בע"ה נעשה ונצליח. היום כ׳ באב ה׳תשע״ט

לקראת הבחירות: האם יש קשר בין פוליטיקה ודת?

מאת רוני פיזנטי | ג׳ בשבט ה׳תשע״ג |

ראשית כל חשוב לציין ולהדגיש שלמרות הכותרת, בוודאי שאין לנו שום עניין בפוליטיקה. הקוראים הקבועים שלנו בוודאי יודעים היטב שענייני פוליטיקה הם האחרונים שמעניינים אותנו. מה שמעניין אותנו זה אמונה, תכלית החיים, התורה הקדושה ושאר דברים רוחניים שמביאים אותנו לנצל את חיינו ולהכניס לתוכם משמעות ושמחה. לכן לא תמצאו כאן עניינים פוליטיים, אלא מבט רוחני מכיוון הדת על כל העניין של הבחירות.

על פי התורה, המנהיג כלל לא נבחר על ידי העם, אלא על ידי הקדוש ברוך הוא. משה רבינו נבחר על פי דיבורו של השם יתברך, לפני מותו ציווה אותו הקדוש ברוך הוא להעביר את המנהיגות ליהושוע בן נון וכך המנהיגות עברה ממנהיג אחד לשני בנבואות שקיבלו על פי ציווי השם יתברך. דמוקרטיה אולי נראית כשיטה טובה ומועילה, אך למעשה זוהי שיטה גרועה בה במקום שהטוב ביותר יעלה לשלטון, זה שמתחנף ומספר לכולם את מה שהם רוצים לשמוע עולה והופך למנהיג. בדרך של דמוקרטיה עלה היטלר (יימח שמו וזכרו) לשלטון הגרמני. בדרך של דמוקרטיה עלולים בקלות להשתלט על המדינה שלנו רוב ערבי שיביאו לשלטון ראש ממשלה גוי שיסיים את חיינו כמדינה יהודית שאליה זכינו לאחר שחיכינו במשך 2000 שנה בין הגויים. בדמוקרטיה הרי אנו הולכים על פי רגשות של אנשים, אך לא תמיד אותם אנשים יודעים מה טוב בשבילם. לא תמיד הרוב צודק ולא תמיד העם יודע מה הוא הולך לקבל אם אותו מנהיג ייבחר. בקלות אפשר לראות איך פרסומת חדשה שנכנסת לאופנה יכולה לסובב את הראש לחצי מדינה. תארו לכם מה יכול לקרות אם מפלגה שאינה ראויה תעלה לשלטון בגלל שיש לה פרסומת קליטה שנכנסה ללב העם וכולם יחליטו לבחור בה. הדבר יכול לגרום לאסון.

היום לצערנו לא זכינו ופסקה הנבואה. הקדוש ברוך הוא לא מתקשר איתנו דרך נביאים ולכן אין לנו אפשרות לדעת מי צריך להיות בשלטון ולהנהיג את העם. אך עם זאת, מובן שמנהיג העם חייב להנהיג אותנו בדרך התורה הקדושה. שהרי מה הטעם שיש לנו מדינה יהודית אם אנו לא מתנהגים כמו יהודים? מי נתן לנו זכות לשבת בארץ הזו בכלל אם לא התורה הקדושה שמוכיחה לנו שארץ ישראל שייכת לעם ישראל? אם אדם רוצה להפקיר את התורה והמצוות חס ושלום, זו הבחירה שלו. אך איך אפשר להעלות על הדעת לחוקק חוקי מדינה שסותרים את היהדות והתורה, שזהו הדבר היחיד שמאחד אותנו ומשותף לנו כעם? השם “ישראל” מייצג משהו, את ההיסטוריה הארוכה שלנו, את התורה הקדושה, את הסבא של הסבא הקדוש של כולנו שנקרא “ישראל” לאחר שהקדוש ברוך הוא שינה את שמו מ”יעקב”. הדבר היחיד שמאחד אותנו הוא היותנו הצאצאים של בניו של ישראל אבינו. הרי זה לא שסתם הגענו במקרה לארץ הזו בגלל מזג האויר הנוח שבה, אלא נלחמנו במשך 2000 שנה כדי להגיע לארץ המובטחת וגם כשהיינו בין אומות ועמים שונים דאגנו לשמור על עצמנו כדי לא להתערבב איתם. איך אדם שאינו מאמין בתורה הקדושה יכול לכנות את עצמו “ישראלי” בזמן שהוא כלל לא מאמין בשורשים הישראלים שלו? אפילו הגויים יודעים היטב ש”יהודי” זה לא אדם פשוט כמו כולם ולכן רוצים להשמיד אותנו ללא כל סיבה דור אחר דור. גם אם אנחנו מצהירים שאנו רוצים להיות גויים כמותם חס ושלום, בכל זאת הם בודקים היטב לדורות הקודמים אם יש לנו שורשים יהודיים והם מחדירים לנו שאין לנו אפשרות לברוח מיהדותנו, אז איך ייתכן שאותנו לא מעניינים כל אותם שורשים?

הקדוש ברוך הוא כתב בתורה הקדושה (בספר דברים, פרק יז’): “ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך… ושמרת לעשות ככל אשר יורוך”. כלומר ישנה מצווה מדאורייתא להקשיב לדברי חכמים ולעשות דברים על פי הוראת גדולי הדור. בנוסף המשך הפרק מתאר את בחירת המנהיג לעם ישראל: “שום תשים עליך מלך אשר יבחר השם אלוקיך בו”. כלומר, הקדוש ברוך הוא בוחר לנו את המלך שיהיה לנו ולא אנחנו. לאחר מכן התורה ממשיכה ומסבירה שאותו מלך חייב להיות מאחינו ולא יכול להיות איש נוכרי. בנוסף הוא צריך ללכת בדרך התורה, שכתוב “לא יסור לבבו”, “וכתב לו את משנה התורה הזאת…”, “וקרא בו כל ימי חייו למען ילמד ליראה את השם אלוקיו לשמור את כל דברי התורה הזאת”, “לבלתי סור מן המצווה” וכו’… הבאנו רק חלקים קטנים מהפרק, אך כדאי מאוד וראוי לעיין שם ולמצוא את הדברים בהרחבה.

יוצא מכל זה שעניין הבחירות והפוליטיקה הוא כלל לא לנו ולא דרך התורה. אך עם זאת ישנה מצווה חשובה שנמצאת בידיים שלנו והיא להקשיב לדבריהם של גדולי הדור. כשם שצריך ללכת על פי הפוסקים כדי לדעת אם האוכל שאנו אוכלים הוא כשר או כיצד לנהוג בענייני שמירת שבת, כך אנו מחוייבים ללכת על פי הפוסקים עם הפתק שאנו מכניסים למעטפה. יהודי מאמין שמכניס פתק לקלפי לא עושה זאת בגלל שהוא מאמין בחופש הדמוקרטיה, אלא בגלל שהוא מאמין בתורה הקדושה ורוצה לקיים מצווה חשובה של ללכת על פי דברי חכמים ולחזק את היהדות שלנו. במקום להכניס פתק שמייצג את הדעה הפוליטית שלנו, שמשתנה משנה לשנה על פי מצבי רוח או על פי מגישי החדשות בטלוויזיה, במקום זה נכניס את אחד הפתקים שמייצגים את דעת התורה. אין לנו שום צד ועניין לומר במי לבחור, ישנן מפלגות שונות התומכות בתורה ורבנים פוסקים שונים העומדים מאחוריהן, העיקר הוא לזכור ללכת על פי התורה. ישנם כמה גדולי דור, וכל אדם צריך ללכת על פי אותו רב פוסק שהוא הולך על פיו בדרך כלל בענייני הלכה. לא משנה מה הפתק ששמים, אם זה על פי הרב עובדיה שליט”א (השם ישלח לו רפואה שלמה מהרה), אם זה על פי הרב שטיינמן שליט”א, או אם על פי כל רב פוסק גדול אחר. זה כלל לא משנה מה הפתק שמכניסים, העיקר שעושים זאת על פי הוראת גדולי הדור ומקיימים מצווה חשובה מהתורה.

אדם כזה שהולך לבחור לא בגלל שהוא חושב שזה מה שנכון מבחינה פוליטית, אלא בגלל שזה מה שנכון על פי דעת התורה, הופך את זכות ההצבעה שלו למצווה. לא צריך תעמולת בחירות, פרסומות, או התמודדויות ומאבקי כח שונים, לא צריך לשמוע צעקות וויכוחים פוליטיים מסעירים על מה ההוא עשה או מה ההוא יעשה, אלא הכל בדרך של קדושה על פי התורה. שנזכה שהשם יתברך יישלח לנו את המשיח במהרה, שינהיג את העם שלנו כראוי על פי דעת תורה, שהקדוש ברוך הוא יביא לנו את הגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה