר שנמשיך לחשוב לעצמנו שאנו צודקים.

יהודי נקרא "יהודי" על שם יהודה שהיה מלך השבטים. יהודה הפך להיות מלך השבטים מתוך המהות שלו שהיתה הודאה. כאשר תמר עמדה לצאת להישרף ושלחה ליהודה את הסימנים, הוא הודה לאמת ואמר לכולם שהיא צדקה. מול כולם הוא הודה בטעות שלו ולא התבייש. כי כאשר הוא ראה שהסברה שלו היתה מוטעית ושהאמת לא נמצאת אצלו, אז הוא לא ניסה להצטדק למרות שהיו יכולות להיות לו טענות מצוינות. הוא רצה להגיע לאמת בכל מחיר ולא היה אכפת לו לאבד את מעמדו ולהתבייש ברבים לשם כך ולכן הודה בטעות. דווקא מתוך ההודאה הזו יצא זרע המלוכה ומשם מגיע מלך המשיח.

אנחנו יכולים לספר לכולם תירוצים בלי סוף ולהיות מסופקים מכך שאנו צודקים. אבל אנחנו אלו שייפגעו מכל זה בסופו של דבר. אף אחד לא רוצה שיציגו לו סרט טוב בתוך אניה שטובעת בים, אם האניה טובעת אז כדאי להכיר במציאות ולחשוב כיצד להיחלץ מהמצב. השלב הראשוני הוא להכיר באמת, אף על פי שהיא לא מוצאת חן בעינינו. כך נחסוך לעצמנו הרבה צרות לאחר מכן. אילו פרעה היה מכיר במציאות, אז נניח שהיה מקבל מכה או שתיים, אבל כל שאר הסבל היה נמנע ממנו. אלא שהוא היה בטוח שהוא סוג של אל וסירב להכיר בבורא למרות כל הנסים שראה מול עיניו. אדם שמחפש לחיות בצורה חכמה ונכונה, בוודאי יחפש את האמת כדי לתפוס את המציאות בצורה האמתית. האמת לא תמיד נוחה ולא תמיד מתאימה להרגלים שאימצנו לעצמנו במהלך חיינו, אבל בין אם נרצה בכך או לא, היא עדיין האמת. היא הדרך הטובה מכולן וכל שאר הדרכים הן שקר מוחלט. שנזכה כולנו בע"ה להתרחק מהשקרים ולהתקרב ככל שניתן למציאות האמתית.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

2 תגובות על פרשת וארא – לא מוכרחים להיות עקשנים וצודקים

  1. מאת טלי‏:

    האם יש משהו בקשר לפרשת ניצבים – שבת לפני ראש השנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *