בע"ה נעשה ונצליח. היום י״ז באדר ב׳ ה׳תשע״ט

כבוד הרב, תן ברכה…

מאת רוני פיזנטי | כ״ב בשבט ה׳תשע״א |

לשמעון היתה תקלה ברכב. הוא ניסה לבדוק מה הבעיה, אך לא מצא את התקלה. לבסוף החליט ללכת למוסך כדי לתקן את הרכב. כאשר המוסכניק אמר לו כמה התיקון הולך לעלות, הוא נבהל וברח משם בלי לסדר את הבעיה. כעבור יומיים שמעון חזר למוסך כשכולו עצבני והתחיל לצעוק על אותו מוסכניק. התברר שהתקלה שלא טופלה גרמה לתאונה, והרכב אבד לחלוטין ללא ביטוח. המוסכניק המותקף לא הבין את פשר העניין וניסה להסביר לשמעון שזו כלל לא אשמתו משום שהוא בכלל לא השאיר לו את הרכב ואת התשלום עבור התיקון, אז למעשה לא התבצעה שום עסקה והמוסכניק לא היה צריך לתקן את הרכב. שמעון לא היה מוכן לשמוע את הדברים והשיב “אז מה אם לא שילמתי לך, מחובתך לתקן את האוטו שלי בכל מקרה…”

לפעמים קורה, בעיקר בנקודות בהן אנו מרגישים חיסרון כלשהו בחיינו, שאנו מרגישים צורך רוחני לעשות מעשה שיחזק אותנו. אנו רוצים לקבל ברכה מרב גדול, [intlink id=”78″ type=”post”]הולכים לבית הכנסת להתפלל[/intlink] ולבקש מהקדוש ברוך הוא דבר מה או מנסים להתקרב בדרכים שונות לקדוש ברוך הוא כדי שישמע אותנו. אלא שכל המעשים האלו הם כמו ללכת למוסך לתיקון. זהו אמנם צעד חשוב וגדול שאין לזלזל בו בשום אופן, אך זה לא תמיד מספיק. [intlink id=”478″ type=”post”]הקדוש ברוך הוא נותן לנו בעיות וייסורים כדי שנתעורר,[/intlink] אך אנחנו מחליטים שבמקום להתעורר, ננסה לקחת את הרצון להתעוררות שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, ונשתמש בו בדרכי אינסטנט. במקום להתאמץ ננסה להשיג את הכל בקלות. יוצא שאנו מפספסים את הנקודה העיקרית ועוסקים בטפל.

לאחר שעשינו את הצעד הראשוני לכיוון התיקון, אנו צריכים להמשיך הלאה בתהליך. ללא המשך התהליך, הבעיה עדיין קיימת. אנשים רבים הולכים לקבל ברכה מהרב ומצפים שזה יפתור הכל. כשיוצאים מהחדר של הרב חוזרים לשגרה ועוברים את כל העבירות האפשריות מבלי לחשוב לרגע שאנו עושים משהו לא בסדר. בדרך כלל, כאשר נגיע לרב שבאמת יכול להשפיע, הוא יאמר לנו לקבל על עצמנו משהו, אפילו להתחזק במשהו קטן. אם לא נעשה זאת, הברכה לא תחול. אולי זה נשמע קטנוני, כי מה אכפת לרב אם [intlink id=”90″ type=”post”]אנחנו שומרים שבת[/intlink] או לא? אבל האמת היא שהקדוש ברוך הוא רוצה בטובתנו, ולכן הוא נותן לנו את ההזדמנות לתקן את מעשינו. החלק החשוב הוא תיקון המעשים, ואם נתקן אותם אז ממילא הקדוש ברוך הוא יוכל להפסיק לאותת לנו שאנו עושים משהו לא בסדר, ואז הייסורים השונים יעלמו ונקבל את רצוננו.

כך גם כאשר אנו מתפללים לדבר מסוים שוב ושוב, ואנו מרגישים שהקדוש ברוך הוא חס ושלום אינו שומע אותנו. אך האמת היא שבוודאי שהוא שומע, והוא גם מאוד רוצה לעזור לנו, אבל הוא רוצה [intlink id=”432″ type=”post”]שנכין את עצמנו לקבלת השפע[/intlink] לפני כן, כך שהשפע יבוא לתועלתנו ולא יזיק לנו. כדי לזכות להתקדם בחיים אנו צריכים להתייגע. אין דרכי קיצור שונות. קשרים עם הרב לא יתנו לנו יראת שמיים והליכה פעם בחיים לבית כנסת לא תהפוך אותנו לגדולים בתורה. הקדוש ברוך הוא אומר לנו לפתוח פתח כחודו של מחט, והוא יפתח לנו בפתחו של אולם. יוצא שעיקר העבודה תלויה בקדוש ברוך הוא, אך כל זה רק אם עשינו את המאמץ הקטן שלנו לפתוח את הפתח הקטן כחודו של מחט. לאחר שעשינו את ההשתדלות הקטנה, הוא כבר ידאג לנו לכל השאר. כאשר אנו מתפללים פעם אחת, הולכים לקברי צדיקים, נותנים צדקה או מקיימים כל מצווה אחרת בצורה חד פעמית, אנו למעשה לא פותחים שום פתח, אלא רק עושים מעשה כדי לצאת ידי חובה. הקדוש ברוך הוא רוצה שנרצה להתחזק, שנרצה לגדול בתורה, הרצון שלנו חשוב בהתליך הזה. “[intlink id=”463″ type=”post”]רחמנא ליבא בעיי[/intlink]” – השם רוצה את הלב שלנו.

כמו אדון שמעון שהגיע למוסך ולא הסכים לשלם עבור התיקון, והוא העדיף להישאר עם תקלה ברכבו, כך גם אנחנו לפעמים עושים צעד קטן, אך לא מוכנים לשלם מעבר לזה. צריך להבין שתשלום קטן עכשיו, יחסוך לנו תשלומים רבים, תקלות רבות ועוגמת נפש בעתיד. לא כדאי להתעורר רק לאחר התאונה שתראה לנו שאכן היה משתלם לנו להתאמץ קצת יותר כשהיתה לנו ההזדמנות המתאימה. אמנם ישנם מקורות רבים ונפלאים להתחזקות בעבודת השם, אך עיקר העבודה היא המאמץ והעמל העצמיים שאנו משקיעים בזה.

Print Friendly, PDF & Email

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בס”ד
    בדרך אגב אומר, כתב הרה”ק מברסלב מי שמתברך מהצדיך,צריך לתת לו מעות(לפי יכולתו)כי הברכה אינה שורה על דבר ריק,כמו שלמדנו מאלישע הנביא.וטוב מדי פעם בפעם לתת פדיונות לצדיק.ועיני ראו מאחות חבר שלקתה במחלה ל”ע וע”י פדיונות לצדיק,יצאה מזה ב”ה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה