ט' באב – להיזהר מלבכות לחינם

מאת רוני פיזנטי | ג׳ באב ה׳תשע״ג | שבת, חגים ומועדים

חטא המרגלים היה בתשעה באב. כל העם פחדו להיכנס לארץ וחשבו שהם הולכים למות, אז הם פשוט התחילו לבכות. הקדוש ברוך הוא אמר: אתם בכיתם בכיה של חינם – אני אקבע לכם בכיה לדורות. מאות שנים לאחר מכן נחרב בית המקדש הראשון, ולאחר מכן גם בית המקדש השני, באותו התאריך בדיוק – תשעה באב. הכל התחיל מבכיה של חינם שבכו ישראל לאחר שנפלו מאמונתם ופחדו להיכנס לארץ. מכאן אפשר ללמוד כמה חשוב להימנע מלהתבכיין ומלהיות עצובים, שהרי האמונה והביטחון בקדוש ברוך הוא מסלקים כל פחד ודאגה. הבכי מציג אותנו כקטני אמונה ומחליש אותנו בעבודה הרוחנית שלנו.

עם כל זה צריך לדעת שיש דווקא עניין גדול לבכות. גם אם כל השערים ננעלו, שערי דמעה לא ננעלו ולא ינעלו לעולם. תפילה בבכי ובכוונה מועילה מאוד ופורצת את כל המנעולים הכבדים. יש עניין גדול לעשות בכל לילה לאחר חצות תיקון חצות ולהוריד דמעות על בית המקדש שנחרב. בימי בין המיצרים יש עניין לעשות חלק מתיקון חצות (תיקון רחל) גם בחצות היום וגם שם העיקר זה לבכות ולהצטער על חורבן בית המקדש. איבדנו דבר גדול שאנו כלל לא מבינים את ערכו ועל זה ראוי לבכות. עניין הבכי הוא דבר גדול וחשוב ויכול להועיל ולעשות תיקונים גדולים בעולם. אך כל זה מדובר על בכי המכוון לעניינים חשובים ולא מתבזבז לחינם.

כדי להגיע למקום הפנימי הזה בו נוכל לבכות מכל הלב על חורבן בית המקדש ועל עניינים רוחניים צריך הרבה עבודה עצמית. על פי טבע, אדם לא מסוגל לבכות בגלל משהו שהתרחש לפני אלפי שנים ושהוא לא רואה עצמו קשור אליו. על פי טבע האדם מתוכנת לבכות רק בכיה של חינם. בהתחלה בתור תינוקות בוכים על כל שטות, אך גם כאשר אנו גדלים ודברים לא מסתדרים או שאנו לא מסוגלים להתמודד עם דברים, אנו נותנים לרגש ולדמעות להשתלט עלינו. לכל אחד יש את הזמנים בהם הוא נשבר ורק רוצה לפרוץ בבכי. ישנם אנשים שכליים יותר ששולטים על הרגש ולא מוציאים אותו החוצה, עליהם לא נוכל לראות שום סימן של עצבות. וישנם אנשים רגשיים יותר שיכולים פתאום להתפרץ בבכי קורע לב באמצע המכולת כי נגמר החלב. זה לא משנה לאיזה סוג אנשים אנו משתייכים וגם אין צורך לשנות את הטבע שלנו. מה שחשוב הוא שננתב את הבכי למקומות טובים ומועילים שיוכלו לעזור לנו במקום להזיק.

אם אדם לא ישים לב לעצמו ופשוט ייתן לרגש לעשות מה שבא לו, לא תהיה לו כלל שליטה על חייו. הוא ימצא את עצמו בוכה במצבים טיפשיים ודווקא בשיאי תפילת יום הכיפורים שקובעת את כל עתידו לשנה הקרובה הוא יהיה אטום לגמרי. הוא גם יחשוב לעצמו שאין לו כלל שליטה על זה, שהרי איך אפשר לבחור מתי לבכות? אלא שהרגש שלנו נובע ממה שאנו מכניסים לחיי היום יום שלנו. הרגש מושפע מהמעשים, המחשבות והאמונות הפנימיות שלנו. אם נצליח לעשות עבודה פנימית נוכל לנתב את הרגשות ואת הבכי למקומות שנבחר.

הכל עניין של התבוננות והתחברות לדברים. אדם שמרגיש שכלום לא מסתדר לו בחיים, שהכל נראה שחור ושאין תקווה באופק, מרגיש צורך לבכות על הצרות שלו. בכי כזה עלול להזיק מאוד, זהו בכי לחינם שלא מועיל במאום. זהו בכי שמראה שאותו אדם לא בוטח בקדוש ברוך הוא שהוא מביא לו ניסיונות לטובתו האישית. בכי שמראה על חוסר אמונה ותקווה. אבל עם טיפה התבוננות, הוא יוכל לראות תמונה רחבה יותר ולהבין שיש שורש לכל הבעיות האלו. אם כלום לא מסתדר, אז יש משהו רוחני שגורם לזה. אם הכל שחור, זה אומר שהקדוש ברוך הוא עשה לו את זה כי זה מה שטוב לחייו כעת ויוביל אותו למקום הנכון. אם אין תקווה זה אומר שהאמונה שלו לא מספיק חזקה. ברגע שאנו מצליחים להבין שיש גורמים רוחניים שמביאים אותנו למצבים האלו, אנו יכולים לבכות על אותו שורש רוחני ובכך לתקן את הדברים עצמם. אם נבכה על חוסר האמונה שלנו, על חוסר הביטחון בקדוש ברוך הוא, על החטאים והעוונות שגרמו לנו להגיע למצבים לא טובים, אז הבכיה בוודאי לא תהיה לחינם ותוכל להועיל. כאשר ישנו קלקול מסוים, אנו יכולים לבכות לעצמנו במשך שנים על כמה רע לנו וכמה אנו סובלים מהקלקול, אבל כל זה לא יעזור לנו אפילו טיפה. אך אם אנו בודקים מהו השורש של הקלקול ואיך לתקן אותו, אז כבר תהיה מכך תועלת רבה.

בעניינים רוחניים התיקון הוא לעשות תשובה. לשוב לקדוש ברוך הוא ולעשות רצונו. הבכי מחזיר אותנו לדרך ומראה שאנו לא מרוצים מהריחוק שאליו הגענו. כאשר אנו בוכים בכוונה על החטאים והמעשים הלא טובים ורק מחפשים דרך להתקרב לקדוש ברוך הוא ולחזור למסלול הנכון, אז אנו מתקנים את כל אותם דברים לא טובים ומתחברים לקדוש ברוך הוא דרך הבכי. לכן שערי דמעה לא ננעלו, כי בעזרת הבכי אפשר להשיג את כל מה שנרצה. הדבר דומה לילד שהתרחק מאביו לאחר שמרד בו והלך לעיר אחרת, כעת הוא יכול לבכות על כך שקשה לו להסתדר בעיר חדשה, שהוא לא מכיר שום דבר, שרע לו להיות לבד וכו'. אך כל זה בכיה לחינם שרק תזיק לו. הוא גם יכול לדבר עם אביו בטלפון, לספר לו על מצבו ולבקש עזרה, ואז בוודאי שאביו יצטער על כך, אך לא בטוח שישמח לעזור לו הרבה. אך תארו לכם שאותו בן ירים טלפון לאביו ובבכי קורע לב יבקש סליחה ויתחנן אליו שישיב אותו אליו. באותו רגע האב יעזוב את כל עיסוקיו ובמונית ספיישל יגיע עד אליו וייתן לו את כל מה שיבקש. אם נלמד לבכות בצורה הנכונה, נוכל לקבל את כל מה שנרצה.

השורש העיקרי לבעיות של כל עם ישראל בכלל ושל כל יהודי בפרט הוא חורבן בית המקדש. בית המקדש היה הבית של השכינה הקדושה. מקום גילוי הרוחניות והאמונה של ישראל. מקום החיבור לקדוש ברוך בין רוחניות לגשמיות ובין שמיים לארץ. כל הצרות של עם ישראל נובעות מהגלות. מתוך החטאים והעוונות, נגזר עלינו שייחרב בית המקדש ומאז אנו חיים בהסתר פנים. הקדוש ברוך הוא מסתיר את פניו וכך מונע מהשפע הראוי לנו להגיע אלינו. כאשר אנו חיים בריחוק מהאור העצום של הקדוש ברוך הוא, הכל חשוך וקשה לנו להתמודד. כאשר התמונה הגדולה מוסתרת, אנו חיים בצמצום ואז נכנסים פחדים ודאגות. משם מגיעים הייאוש, העצבות והכבדות. כעת כדי לתקן את כל זה אנו יכולים לעשות דבר פשוט מאוד, רק צריך לבכות בכיה אמתית על הגורם לכל הצרות שלנו.

במקום לבכות על הצרות הגשמיות עצמן, אלו שהשם יתברך הביא אלינו כדי שנתקן את השורש הרוחני שלהן, במקום זה נבכה על השורש של הצרות שיתקן ממילא גם את כל הצרות עצמן. כשאנו באים לבכות על הצרות שלנו, אין צורך להפסיק את הבכי, אלא לנתב אותו לבית המקדש וצער השכינה שגורם לכל אותן הצרות. במקום לראות את המקל שמכאיב לנו, נתבונן בתמונה הגדולה יותר ונגלה מי מחזיק את המקל ומכה בו. כשאנו באים לבכות על איזו צרה חולפת שמצערת אותנו, נחשוב על הגלות ועל חורבן בית המקדש שהביאו לנו את אותה הצרה. נחשוב על הצער הרגעי שאנו חשים כעת ונתחבר אליו בזמן שאנו נזכרים בחורבן הגדול.

הכל התחיל מבכיה של חינם ולכן בזכות בכיה אמיתית ומועילה נוכל לתקן את הבעיה. הבכי הוא שהכניס אותנו למצב הזה והבכי הוא שיכול להוציא אותנו מזה. השם יתברך יזכה אותנו לצאת מהגלות ולראות בשמחת ירושלים ובבנין בית המקדש. שלא נצטרך כלל לצום וימי האבל האלו יהפכו כבר עכשיו לימי ששון ושמחה.

עוד על

מה אנשים מחפשים?

| אתם בכיתם בכיה לחינם |

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *