בע"ה נעשה ונצליח. היום י״ד בסיון ה׳תשע״ט

סקופ! יצר הרע הוא דתי

מאת רוני פיזנטי | י״ד באייר ה׳תש״ע |

עיקר ההתמודדות וההתעלות בעולם הזה מגיע מאפשרות הבחירה שניתנה לנו. הבחירה בין טוב לרע מלווה אותנו בכל רגע בחיים, ללא כל קשר למצב הרוחני בו אנו נמצאים. לכל אחד בחירות שונות ומצבים שונים להתמודד איתם המתאימים בדיוק לדרגתו הרוחנית. המעכב העיקרי שלנו מלהתמודד בהצלחה ולבחור בצורה הנכונה והטובה ביותר עבורנו הוא היצר הרע. אחד הכללים החשובים להצלחה במלחמה הוא להכיר את האויב ולדעת את שיטות הלחימה שלו. על אחת כמה וכמה במלחמה התמידית מול יצר הרע אותה אנו עוברים לבדנו, ללא כל עזרה במהלך כל החיים. כדאי להכיר אותו – היצר הרע שונה מכל מה שחשבתם.

בדרך כלל אנו מתארים את יצר הרע בתור יצור מפחיד עם קילשון שכועס ודורש מאיתנו לבחור בדרך הרעה. זו כנראה הסיבה שאנחנו ממשיכים לבחור בחירות לא נכונות. האמת היא בדיוק הפוכה. יצר הרע הוא היצור הכי חמוד, רגיש וסימפטי בעולם. הוא יעשה הכל כדי שיהיה לנו כמה שיותר נוח וכיף, כך שהוא יוכל להפיל אותנו מבלי שנרגיש בצורה הרבה יותר קלה.

מהאויבים שלנו כולנו יודעים להתרחק ולהישמר. הבעיה היותר קשה היא להישמר מחברים קרובים שרוצים ברעתנו. קשה מאוד לא ליפול בפח מתוך הערמומיות שלהם, בזמן שאנו חושבים שהם עושים הכל לטובתנו. זהו קרב אבוד, אנו לא יודעים בכלל שאנו צריכים לנקוט באיזושהי הגנה. לכן יצר הרע לעולם לא יכעס עלינו או יגיד לנו דברים שלא נעים לנו לשמוע. הוא יעשה את הכל בצורה אוהבת. הוא יראה לנו כמה יפים הבלי העולם, כמה כיף לעשות חטאים וכמה נוכל ליהנות בחברתו. המצוות תמיד נראות כמו משהו קשה ומטריח. העבירות לעומת זאת נראות כל כך מושכות ומתוקות. רק לאחר שזכינו במצווה או סרנו מעבירה, נוכל [intlink id=”92″ type=”post”]להרגיש את הסיפוק האמתי[/intlink]. לפני קיום המצווה לא נצליח למצוא טיפת משיכה אליה. אם נצליח לזהות את הרגשת הסיפוק ונבטיח לעצמנו לזכור אותה בפעם הבאה שנצטרך להתמודד עם היצר, יהיה לנו קצת יותר קל בפעם הבאה.

היצר הולך על גדול. אם פספסנו מצווה פה ושם, או עברנו עבירה קטנה, הוא לא השיג את מה שרצה. הרי תמיד ישנה האפשרות לחזור בתשובה אמתית ולמחוק את העוונות. מה שבאמת מעניין אותו זה לשלוט על המחשבות שלנו כך שניפול בצורה משמעותית. לכולנו נפילות פה ושם. אף אחד לא מושלם וגם הצדיקים הגדולים נופלים לפעמים. השאלה היא מה קורה לאחר הנפילה. אם הדלקנו למשל אור בשבת בטעות, אז יש לנו חטא אחד קטן עליו נוכל לכפר. היצר לא מחפש את זה. היצר מחכה לנו לאחר שכבר עשינו את החטא ואז הוא הופך לדתי. הוא מטיף לנו מוסר על פי הדת, ומראה לנו איך אנחנו לא יוצלחים שחוטאים כל הזמן ואין לנו כל תקנה. כתוצאה מכך אנו יכולים ליפול נפילה גדולה הרבה יותר. אנשים רבים נכנסים לעצבות מרובה, מתייאשים וחושבים שכבר לא שווה יותר [intlink id=”90″ type=”post”]לשמור שבת[/intlink]. הרי אין כל סיכוי. רבים שעוברים זאת יוותרו בקלות על אותה השבת בטענה שגם ככה הם כבר לא שמרו אותה, אז אין טעם להמשיך להתאמץ. כאן מגיעה הקופה הגדולה של היצר הרע. במקום חטא אחד בשגגה, הוא הרוויח המון חטאים עם כוונה תחילה, עם אופציה לייאוש מקיום מצוות רבות. חשוב לדעת לזהות את זה כך שנוכל לקבל יותר כוח, תקווה ואמונה להמשיך בעקשנות ולא להתייאש.

היצר או כבוד הרב?

כשאנו מנסים להתמודד עם יצר הרע, אנו חושבים על משהו שפל עם טענות כפירה. כאשר אנו מקבלים יצר דתי, אנו לא כל כך מזהים אותו, וגם אם איכשהו אנו מצליחים לפעמים לזהות אותו, אנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתו. רוב הטענות של היצר הן טענות דתיות. הוא ייתן לנו את כל התרוצים שבעולם למה לכעוס, למה להיות עצובים או למה להתייאש. חשוב לדעת שהדרך האמתית לתשובה היא ההשקפה שלנו. אם נקיים עוד מצווה או פחות מצווה, זה בוודאי ישפיע, אבל מעט יחסית. מה שחשוב יותר הוא הכיוון הכללי אליו אנו הולכים. אם כל מה שחשוב לנו בחיים הוא לקיים את רצון השם, אבל אנחנו תקועים על אי בודד ואין לנו את האופציה לקיים מצוות, זה יהיה עדיף על מיליוני מצוות שנקיים מתוך אילוץ וללא כל רצון וכוונה. היצר יגיד לנו לתת צדקה ואז כל הדרך ייסר אותנו על כמה שאנו קמצנים או על כך שנתנו יותר מדי. אמנם קיימנו מצווה חשובה, אך היצר יכול עתה לגרום לנו לחשוב פעמיים בפעם הבאה שניתן צדקה. הכל מתוך טיעונים דתיים למהדרין. לעומת זאת, אם נבחר לשנות את התפיסה, לחשוב בצורה חיובית ולדעת שאנו שמחים ורוצים להתקדם לכיוון התכלית, נוכל לנצח את היצר ולהתמיד בקיום עוד מצוות רבות שיהיו שוות הרבה יותר.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה