בע"ה נעשה ונצליח. היום י״ד בסיון ה׳תשע״ט

מצעד ״הגאווה״ ואיסור משכב זכר

מאת רוני פיזנטי | י״ט באייר ה׳תשע״ד |

כל יהודי נברא בצלם אלוקים וכל יהודי הוא אדם קדוש שבתוכו נשמה אלוקית שגדולה במעלתה ממלאכי עליון. הנשמה האלוקית שבתוכנו היא חלק אלוק ממעל ולקוחה מתחת לכסא הכבוד. גם יהודי שחוטא הוא עדין נחשב ליהודי ולכן היחס לכל יהודי צריך בהחלט להיות שווה, ללא קשר לנטיות או לחטאים שלו. אבל ישנם כמה דברים שצריך לשים על השולחן כדי להבין את המשמעות של המעשים שלנו.

התורה מצווה אותנו בפרשת אחרי מות (ויקרא יח׳, פסוק כב׳): ״ואת זכר לא תשכב משכבי אשה״. זהו איסור מפורש שלא משתמע לשתי פנים. אסור לגבר להיות עם גבר במשכב זכר. העונש על כך חס ושלום הוא כרת. אפשר להתווכח על זה כמה שרוצים או להאשים את החרדים בכל הצרות, אבל זה לא משנה את המציאות שזה מה שהתורה כותבת בפירוש. חשוב להבין שאותם יהודים הם בכל זאת נשמות קדושות ויקרות, אלא שבמעשיהם הולכים נגד רצון השם. כמו אדם שמחלל שבת או אדם שמתחתן עם גויה. אין כל רע באדם עצמו אלא רק במעשים החיצוניים שלו. אותו אדם הוא אהוב ורצוי ובכל רגע הוא יכול לעשות תשובה ולחזור לנשמה האלוקית שלו.

לפעמים אנשים מתרעמים על האיסור הזה של משכב זכר, שהרי איך אדם שנולד כביכול למציאות כזו יכול לשלוט בעצמו? מדוע אדם צריך לסבול במשך כל חייו וללכת נגד הנטיות הטבעיות שלו? אז צריך לדעת שכל החיים שלנו הם תיקון ואדם לעמל יולד. אילו היינו שואלים את אותה שאלה על אדם עם נטיות כבדות לרציחה, האם עדיין היינו חושבים שהוא צריך ללכת אחרי נטיותיו הטבעיות? ואם מדובר על פדופיל, אז זה בסדר שיעשה מה שהוא רוצה? ישנם הרי המון אנשים עם הפרעות ונטיות שאינן טובות, אך בוודאי שלא נאמר שכל אחד יעשה כרצונו. הקדוש ברוך הוא לא מעמיד אדם בניסיון שאינו יכול לעמוד בו, כך שאם יש לאדם נטיות וטבע מסוים נגד התורה הקדושה, אז יש לו גם את הכוח להתגבר על כך ובוודאי שהשכר שלו יהיה כפול ומכופל מאדם שהדברים באים לו בקלות ללא עמל.

כעת לכל אדם יש זכות בחירה וכל אחד חופשי לבחור את דרכו. אדם יכול לבחור לקיים מצוות או לעשות חטאים וכנגד זה הוא יכול להעלות או להוריד בדרגות את הנשמה האלוקית שלו. בכל אופן אין דבר כזה ״הומואים דתיים״, כי אם אדם הולך בקו שהוא נגד רצון השם, אז הוא לא יכול לקרוא לעצמו דתי. הוא נשמה אלוקית ותמיד יהיה כזה, אבל כרגע הוא לא הולך בדרך הדת אלא עושה את ההפך הגמור. האיסור הוא איסור מפורש שאין שום דרך אחרת להבין אותו. צריך להבין שמה שאדם עושה בחייו זה עניין פרטי שלו. אבל קשה להבין איך יתכן שחטא חמור הפך להיות לגאווה גדולה שצריכה לקבל ביטוי במצעד פומבי שעושה כל כך הרבה רעש?

מיום ליום הגבולות נפרצים ולצערנו כבר לא שמים לב לריחוק האדיר מהשם יתברך. כבר שכחנו בשביל מה בכלל הגענו לעולם ומה תפקידנו. כאילו שהתאוות שלנו הן הדבר החשוב ביותר בעולם שבשבילו נקריב את הכל. האם התאוות הרגעיות שלנו באמת חשובות כל כך שצריך לפאר אותן ולהתגאות בהן בפרהסיה לעיני כל?

צריך להבין שגאווה זה דבר מאוס. גאווה היא שורש המידות הרעות, בעוד שההפך מזה שהיא מידת הענווה היא שורש לכל המידות הטובות. על משה רבינו נאמר שהיה הענו מכל האדם. זה מה שהפך אותו למנהיג כל כך גדול. היום, להבדיל, המנהיגים נמדדים על פי הגאווה המנופחת, ולכן הגענו למצב שאנו נמצאים בו היום. אדם צריך להתחבר לפנימיות ולהגיע לעומק כדי להתקדם בחיים. אם אדם מתמקד בגאווה, בחיצוניות ובתאוות רדודות, אז הוא הופך לאדם שטחי ללא משמעות. על אחת כמה וכמה שהגאווה מגיעה מתוך חטאים מאוסים.

גם אם נוציא לרגע את עניין החטא. כל אדם בר דעת יוכל להבין שלעשות מצעד כדי לפרסם את היצרים והתאוות הפנימיות של האדם זה דבר פוגע, טיפשי וחסר תוכן. לומר לכל העולם מהן ההעדפות המיניות שלנו זהו דבר ירוד ושפל. למה אנשים שהולכים לתומם ברחוב צריכים להיחשף לכל הפרובוקציה הזו? למה ילדים קטנים צריכים לראות ברחוב אנשים חסרי מעצורים שנותנים ביטוי פומבי ליצרים השפלים שלהם? מה שאדם רוצה לעשות בחדרי חדרים זה ענין פרטי שלו מול הקדוש ברוך הוא, אבל בוודאי שלא צריך להוציא את זה החוצה שכל העולם יראה.

לכל אדם יש יצרים אפלים ותאוות בהמיות. המטרה שלנו היא להעצים את הדברים הטובים ולהתרחק מהדברים המעכבים. להתגבר על היצר הרע ולתת מקום לרוחניות ולנשמה הטהורה שלנו. בוודאי לא לתת ביטוי המוני לתאוות שכולם מואסים בהן ולהתגאות בזה שאנו עוברים עבירות ועושים חטאים.

לסיכום הדברים, כדאי להבין שכל יהודי הוא אוצר עצום שמכיל נשמה אלוקית, וחס ושלום אין שום כוונה במאמר לפגוע באף יהודי. יהודי שחוטא הוא עדין יהודי קדוש, רק שיש פגם במעשים שלו ועליו לעשות תשובה. צריך לשים את הדברים על השולחן ולא לטייח את הדברים מתוך מחשבה שאם אדם נולד כך או שזה היצרים שלו, אז זה הופך את זה לבסדר. כי בדיוק בשביל זה הגענו לעולם, כדי להתרחק מהיצרים המזיקים ולבחור בטוב, גם אם זה קשה ולא נוח. וגם אם קשה ואדם חס ושלום נופל ביצרים שלו, אז לכל הפחות שיעשה זאת בחדרי חדרים ולא יתגאה בחטאים שלו לעיני כולם. השם יזכה אותנו להתגבר על התאוות המזיקות ולהידבק בחוקי התורה הקדושים שיכניסו לנו אור לחיינו.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה