למחות את זכר עמלק זו לא אכזריות – פרשת זכור

מאת רוני פיזנטי | ז׳ באדר ה׳תשע״ג | שבת, חגים ומועדים

ישנה בתורה מצווה מיוחדת שלעתים נראית קצת אכזרית – למחות את זכר עמלק. תארו לכם ילד קטן וחמוד שלא עשה רע לאיש מחייך לעברנו, ופתאום מישהו לוחש לנו שהוא מזרע עמלק… האם באמת אנו מצווים להרוג אותו? איך יתכן שהתורה שכל כך דואגת לשלום ואחווה, להומניות ומצוות חברתיות שדואגות לכל שכבות האוכלוסיה, אותה תורה תאמר לנו להרוג אדם שלא עשה רע מימיו? השבת שלפני פורים מכונה בשם "שבת זכור" על שם המצווה לזכור את שעשה לנו עמלק. היא נסמכה דווקא לפורים מהסיבה שהמן האגגי המוזכר במגילה, הוא מצאצאיו של אגג מלך עמלק. לקראת קיום מצוות הזכירה, כדאי להיזכר מיהו עמלק, ולמה בניגוד למה שנראה לנו, זו בכלל לא אכזריות לחסל אותו.

ראשית כל כדאי להבין שהתפיסה שלנו מאוד מוגבלת ומצומצמת. ישנן תכונות שהקדוש ברוך הוא הטמיע בנו, ואנחנו מצדנו חושבים שאנו מבינים בהם טוב יותר אפילו ממנו. הקדוש ברוך הוא נטע בנו רחמנות, ואז כשקורים דברים שנראים לא טוב, אנחנו באים בטענות לקדוש ברוך הוא שחס ושלום הוא לא רחמן. אנו מוכרחים לזכור שכל מה שיש לנו זה מתנה מהשם יתברך, כך שבוודאי לא יתכן שאנו מבינים טוב יותר ממנו. כשהשם יתברך כתב בתורה "לא תרצח", אז זה הסתדר לנו היטב בראש עם התכונות הטבעיות לרצון לחיים שנטע בנו, ואז המצווה הזו נראית לנו טובה. אך עם זאת, מדוע אנו לא חושבים פעמיים כאשר אנו קוטלים ג'וקים או חרקים אחרים למיניהם? האם במקרים כאלו זה בסדר לרצוח? מדוע אין לנו בעיה לאכול שניצלים וסטייקים בשיא האכזריות לכאורה? הקדוש ברוך הוא בעצמו מצווה אותנו להקריב קרבנות שונים במקרים שונים, אז איך זה מסתדר עם האיסור לרצוח? אלא שהקדוש ברוך הוא שברא את העולם וחקק את החוקים שלו יודע היטב את פנימיות הדברים ויכול להסביר לנו בדיוק מה טוב ומה רע. לכן במקרה מסוים הוא אומר לנו שאסור לרצוח, ובמקרה אחר זה לא נקרא רצח וזה אפילו מצווה.

נא להכיר: עמלק

עם הקליפה הנקראת "עמלק" נפגשנו בפעם הראשונה (לאחר שכבר הפך לעם) לאחר יציאת מצריים וקריעת ים סוף. כל העמים שמעו על הנסים הגדולים ופחדו מהשם יתברך, חוץ מעמלק שבאו ונלחמו בנו. לא בגלל שרצו לכבוש עוד שטחים, שהרי לא הייתה לנו עדיין ארץ בזמן יציאת מצריים. לא בגלל שאיימנו עליהם, שהרי היינו עבדים שזה עתה יצאו לחופשי לאחר 210 שנות עבדות בפרך. למעשה לא היתה שום סיבה לאותה מלחמה, מלבד שנאה שטבועה בתוכם לעם ישראל. אדם רגיל לא יכול לשנוא מישהו סתם כך בלי שהוא אפילו מכיר אותו. רק עמלק מסוגל לשנוא ללא שום סיבה וטעם. עמלק זוהי שנאה ליהודים המאמינים בתורה הקדושה רק כי הם יהודים, אפילו שהם בקצה השני של העולם לא מזיקים לאף אחד. ישנם הרבה ששונאים אותנו בגלל שטחים, בגלל סכסוכים, אבל עמלק שונא אותנו כי זה במהות שלו. אם ניזכר קצת בהיסטוריה, נוכל למצוא הרבה עמלקים כאלו שמיררו לנו את החיים.

שאול המלך נלחם בעמלק על פי ציווי השם יתברך. אך הוא ריחם על הצאן שלהם והשאיר את אגג המלך שלהם, שהרי מה אותו צאן כבר חטא? על הרחמנות הזו הוא איבד את המלוכה. ולכאורה מה בסך הכל הוא כבר עשה? הוא נלחם בעמלק והרג את כולם חוץ מהצאן, אז למה מגיע לו עונש כל כך חמור? אלא שכשהקדוש ברוך הוא מצווה אותנו, הוא יודע הרבה יותר טוב מאיתנו לפנימיות הדברים. העמלקים ידעו לעשות כשפים והפכו את עצמם בעזרת הכשפים להיראות כמו צאן. אותו צאן ששאול המלך ריחם עליו הם שרידי העמלקים שנשארו ומהם יצאו עוד צאצאים רבים לאחר מכן. חז"ל הקדושים אמרו "כל שנעשה רחמן על האכזרים לסוף נעשה אכזר על רחמנים". כי אמנם אנו מרחמים על רוצחים, אבל סופם להתאכזר לאנשים שבאמת ראויים שנרחם עליהם. תארו לכם שכל אותן אינקוויזיציות, השואה הארורה, הפוגרומים בכל הדורות וכל הצרות שעברנו (ועדיין עוברים) מאותם עמלקים ששונאים אותנו רק משום שאנו יהודים, כל אלו יכלו להימנע אילו רק היינו מחסלים את עמלק כבר אז. לכן שאול המלך אולי חשב שהוא עושה משהו טוב ואצילי כשריחם על הצאן, אבל הקדוש ברוך הוא שציווה להרוג את כולם ולא להשאיר מהם כל זכר בוודאי ידע טוב יותר, למה הדבר יגרום במשך כל הדורות הבאים.

תארו לכם שאנו חוזרים בזמן מעל 100 שנה אחורה ושם אנו מוצאים משפחה ממוצעת עם תינוק חמוד וקטן בזרועות האמא. לאחר קצת בירורים אנו מבינים שזה לא אחר מאשר רוצח היהודים ההמוני היטלר יימח שמו וזכרו. באותו הרגע נוכל להבין בקלות שאנו בשליחות למען הצלת כלל העם היהודי, וכל מה שאנו צריכים לעשות זה לחסל תינוק קטן שאמנם נראה תמים ועדיין לא עשה רע לאיש, אבל אנו יודעים היטב שהוא עוד יעשה הרבה מאוד רע למיליוני אנשים. בוודאי שבמקרה כזה נבחר להרוג אותו כדי להציל את היהודים הקדושים שבאמת לא עשו רע לאיש. ואם נהרהר ונשאל את עצמנו שהיטלר כזה יש רק אחד, אז מדוע להרוג עם שלם של עמלקים? אז נוכל בקלות להיזכר שמאחורי אותו צורר, עמד עם שלם של נאצים שבחרו בו בצורה דמוקרטית, העריצו אותו ולא ריחמו על אף ילד יהודי קטן ולא מזיק שכל רצונו היה לאכול מעט לחם יבש. עם שלם של עמלקים ששונא אותנו ללא כל סיבה ורוצה להשמיד אותנו סתם מתוך הטבע הפנימי שלו.

'עמלק זו גרמניה של אדום' כפי שכינו זאת רבותינו הקדושים עוד הרבה לפני השואה. וקל לראות זאת, לא רק לפי הנאצים האכזרים שרצו להשמיד אותנו, אלא גם לפי התפיסה שלהם ומה שהם מייצגים. כל תורת האבולוציה מסתדרת להם היטב, שהרי על פיה החזק שורד והחלש מושמד בתהליך הברירה הטבעית, שזוהי בדיוק השאיפה שהייתה להם, לחסל אותנו ולפתח גזע חזק יותר. התפיסה היהודית סותרת את האבולוציה, אנו יודעים שיש בורא לעולם שדואג לנו על אף שאנו חלשים. שלא משנה כמה גזירות שמד נעבור, תמיד נישאר נצחיים גם לאחר שכל המעצמות הגדולות ייפלו. אנו צריכים להידמות לבורא ולעזור לחלשים, לדאוג למעוטי היכולת ולעשות חסד. עמלק הוא ההפך הגמור מכל זה, הוא ראה עבדים מסכנים ותשושים ללא מקום לגור שהצליחו לצאת מהמעצמה הענקית מצריים והחליט לחסל אותם. עמלק רוצה לחסל את האמונה, להוציא את הבורא מהתמונה ולחשוב שבאנו מקופים ואנו מתפתחים לקראת גזע חזק וטוב יותר. לכן הקדוש ברוך הוא לוקח את המלחמה בעמלק כאישית, כפי שכתוב "מלחמה להשם בעמלק מדור דור". המלחמה היא בכלל לא פרטית שלנו, אלא מלחמת אמונה, מלחמה של הקדוש ברוך הוא כביכול מול הוירוס שהוא הטמיע בבריאה. כפי שהוא ברא יצר הרע, מלאך המוות, טומאה, חטאים ושאר דברים רעים ומזיקים, כך הוא ברא את עמלק. בכל אדם, אפילו בגוי, יש טוב שמעורב עם רע. אבל בעמלק אין אפילו טיפה אחת של טוב, זוהי קליפה שכולה רעה ללא ניצוץ קדוש אחד קטן. לכן לכל דבר כמעט יש תקנה כדי להוציא את הניצוץ הקדוש שיאיר, אבל בעמלק אין שום ברירה חוץ מלחסל אותו.

כשאנחנו רואים מולנו בן אדם, קשה לנו להבדיל, ולכן המצווה הזו נשמעת אכזרית. הרי ישנם גם גויים חסידי אומות העולם שבכל זאת מתנהגים בצורה טובה, אז מי יודע… אולי מאותו עמלק יצא משהו טוב? אולי הוא יחליט לעשות תשובה? אולי מישהו מהצאצאים שלו יתגייר? אבל הקדוש ברוך הוא עונה לנו על כל השאלות האלו ומסביר לנו שאין סיכוי. באותו עמלק אין אפילו טיפת טוב. עמלק הוא רוצח נאצי שונא יהודים, וגם אם כרגע אנו לא מצליחים לראות את זה והוא לא מוציא את שבלבו, בסופו של דבר אם ניתן לו את ההזדמנות הוא לא יהסס לחסל אותנו. הקדוש ברוך הוא מכיר היטב את הבריות שברא ולעמלק אין שום תקנה. לכן "הקם להורגך, השכם להורגו".

היום כל העמים התערבבו וכעת אין לנו אפשרות לדעת מיהו עמלק ומי לא. לכן מצוות מחיית עמלק כבר אינה ניתנת לביצוע כרגע, אך עם זאת יש לנו מצווה לזכור את שעשה לנו עמלק ולא לשכוח. לכן, כאשר אנו קוראים על מצוות מחיית עמלק בפרשת זכור, ולאחר מכן בע"ה בפורים כאשר אנו קוראים על המן הרשע שתלו על העץ ועל כל שונאי היהודים שהרגו בשושן הבירה לבקשת אסתר, אז במקום לחשוב על כמה הם "מסכנים" ולהרהר לעצמנו "למה לא לרחם עליהם?", נזכור שכל המרחם על האכזרים, סופו להתאכזר לרחמנים, ושאת זכר עמלק צריך למחות. נזכור את כל הפרעות שעברנו בכל הדורות ללא כל סיבה אמתית מלבד היותנו יהודים. נזכור שמחיית עמלק זו כלל לא אכזריות, אלא להפך, זוהי הרחמנות האמתית לחסל את האכזרים שמי יודע איזה שואה נוספת הם מתכננים לעצמם… ראוי לכל אחד מאיתנו להבין היטב את הקריאה ולדעת מה בדיוק כתוב שם בפרשת זכור. לחצו כאן לשיעור וידאו של הרב נחומברג על פרשת זכור כדי שנצליח להבין מה אנחנו קוראים.

שנזכה בע"ה למשיח שיבוא ויאמר לנו בדיוק מיהו עמלק, שנוכל לחסל אותם ולבער את כל הרע מקרבנו, ומתוך כך נזכה לגאולה השלמה אמן.

עוד על ,

אהבתם את דבר התורה? אתם מוזמנים להוריד בחינם את הספר "מחפשים את האמת" וליהנות מדברי תורה רבים נוספים על משמעות ותכלית החיים:
לחצו כאן להורדת הספר בחינם

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי לקבל את דברי התורה החדשים שמתפרסמים באתר:

2 תגובות על למחות את זכר עמלק זו לא אכזריות – פרשת זכור

  1. מאת חיים‏:

    השאלה שלי פשוטה, למה אלוהים ברא את עמלק מלכתחילה?? היה יכול לא לברוא.
    עכשיו אני לא מדבר על זה מהצד שלנו, אסביר.
    אלוהים הוא הטוב והמיטיב ומן הטוב להטיב ולכן הוא ברא נבראים, בשביל להטיב עימהם.
    רשום בפסוק "ורחמיו על כל מעשיו" אני מדגיש את המילה "כל" בפסוק.
    כאשר אלוהים ברא את עמלק מן הסתם וההבנה הפשוטה של הפסוקים (אין מקרא יוצא מידי כפשוטו) היא בשביל להטיב עימהם גם כן.
    אתם כתבתם שאין בעמלק טיפת טוב, אז ככה.
    1. על מה הוא נענש??? הרי לא באשמתו נברא כזה! אין הוא אשם שכל מה שהוא חפץ לעשות זה רק רע! אלוהים ברא אותו כזה.
    עכשיו לפי מיטב הבנתי עמלק גם כן היה בן. אדם שמרגיש כאב. למה שאלוהים יברא רוע טהור בדמות אדם שמרגיש מבין מדבר וגם כן *בוחר*, זאת אומרת עם זכות בחירה ואז ירצה להשמיד אותו??
    מה הוא לא ידע שהוא יהיה רשע? ידע! אז מי אשם?
    עכשיו לפני שאתם עונים לי שאולי הם נבראו כדי להעניש את ישראל. עולות לי שתי שאלות.
    א. אם הוא נברא רע, ועשה את אשר יכל ואת אשר היה אמור לעשות, האם הוא יקבל גן עדן אחרי זה? אם לא אז למה? הרי הוא נברא ועשה את אשר הוא נברא בשבילו.

    ב. מן הטוב להיטיב, איזה טוב עשה אלוהים מהצד של עמלק בסיפור כבן אדם?
    נניח שחס ושלום אחד מכם היה עמלק, מה הייתם אומרים לאלוהים? הרי לא משנה מה תעשו אכלתם אותה, מצד אחד יהרגו אתכם כאן ומאידך, תרשפו שם. (חלילה לא אתם.) פשוט נסו לדמיין לעצמכם את עמלק כבן אדם שאלוהים ברא שדינו כבר נכרת.

    אתם לא חושבים שזה לא הוגן?
    2. על מה ולמה מענישים מישהו שעוד לא חטא???? הבאתם במאמר את היטלר כילד, אז התשובה היא לא! לא ארצח כי יש לו זכות בחירה ואולי יבחר אחרת, ואם תגידו שאלוהים ידע במה שיבחרו אז החטא עליו, כי למה הוא בכלל ברא יצור שעמו לא יוכל להטיב ממילא אלא רק סבל הוא יעבור או יגרום לאחרים.
    אלוהים בעצם בורא משהו רע שולל ממנו את זכות הבחירה שלו ואז עוד מעניש אותו?! על מה ולמה?

    אני פשוט לא מבין איך אפשר לייצור משהו שדינו ידוע מראש.
    הרי תחשבו רגע, אלוהים לפני שברא את עמלק ידע מה יהיה איתו? ידע גם ידע. אז איפה פה הטובה לעמלק בזה שנברא?
    הוא ברא נברא שידע שיסבול כאן בעולם הזה יעשה רק רע ואז או שיגיע לכיליון או לגיהנום.
    על כל פנים מה שיצא מכאן זאת עובדה פשוטה שהכי טוב היה לא לברוא את עמלק גם בשביל עמלק וגם בשבילנו.

    אשמח לקבל תגובה, שאת שאלה שמטרידה אותי הרבה זמן ושאלה שגרמה לי לעזוב את עולם התורה.

    נ.ב.
    אני לא באתי להעליב אף אחד ולא לפגוע באף אחד. רשמתי את אשר בליבי מקווה שתבינו את זה נכון.

    • שלום חיים,
      לא העלבת ולא פגעת באף אחד. אפשר לזהות שהשאלה שלך באה מתוך רצון אמתי לדעת ואני מקווה שהשם יתברך יסייע לי להסביר את הדברים כראוי.
      ודאי שהשם יתברך יכל לא לברוא את עמלק, ועל אותה הדרך הוא יכל לברוא אותנו מהולים בלי שנצטרך לעשות ברית מילה, בלי מחלות, בלי יצר הרע ובלי שום רע בעולם ואז הכל היה טוב. אבל ידוע שהשם יתברך ברא עולם שיהיו לנו בו נסיונות ולכן נתן קיום גם לדברים לא טובים ואז אנחנו נוכל להשלים את המלאכה ולתקן את העולם. כך גם בנוגע לעמלק. הוא נברא כי עם ישראל צריך להתמודד איתו, כמו כל ניסיון אחר שאנו מתמודדים איתו.
      מעבר לזה צריך לדעת שהקדוש ברוך הוא בעצמו ציווה אותנו למחות את זכר עמלק, וכך גם היה עם שאול שיצא למלחמה נגדו ונענש על שהשאיר שרידים ולא חיסל את כולם. אז גם אם ב״רחמיו על כל מעשיו״ תאמר שהכוונה גם לעמלק, עדין ישנה מצווה מפורשת בתורה שמביאה לנו הבנה אחרת. ובכלל, עניין הרחמים הוא לא משהו שנתפס בשלמות בשכל האנושי, שהרי אנו רואים שלפעמים ישנם דברים שנתפסים אצלנו כמשהו חסר רחמים (כמו מיתות בית דין, עיר הנידחת וכו׳). אמנם על פי האמת בוודאי שאלו רחמים, אבל זה לא נראה כך מנקות המבט שלנו, וכך גם כאן, אולי באמת במחיית עמלק אותו עמלק מגיע לתיקונו וכך יוצא שזה הכל מרחמי השם יתברך.
      בקשר לדינו של עמלק לעולם הבא, אני לא מתיימר להיות מבין גדול במה שקורה בעולמות עליונים אז קשה לי לדעת מה קורה איתו שם. מה שברור זה שכעת אנו רואים את אותו עמלק בתור אדם שנראה כמונו ולכן עולות הרבה שאלות. אבל אילו היינו יכולים לראות לשורש הדברים, היינו מבינים שאין כאן שאלה בכלל. הרי למה לא שאלת את אותה שאלה בקשר לג׳וקים המסכנים שנבראו כך ובלי להזיק לאף אחד כל היום הם צריכים לברוח ולהסתתר כי כולם רוצים לדרוך עליהם. ומה עשו בעלי החיים שאוכלים אותם ועושים מהם נעלי עור? ולמה נגזר על העגבניות והמלפפונים (ניסויים מדעיים הוכיחו שגם להם יש סוג של חיות) להיאכל או להירקב מבלי אפשרות לחיות בכיף? ועכשיו תשאל על כל אלו האם יש להם גן עדן? אלא שהתשובה לכל זה שזה לא באמת שייך. לכל אחד יש תפקיד משלו. כמו שאנחנו לא יכולים להגיע לדרגה של משה רבינו כי יש לנו את המוגבלות שלנו והמקום המיוחד שלנו, כך גוי לא יכול להגיע למקום של יהודי וג׳וק לא יגיע לדרגה של בן אדם. אגב, זה לא שולל את האפשרות של הגוי להגיע לעולם הבא, כי גוי ששומר 7 מצוות בני נוח נקרא חסיד אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא, כך שהוא יכול לבחור לשמור את המצוות או לבחור אפילו להתגייר ולהפוך ליהודי (ישנם תנאים קדושים שיצאו מאגג מלך עמלק כפי שאומרת הגמרא מבני בניו של המן לימדו תורה בבני ברק).
      בקשר לעונש של מי שלא חטא, ניסינו להסביר את זה במאמר על הכל צפוי והרשות נתונה (אפשר לקרוא כאן). בקצרה, השם לא מוגבל בזמן ולכן הוא יכול לדעת מה כל אדם יבחר גם ללא התערבות בבחירה. לצורך העניין, אם היינו יכולים לחזור אחורה בזמן, היינו יודעים מה היטלר יבחר כי כבר ראינו את העתיד ולכן אנו יודעים שהוא יבחר בזה למרות שזו בחירה חופשית שלו בלי שאף אחד יגרום לו לבחור אותה. מאמר נוסף שיכול לחזק את ההבנה זה על מגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב.
      ובכלל, אם נאמר שאין לו זכות בחירה, אז הוא לא יותר מרובוט חסר יכולת בחירה ואז יוצא שהוא לא אדם מרגיש כמונו, אז אין כאן שום עונש ואין כאן שאלה. אבל אנחנו יודעים שלכל אדם יש בחירה ורק שהשם יתברך מנתב את הדברים כמו שכתוב במאמר שמגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב.
      מעבר לזה צריך לדעת שכל אדם נידון על פי היכולות שלו, על פי היצר שלו, על פי הסביבה שלו וכו׳. שני אנשים שהתנהגו בדיוק באותה צורה יקבלו שכר שונה לגמרי, כי האחד התאמץ יותר והשני פחות. האחד עשה מכל הלב והשני לא. אם לאדם יש הרבה יצר הרע והוא מתקדם צעד קטן זה מרעיש עולמות. כי האדם נמדד על פי היכולות שלו.
      לסיום, רק נזכיר את העניין הפשוט (שגם אתה הזכרת אותו) שבסופו של דבר הכל נברא בשביל עם ישראל ובשביל הנסיונות שעלינו לעבור. היום יותר מתמיד אפשר להבין את זה כשרואים מה שהולך סביבנו וכמה שאומות העולם שונאים אותנו. ולא מדובר רק על עמלק אלא בכלליות על הרע בעולם. את זה אפשר לקרוא במאמר על איפה אלוקים היה בשואה כאן שמדבר על הרע שקיים בעולם בכללות. (מקווה שלא העמסתי עליך במאמרים… :-) )

      השם יתברך יזכה אותך ליראת שמיים ואמונה וישלח לך כל טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *