פרשת תזריע – השם מדבר איתנו דרך הגשמיות

מאת רוני פיזנטי | כ״ז בניסן ה׳תשע״ב | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת תזריע מתארת סוגי נגעים שונים שעלולים להופיע בגוף האדם. כאשר מופיע נגע כזה, דרושה בדיקה של הכהן והוא מחליט אם הנגע טמא או טהור. השאלה היא מה הקשר אל הכהן שמסמל את הרוחניות ואת עבודת השם? אילו היה לנו נגע כלשהו בעור, היינו בוודאי הולכים לרופא מומחה שיוכל לתת לנו טיפול ראוי. אז מדוע ללכת אל הכהן שבכלל לא קיבל הסמכה לרפואה? ומה בכלל אשם אותו אדם שקיבל את הנגע שצריך לטמא אותו?

הפרשה מלמדת אותנו בין היתר שהקדוש ברוך הוא מדבר איתנו. חז"ל מלמדים אותנו שנגע הצרעת מגיע על לשון הרע. ניתן לראות זאת במעשה מרים הנביאה שדיברה על משה ובעקבות כך הפכה מצורעת. יוצא מזה שכאשר האדם פוגם במשהו רוחני (דיבור לשון הרע), הוא מקבל איתותים גשמיים (נגעים). לכן ברור שרופא לא יוכל לעזור לנו, משום שהוא מטפל בסימפטומים הגשמיים בלבד. כאשר לאדם יש חום למשל, הוא לוקח כדור כדי להוריד אותו. אבל לא פתרנו בכך שום בעיה, אלא רק את הסימפטומים שמעיקים עלינו. הסימפטומים של המחלה הם לא דברים רעים, אלא פשוט מעידים ומאותתים לנו על קיום מחלה שצריכה טיפול בשורשה. החום עצמו הוא חלק מההתמודדות של הגוף עם הוירוס או החיידק ואם נוריד אותו, הבעיה עדיין תישאר. רופא יוכל לעזור לנו להעלים את הסימפטומים וכך הנגע יעלם, אבל השורש הרוחני שממנו הוא הגיע יישאר ללא טיפול. לכן דווקא הכהן צריך לראות את הנגע ולהחליט אם הוא טהור או טמא, משום שצריך לבחון את השורש הרוחני שממנו אותו נגע הגיע. הקדוש ברוך הוא לא רוצה שנעלים את הנגע בדרכים גשמיות, אילו היה רוצה להעלים את הנגע הוא היה עושה זאת בעצמו או שבכלל לא מביא אותו מלכתחילה. הקדוש ברוך הוא רוצה שנתבונן מה לא בסדר בדרך שלנו, מה הפגם הרוחני שיש לנו שאותו אנו צריכים לתקן.

הקדוש ברוך הוא מדבר איתנו יום יום בדברים הקטנים שפעמים רבות נעלמים מעינינו. אנשים רבים חשים חוסר מילוי וסיפוק, סובלים ייסורים שונים, מחלות, חוסר הצלחה בתחומים שונים וכו'. דרך הטיפול הטבעית שאנו נוקטים בה היא הגשמיות שנמצאת מול עינינו. אז עובדים שעות נוספות בעבודה, לוקחים 20 סוגי תרופות, מנסים לצאת למקומות מפוקפקים כדי להכיר אנשים חדשים, משקיעים זמן רב ומשאבים רבים בשטויות והבלים גשמיים שפעמים רבות לא מסייעים לנו בכלום ועושים עוד הרבה דברים גשמיים אחרים שכביכול אמורים לסדר לנו את הבעיות בחיים. קשה מאוד לסדר כך את הבעיות, אבל גם אם הצלחנו לסדר בעיה בצורה כזו, בינתיים יצוצו להן בעיות חדשות שנובעות מאותו עניין. מתקנים את הנזילה במטבח, ואז מגלים שיש נזילה בשירותים. כשמתקנים גם אותה מגלים שהמזגן התקלקל ויש פנצ'ר בגלגל. עובדים שעות נוספות כדי להצליח לחסוך ובסוף החודש מגלים שגם ההוצאות שלנו גדלו. הבעיות נשארות מסביבנו. כל עוד לא טיפלנו בשורש הבעיה היא תמשיך להגיע ולהתלבש בצורות שונות. כמובן שמוטלת עלינו חובת ההשתדלות הגשמית, אבל זו צריכה להיות השתדלות מועטת ברמה סבירה בלבד ולא מעבר לכך. ההשתדלות הגדולה יותר צריכה להיות בתחום הרוחני, משום שאם יש לנו נגעים, בעיות ודברים שמטרידים אותנו, אז כנראה שמשהו בדרך שלנו צריך תיקון וזו הדרך שהקדוש ברוך הוא בחר כדי להסב את תשומת לבנו לכך. אולי חסר לנו משהו בעבודת השם, אולי אנו צריכים לקיים מצוות שהן המפתח לאותו דבר שאנו רוצים או שאולי לא התפללנו עדיין מספיק על הדבר. חז"ל מלמדים אותנו שכאשר מגיעים ייסורים על האדם הוא צריך לפשפש במעשיו. כי מלבד הדבר הגשמי שנמצא מול עינינו, ישנו גורם רוחני שהשפיע והביא את אותו עניין ובו צריכה להיות עיקר ההתמקדות שלנו.

Print Friendly, PDF & Email

עוד על

הצטרפו לקבלת דברי תורה מחזקים מהאתר (מעל 1,200 מנויים):

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *