תמים תהיה עם ה' אלוקיך – פרשת שופטים

מאת רוני פיזנטי | כ״ט באב ה׳תשע״ג | פרשת השבוע - דברי תורה על הפרשה

פרשת שופטים מזהירה אותנו מקסמים וכשפים, מלעונן, לשאול אוב וידעוני או לדרוש אל המתים. לאחר כל האיסורים מגיע הציווי "תמים תהיה עם השם אלוקיך" (דברים יח', פסוק יג'). מה הקשר בין כל האיסורים שנאמרו לבין התמימות עם השם? מה בכלל משמעות הפסוק הזה ומה זה אומר להיות תמים? נתפלא לגלות שאדם "תמים" הוא לא אדם טיפש או נאיבי, אלא האדם השלם. אם נשתדל לקיים את הציווי "תמים תהיה", נוכל בע"ה לזכות להגיע לשלמות האמיתית.

על יעקב אבינו נאמר "איש תם", ופירוש הדברים שהוא היה השלם מבין האבות הקדושים, המידה הממוצעת בין החסד לגבורה, ולכן ממנו יצאו השבטים הקדושים, השם יתברך שינה את שמו לישראל ועד היום אנו קרויים על שמו "עם ישראל". התורה מציינת "שבע שבתות תמימות" במשמעות של שלמות. "פרה אדומה תמימה", הכוונה לשלמה. על פי התורה, אדם תמים הוא אדם שלם. אדם שהולך בתמימות עם השם הוא אדם שהולך בשלמות אחריו מבלי לקחת רק את החלק שהוא רוצה ולעזוב את השאר. אדם כזה מבין שכל חייו נרקמו על פי רצון השם יתברך, ולכן לא כועס או הופך עצוב משום דבר בעולם, כי הוא מבין שזה מה שהשם רוצה בשבילו וזה מה שטוב לו. אדם כזה מבין שאין שום כוח בעולם מלבד השם ואין טעם להילחם במלחמות כוח מול אנשים, גופים או מצבים בעייתיים, כי כולם כמו בובות ורק השם לבדו הכניס אותנו למצב בו אנו נמצאים ורק הוא יכול להוציא אותנו משם.

ואז פתאום אנו מגלים שיש כביכול בעולם עוד דברים שנראים בעלי השפעה וכוח. כאילו שיש לנו אפשרות להתערב בכוחות הרוחניים של היקום ולקבל את רצוננו בדרך על טבעית. אנו פוגשים בקוסמים, שומעים על מכשפים, אנשים מדברים עם ישויות ויכולים לספר לנו סודות נסתרים, אנשי "קבלה" קובעים את הזיווג שלנו, במודעה בעיתון יכולים לפתוח לנו את המזל, במזרח הרחוק מעצבים את הטבע ואפשר להרגיש בקלות הרבה מיסטיקה בדברים נסתרים שנראים בעלי כוח גדול מאוד. אז אם יש את כל זה, מיד צצה לנו לראש השאלה מדוע בכלל להתאמץ אם אפשר לעשות הוקוס פוקוס והכל מסתדר כרצוננו?

על זה הקדוש ברוך הוא הזהיר אותנו. יש אמנם בבריאה דברים שנראים מופלאים ועל טבעיים, אבל אין להם באמת כוח משלהם. מה שנראה לנו כמו פתיחת המזל, אולי ייתן לנו את ההרגשה שזה עובד כדי לנסות אותנו באמונתינו, אבל בסופו של דבר הדברים יסתבכו ונסגור הרבה יותר מזל ממה שנפתח. לא מעט אנשים סבלו הרבה מאוד מאיזו שטות שעשו שהביאה עליהם הרבה ייסורים וכוחות טומאה שנדבקו בהם.

תארו לכם שהבוס בעבודה רוצה לנסות אתכם ומחליט לשלוח אדם מכובד שיציע לכם עבודה במקום אחר. אותו אדם מציע לכם משכורת כפולה ומתחיל לשאול שאלות כדי לגלות סודות ודברים על העבודה הנוכחית שלכם. אתם מתפתים ומגלים את הכל מתוך ידיעה ברורה שעשיתם את עסקת חייכם וכעת תוכלו להרוויח משכורת עצומה במקום עבודה חדש וטוב. הכל נראה ורוד ויפה, עד שאתם מגלים שמעולם לא הייתה עבודה נוספת, אלא שזה היה שליח של הבוס שלכם שפיתה אתכם. לא היה לו כוח משל עצמו אף פעם, אלא שהבוס נתן לו תפקיד מיוחד. כעת הבוס בוודאי לא יסלח בקלות רבה כל כך ותיאלצו להתאמץ ממש ממש הרבה כדי להצליח להוכיח עצמכם ולכפר על המצב. לא רק שלא הרווחתם עבודה טובה יותר, אלא גם הפסדתם את המעט שכן היה לכם קודם לכן.

כך הדבר עובד גם כאן, נראה שישנם כביכול כוחות אחרים בעולם, אבל על פי האמת אין עוד מלבדו. לשום כוח אין ממשות אמיתית, אלא כולם שליחים של הקדוש ברוך הוא כדי להעמיד אותנו בנסיונות. הכוח היחיד שקיים הוא הקדוש ברוך הוא, כדי לשנות דברים צריך לפנות אליו. אפשר לדבר איתו, להתפלל אליו, לתקשר איתו, להתקרב אליו ואז לזכות לכל מה שנצטרך בעזרתו יתברך. כשאנו פונים לכוחות אחרים זה גובל בעבודה זרה ממש, שהרי אנו נותנים כוח וממשות למשהו אחר מלבד השם יתברך. מתוך מצב כזה אפשר רק להפסיד, וגם אם נראה לנו שהרווחנו משהו, זוהי רק אשליה שבסופו של דבר נגלה שהפסדנו הרבה מאוד ממנה.

לכן התורה מצווה אותנו "תמים תהיה". בוודאי שהתורה לא מצווה אותנו להיות טמבלים שהולכים בעיניים עצומות אחרי משהו סתם ככה. התורה לא רוצה שנהיה נאיבים ונקיים מצוות כי רק זה מה שאנו מכירים. התורה רוצה שנגיע לשלמות אמיתית ונוכל להיות שלמים עם האמונה החזקה שלנו. אנו צריכים להיות תמימים עם השם יתברך, כי אנו מבינים שרק הוא הכוח היחיד שקיים בעולם ולכן את כל רצוננו אנו מפנים אליו. גם כשהדברים נראים לא טובים, גם כשהחיים מסתבכים להם, גם כשהמצב נראה מייאש, עם כל זה אנו מוכרחים לדבוק בהשם בעזרת האמונה שלנו, כי אנו מבינים שהוא היחיד שיכול באמת לעזור לנו. בשביל מה לדבר עם שליחים ובובות כשאפשר לפנות ישירות אל השם יתברך? למה לחכות שבועות בתור בשביל איזה מיסטיקני שייקח לעצמו כמה מאות שקלים מאיתנו בשביל כמה דקות בהם הוא הורס לנו את החיים? האם לא עדיף לפנות ישירות אל המקור ולקבל את רצוננו בצורה ישרה וטובה? השם יתברך יזכה אותנו להיות תמימים בעבודתו ולהיות שלמים באמת, לפנות רק אליו ולקבל את כל רצוננו לטובה.

עוד על

מה אנשים מחפשים?

| פרשת שבוע || פרשת כי תצא || פרשת ניצבים || חידושים על פרשת השבוע || תמים תהיה עם ה אלהיך |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

3 תגובות על תמים תהיה עם ה' אלוקיך – פרשת שופטים

  1. מאת אלעד‏:

    אני מכיר אישה נורמטיבית ורגילה כביכול שגילתה במהלך חייה שהיא ניחנה במתנה ויכולת לרפא אנשים. שמעתי וראיתי את יכולותיה בפועל וזה מדהים. היא עזרה לדודותי להיכנס להריון בתוך כמה חודשים לאחר שנים של ניסיונות. היא הסירה מאחי הקטן מיגרנות שתקפו אותו במשך שנים. ועוד ועוד סיפורי ניסים אמיתיים. היא עוש. ארבעה טיפולים וגובה סכום של אלפיים שח בערך ופה נגמר הטיפול. שמעתי שגם רבנים פונים אליה…אז מה רע בכך? אולי השם נתן לה את. מתנה הזאת כדי לעזור לאנשים. אולי היא שליחה שלו. של המלאך רפאל או משהו כזה…

    • שלום אלעד,

      אין הכוונה שאסור להתעסק עם רפואות ויכולות שהשם נתן לנו. רפואה אלטרנטיבית זהו דבר חיובי ואף יכול לחזק מאוד את האמונה. אך כל זה תלוי באדם המטפל. השאלה כיצד אותה אישה מרפאת? אם ישנם דברים טבעיים כמו צמחי מרפא או החדרת אמונה ורגשות חיוביים וכו', אז בוודאי שזה דבר טוב. אך אם אותה אישה משתמשת בכוחות לא טובים, אז זה עלול להזיק במקום להועיל. אני לא מכיר אותה ולכן בוודאי שלא אוכל להתייחס אליה ספציפית, אני כותב כאן בצורה כללית בקשר לכלל המטפלים וברור שישנם הרבה יוצאים מן הכלל.
      חשוב לדעת שבכל ישועה שאנו מקבלים, הכי חשוב זה לזכור שהישועה הגיעה מאת השם יתברך. אסור לחשוב שאותה אישה מחוללת ניסים, או אפילו שרבנים גדולים וצדיקים מחוללים ניסים, כי היחיד שיכול לחולל ניסים זהו השם יתברך, והוא עושה זאת דרך הצדיקים.

      צריך לזכור שיש לנו תפקיד בעולם. לפעמים השם נותן לנו נסיונות כדי שנוכל לצמוח מהם ולעלות לדרגות גבוהות יותר. אם "נעלים" את הניסיונות בדרכים על טבעיות, אז או שנקבל אותם בכמות כפולה במקום אחר, או שפשוט לא נוכל להשתמש בהם לצמיחה ולא נוכל להתקדם בתפקיד שבשבילו הגענו לעולם. הרי אם השם היה רוצה בכך, הוא היה יכול לברוא עולם בלי חולי ודאגות, אלא שאלו נועדו בשבילנו כדי שנצמח ונתעלה מתוכם. אם הצלחנו להידבק בהשם מתוך הניסיונות, אז הצלחנו במשימה. לכן אם הלכנו לאדם גדול וצדיק שטיפל בנו והשם חולל ניסים על ידו ובכך זה סייע לנו להתקרב להשם ולחזק את האמונה, אז הרווחנו את הצמיחה והתועלת שבייסורים. אך אם הלכנו למישהי שעזרה לנו להיפטר מסוגי חולי שונים ובסופו של דבר התרחקנו מהשם וחיזקנו את המחשבה שיש עוד כוחות שפועלים בעולם מלבדו, אז הפסדנו את המטרה.
      את ההשתדלות בטיפול אנו מחוייבים לעשות, אך כל זה בצורה טבעית או בדרך התורה. כאשר המטפלים מכניסים כוחות רוחניים אחרים שלא מצד הקדושה, זה הופך לאסור ועל זה אומרים חז"ל שאין מתרפאים בעבודה זרה. אם חז"ל אומרים את זה, משמע שאכן ישנה אפשרות כזו של ריפוי בעבודה זרה, זה אומר שזה קיים, אלא שהאפשרות הזו לא טובה בשבילנו.
      כאמור כל זה נאמר בכלליות, לעניינכם הספציפי כדאי לבדוק את אותה מטפלת ולברר באיזו צורה היא עובדת והאם נראה שיש לה יראת שמיים מספיקה.
      השם יברך אתכם ואת כל ישראל ברפואה שלמה ישירות מאיתו יתברך.

  2. מאת רוזיטה‏:

    בס"ד

    תודה רבה רוני.
    תמיד דבריך מובאים בטוב טעם ודעת.
    בפשטות, בבהירות באופן מסודר כך
    שניתן להתחבר בצורה ישירה אל דבריך.
    תודה על העמל שאתה משקיע בכתיבת
    כל מאמריך. יהי רצון שה' ישלם לך
    שכרך בעולם הזה והן בעולם הבא.
    יישר כחך. חזק וברוך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *