פרשת שלח לך – לבטל רצונות מפני רצון השם

מאת רוני פיזנטי | כ״ג בסיון ה׳תשע״ב | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

הפרשה מספרת על חטא המרגלים ועל העונש שקיבל אותו הדור למות במדבר במשך 40 שנה. לאחר ששמעו את הדבר, העם הבין שחטא בכך שהקשיב לעצת המרגלים ולא בטח בשם ואז החליטו המעפילים לכפר על שעשו ולהלחם "לשם שמיים". משה הסביר להם שהשם לא יהיה איתם במלחמה אך הם היו נחושים בדעתם וכך הלכו אל מותם. אותם מעפילים חשבו שהם עושים דבר טוב שיכפר על חטאם, אבל האמת היא שהם רק הוסיפו לעצמם עוד חטאים. כשהקדוש ברוך הוא רוצה שנילחם, אז צריך להילחם ולא לבכות כמו שעשה העם. לעומת זאת, כאשר משה אומר להם שכעת השם לא רוצה שיעלו להילחם, אז זה מה שצריך לעשות. כדי לעשות את רצון השם אנו מוכרחים לבטל את רצוננו, שהרי אין סיכוי שנצליח להבין את הדברים בשכל שלנו.

כולנו בטוחים שאנו חכמים גדולים שיודעים בדיוק מה השם רוצה מאיתנו. אנחנו מחפשים את ההיגיון במצוות וכך מנסים להבין את הדברים מעצמנו. אך האמת היא שניתן לראות שישנם המון יוצאים מן הכלל, ישנן המון מצוות שנוהגות בדרך מסוימת ובדרך אחרת הכל מתהפך לגמרי. במצב מסוים ההלכה תהיה כך ובמצב טיפה שונה ההלכה תהיה שונה לגמרי. מי שמחפש היגיון בדברים לא יוכל למצוא אותו, שהרי לא ניתן להבין את הקדוש ברוך הוא. הדרך להגיע להבנה האמתית של הדברים ולידיעה מה השם רוצה מאיתנו היא ללמוד את התורה הקדושה בה הוא נתן לנו את כל הפרטים שעלינו לדעת.

התורה מצווה אותנו למשל לשמור שבת, אך מצד שני היא אומרת לנו שפיקוח נפש דוחה את השבת. אדם יכול להגיד על עצמו שהוא מחמיר לא לחלל שבת גם בפיקוח נפש, אבל זהו לא רצון השם. ישנם אנשים חולים מסוכנים שהתורה אוסרת עליהם לצום ביום הכיפורים, ובכל זאת הם מעדיפים לצום כדי לעשות כביכול את רצון השם, אך הם לא מבינים שהם עוברים על איסור תורה בכך שאינם שומרים על נפשותיהם. התורה מצווה אותנו להיזהר מצער בעלי חיים אך מצד שני דורשת מאיתנו להקריב קרבנות בבית המקדש ולשלח את השעיר לעזאזל בעיצומו של יום הכיפורים. היא מצווה אותנו על כיבוד אב ואם אך מצווה אותנו לא לשמוע בקולם אם ציוו אותנו על דבר עבירה. היא מצווה אותנו להוכיח את הזולת, אך עם זאת אוסרת עלינו לפגוע באחרים. כך ניתן למצוא כמעט בכל מצווה איזשהו יוצא מן הכלל שמסייג את הדברים.

זה מאוד קל ללמוד קצת תורה והלכות ולצאת נגד כל העולם לאחר מכן בתור מטיפי הדור. אך צריך להבין שאנו מוכרחים ללמוד את כל הפרטים כדי לדעת את הדברים לעומקם. כל עוד לא למדנו את כל התורה כולה, אנו צריכים לקבל את הדברים מהרבנים הגדולים ומורי ההלכות שכן למדו. אדם יכול לשמוע למשל שיעור על כמה חשוב להתפלל בבית הכנסת במניין ואז יהיה מוכן אפילו לנסוע בשבת לבית הכנסת לשם כך. חשוב להבין את חומרת הדברים, לדעת מה חשוב יותר ומה פחות, כדי לדעת כיצד לנהוג במקרה של התנגשות. אותה תורה שציוותה אותנו על לימוד תורה יומם ולילה, אסרה עלינו ללמוד תורה במקומות מטונפים כמו בית הכסא וכו'. אותה תורה שציוותה אותנו להיות רחמנים וגומלי חסדים, ציוותה אותנו למחות את זכר עמלק ולא לרחם עליהם. אם ננסה להבין את הדברים בשכל לא נצליח, כי אנו רואים שני בני אדם שנראים דומים כלפי חוץ. אך הקדוש ברוך הוא רואה את הפנימיות של הדברים, שהאחד מזרע עמלק והשני לא. שאול המלך איבד את המלוכה בגלל הרחמים שלו. כי חז"ל מסבירים שהמרחם על האכזרים, סופו להתאכזר לרחמנים. כלומר אם נרחם עכשיו על רוצח סדרתי שיבכה ויתחנן על חייו, אנו עלולים לטעות ולחשוב שעשינו משהו טוב, אבל לאחר מכן הוא ירצח עוד 20 אנשים ויוצא שברחמים שלנו עליו התאכזרנו ל20 אחרים. אנחנו לא יכולים להבדיל בין האנשים, אבל הקדוש ברוך הוא מכיר את השורש של כל אחד, הוא מלמד אותנו שלשורש של עמלק אין תקנה ומצווה אותנו להשמיד אותו לטובת האנושות.

אנו מוכרחים להבין שאין לנו את הכלים לעשות את כל החישובים האלו בעצמנו ולכן אנו צריכים לדבוק בדרך התורה הקדושה שמצווה אותנו כיצד לנהוג בכל מקרה. לאחר חטא המרגלים הקדוש ברוך הוא נתן את העונש והעם הבין שחטא. אותם מעפילים רצו לתקן את החטא של חוסר אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא ולכן החליטו לבטוח בשם ולצאת למלחמה. אלא שמשה רבינו הסביר להם שכעת זה לא הזמן וזה לא רצון השם. הם חשבו שהם עושים תיקון, אבל את החישוב הם עשו בעצמם מבלי להקשיב למה שגדול הדור (משה רבינו) אומר להם. כדי לעשות את הדבר הנכון ולהגיע לרצון השם אנו צריכים לבטל את הרצון האישי שלנו. לבטל את האגו ואת החכמה שרכשנו, לבטל את השפעות הסביבה ולחצי החברה, לבטל את הרגש והכבוד ולבטל את כל הדברים המשפיעים עלינו בכל צורה שהיא ולברר בצורה אמתית וחסרת אינטרסים מה באמת הקדוש ברוך הוא רוצה מאיתנו. ישנם ספרי הלכה רבים שנכתבו על ידי גדולי הרבנים, ישנם גדולי הדור שמשמיעים את דעת התורה בנושאים שונים, כל מה שצריך זה לקבל את הדברים ולא לנסות לחשוב שאנו חכמים יותר מהקדוש ברוך הוא. מתוך קבלה כזו לשם שמיים, נוכל לזכות בע"ה לבניין בית המקדש ולהחיש את הגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *