בע"ה נעשה ונצליח. היום כ״ב בסיון ה׳תשע״ט

הבחירה בדרך הנכונה

מאת רוני פיזנטי | ט״ז בטבת ה׳תשע״א |

נראה לכאורה שאצל יראי השם יש המון ויתורים וקשיים. נראה שהעולם הזוהר נמצא דווקא אצל הרחוקים מתורה ומצוות. כל אדם שמחפש את עצמו וחושב על חזרה בתשובה מגיע לשלב בו הוא בוחר אם לוותר על כל תענוגות העולם בשביל להיות עבד השם שכביכול סובל בחייו, או ליהנות מכל רגע ולוותר על העול המחייב. האשליה הזו נוצרת אצל כולנו, משום שהקדוש ברוך הוא רוצה שנבחר את הדרך הנכונה לא בגלל שזה מה שנוח לעשות, אלא כי זה מה שנכון לעשות. “רחמנא ליבא בעיי” – הפירוש הוא שהשם רוצה את הלב שלנו. הרצון שלנו הוא מה שחשוב. לא שנעשה את הדברים מתוך פשטות כי זה מה שנוח ומושך, אלא כי זה מה שאנו באמת רוצים. לאחר שאנו נכנסים לתוך העולם הזה ומראים לקדוש ברוך הוא שאנו רוצים להתקרב אליו למרות כל הקשיים, פתאום מתגלה עולם חדש לגמרי של הנאה ואושר אינסופיים מכל פעולה והבנה אמתית שהכל היה בהחלט שווה. האדם הרחוק מהבורא לא יכול להיות מאושר משום שהבורא הוא מקור האושר. אמנם זה נראה שכן, אך בגלל זה העולם הזה קרוי עולם השקר וההעלם. ככל שאנו מתקרבים לקדוש ברוך הוא – מקור החיות והאושר, כך אנו נהיים מסופקים ומלאי חיים.

כאשר זורעים זרע באדמה, הוא נרקב בתחילה ומראה סימני מוות. רק לאחר זמן מה של טיפול, השקייה והתמדה, נוצרת בריה חדשה מאותו הזרע. כך גם העובר שלא עושה חיים קלים במשך ההריון והלידה ומצער את האשה היולדת, אך לאחר הלידה אין אדם שלא מתרגש מניסי הקדוש ברוך הוא ויודע בלבו שכל הקשיים אכן היו שווים את זה. למעשה אם נתבונן בחיינו נוכל לראות שכל דבר טוב התחיל מאיזשהו משהו קשה ומסובך. תחילתה של הפרנסה היא בראיונות עבודה וחיפושים מתישים, תחילתה של הזוגיות היא בפחדים וייאוש מהחיפושים וכך תחילתו של כל דבר טוב וכל הישג שאי פעם השגנו.

אפשר לבחור בדרך הקלה ואז האדם יישאר רווק, מחוסר עבודה וללא כל שינוי והתקדמות בחייו. אבל כולם מודעים לכך שהדרך הקלה היא בדרך כלל הדרך הקשה ביותר. כדי להגיע למשהו טוב באמת צריך להתאמץ. העניין הוא שלא רק שאותו סבל שווה את המאמץ בגלל התוצאה, אלא שאותו סבל הוא כלל לא סבל לאחר שמבינים שהוא חלק מהמערכת. אלוף העולם בריצה לא חושב לעצמו על כמה חבל שהוא התאמץ וויתר על זמן רב של הנאה ממשחקים, אכילת עוגות, צפייה בטלוויזיה או שאר תענוגות טיפשיים. הוא לא מצטער על כך שהתאמן, נמנע ממאכלי שומן והזיע במשך זמן רב. כל המאמץ וה”סבל” נחשב לו להנאה וסיפוק.

לאדם החוזר בתשובה ניצבים קשיים רבים. לפעמים נראה שאין לזה טעם, שאולי כדאי לוותר, שאין שום הנאות ושהעולם הרחוק מהקדוש ברוך הוא זוהר יותר. אבל כל זה בהתחלה, לפני שמכירים את העולם האמתי. לאחר שאנו חיים את עולם המצוות, אנו הופכים לבריה חדשה, מגלים לאט לאט עולם שלם ויפהפה שלא הכרנו ויודעים בוודאות שכל הקשיים אכן היו שווים את זה. אנשים שהתרגלו במשך כל חייהם לעולם רחוק מתורה חושבים לעצמם שאי אפשר בלי פאבים, ריקודים מעורבים, טלוויזיה, מאכלים לא כשרים, חוף מעורב בים, נסיעה בשבת ושלל דברים שמרחיקים את האדם מבוראו. אך האמת היא שאם אכן נוותר על הדברים המרחיקים, לא רק שנגלה עולם שלם של תענוגות רוחניים עצומות ששווה הרבה יותר מכל התענוגות הגשמיים הללו, אלא שנגלה שהדברים המרחיקים לא באמת גורמים לנו עונג, אלא שזו היתה רק אשליה שגרמה לנו להרגיש את זה.

תנסו להיזכר ברצונות שהיו לכם בילדותכם. בוודאי מאוד אהבתם צעצועים, החלום שלכם היה להיות שוטר או כבאי וגם חיבבתם ילדה מסוימת בכיתה ג’. אם יאפשרו לכם היום לקבל את כל אותם הדברים שרציתם אתם בוודאי תסרבו בנימוס לאחר שאתם מבינים שאלו ממש לא הרצונות שלכם היום. הרצונות שלנו משתנים באופן קבוע לפי הרגש, לפי הסביבה בה אנו חיים ולפי הדברים שנמצאים סביבנו. ידוע שעין רואה והלב חומד. אך אם נתרגל לשנות את דרכנו לדרך טובה יותר, מהר מאוד נבין שאנו כלל לא רוצים את דרכנו הקודמת. אדם שחוזר בתשובה לא מרגיש בצער במשך כל זמן הלימוד שלו בכולל, בזמן התפילה או בקיום מצוות שונות. להפך, כל הדברים האלו גורמים לו אושר כמו התענוגות הגשמיים הישנים. רק ההבדל הוא שהאושר כאן הוא אמתי, מספק ורוחני. לאחר שאדם מרגיש את התענוג הרוחני הוא לעולם לא יחשוב לעצמו “כמה חבל שאני לא יכול לאכול לא כשר” או “כמה חבל שאני לא יכול לעשות על האש בשבת”. כאשר הוא יראה אנשים אחרים עושים זאת הוא ירחם עליהם שלא מצאו עדיין את האושר האמתי.

הבחירה היא שלנו אם ללכת בדרך המושכת יותר או המספקת יותר. אם נשאיר את הבחירות לשכל, הלב כבר יוכל להתרגל לכל דבר. אך אם נעשה את הבחירות עם הלב ללא מחשבה, הניווט על חיינו יישאר ביד היצר. אם נרצה להצמיח עץ נצטרך לזרוע אותו תחילה באדמה ולתת לו להירקב. כך נצמיח עוד המון זרעים נוספים. אך אם לא נזרע אותו כלל, הוא ירקב בכל מקרה בסופו של דבר, ונישאר ללא כלום. העניין הוא לא ללכת על הדרך הפשוטה והקלה, אלא ללכת על הדרך הנכונה.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה