פרשת קדושים – לקיים מצוות כי השם ציווה

מאת רוני פיזנטי | כ״ה בניסן ה׳תשע״א | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת קדושים מביאה לנו המון מצוות מגוונות בזו אחר זו. אם נתבונן בפסוקים נוכל לראות תבנית שחוזרת על עצמה: הפסוק מתחיל בציווי כלשהו שמסתיים בדרך כלל ב"אני השם". "קדושים תהיו כי קדוש אני השם אלוקיכם", "את שבתותי תשמורו אני השם אלוקיכם" וכך זה ממשיך בעוד פסוקים רבים. הדבר הזה מלמד אותנו כלל חשוב בקיום המצוות – הסיבה לקיום המצוות צריכה להיות אך ורק כי כך השם ציווה אותנו.

תשאלו כמעט כל אדם סביבכם מדוע אסור לקלל חרש או לתת מכשול לפני עיוור והוא יתחיל לספר לכם על שזה לא מוסרי, שזה מעשה לא טוב, שאם לכם היו עושים את זה זה לא היה נעים אז לא כדאי לעשות לאחרים ועוד אלף ואחת סיבות שונות. אבל התורה אומרת לנו את הסיבה האמתית: "אני השם". למה צריך לאהוב את הזולת? כי כתוב במפרוש "ואהבת לרעך כמוך אני השם". כך השם ציווה אותנו, אז זה מה שצריך לעשות.

ידוע שכל אדם חושב בצורה שונה. המוסר של כל אדם נמצא במקום שונה. כולם יודעים שאסור לרצוח, אבל מצד שני אין לאף אחד בעיה לרצוח ג'וקים או זבובים. ואיך זה שאנשים מוסריים אוכלים שניצלים וסטייקים בלי לחשוב לרגע על העוף או הבהמה שרצחו? מי מחליט מה מוסרי ומה לא? הולכים על פי מה שנראה לנו? על פי הרוב? אפילו היטלר יימח שמו וזכרו חשב שהוא עושה טובה לאנושות, והרוב המוחלט הסכים איתו. האם זה אומר שהוא היה מוסרי? אם ננסה לקחת את המוסר לידיים, לא נוכל להגיע לשום מקום. האינסטינקטים המוסריים שלנו הם סובייקטיביים על פי הדעה האישית שלנו. אם אנו רוצים להגיע למוסר האמתי, צריך לפתוח את התורה הקדושה ולהבין מהו מוסר על פי השם.

גוי שעושה ברית מילה מסיבות רפואיות או אוכל מצה בפסח כי זה נראה לו טעים בוודאי לא נחשב למקיים מצוות. כדי לקיים את המצווה באמת צריך להסיר את ההבנה שלנו, גם לדברים הכי ברורים. מדוע אסור לרצוח? כי כך השם ציווה. מדוע שניצלים זה בסדר? כי את זה השם התיר. זהו המוסר האמתי, וזוהי הדרך לקיום מצוות בצורה איכותית.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *