בע"ה נעשה ונצליח. היום ט״ו באייר ה׳תשע״ט

האם צריך לשנוא את הגויים?

מאת רוני פיזנטי | ז׳ באדר ה׳תשע״ב |

הקדוש ברוך הוא ברא עולם שמכיל סוגים רבים ומגוונים של בני אנוש, ביניהם יהודים וביניהם גויים.
לכל אדם תפקיד שונה במערכת, אנחנו צריכים לקיים תרי”ג מצוות ואילו הגויים צריכים לקיים את שבע מצוות בני נח.
העם היחיד שאנו מצווים לשנוא הוא עמלק (בדיוק השבת הקרובה נקרא את פרשת זכור בע”ה). אך לצערנו כל העמים התערבבו והיום אנחנו לא יכולים לדעת מיהו עמלק ומי לא.
לכן לא נראה שיש סיבה כלשהי לשנוא את הגויים.
מה שהכי חשוב זה לזכור שהגוי הוא גוי ושאנחנו יהודים וכל אחד עושה את התפקיד שלו. זה חשוב משום שברגע שאנו מרגישים שכולנו בני אדם וכולנו דומים, אנחנו עלולים להפוך להיות דומים להם במנהגים או חס ושלום להגיע להתבוללות, וזה כמובן אסור.
חשוב מאוד שהיהודי ישמור על הזהות שלו ויזכור תמיד מה התפקיד שלו בעולם.
ישנן כמובן הלכות רבות שצריך ללמוד בהקשר הזה של היחס לגויים מה מותר ומה אסור (אסור למשל לשתות יין שנגע בו גוי והוא נקרא יין נסך ועוד הלכות רבות נכתבו על היחס שלנו לגויים), אבל כל עוד שומרים על ההלכה אין לנו מצווה מיוחדת לשנוא אותם ולהפך, אנחנו יכולים להיעזר בהם בתור גוי של שבת למשל או בכל מיני מצבים אחרים.

Print Friendly, PDF & Email

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לדעתי חסר קצת יותר על יחס חיובי כלפי גויים, למשל יחסו של ר’ שלמה קליבך הייתה אהודה וחמה כלפי גויים, וכן רואים שגם אצל קיצוניים כסאטמר וכדומה יש חשיבות לשמור על יחסים אוהדים עם הגויים.
    בהרבה ספרים של פוסקים או שות”ים תמצא יחס טוב לגויים ודיבור בכבוד.
    ולעומת זאת בהלכה הדברים נראים קצת אחרת, למרות שאי-אפשר להתחמק מכך שגם בשולחן ערוך נפסק שגזל הגוי אסור, וכן צריך לחלל עליו שבת במקרה של פיקוח נפש.

    ויש עוד לדון בעניין של “כבוד הבריות” ביחס לגוי…
    ועוד יש לדון בעניין מה שכותב הרב דסל שתפקיד הגיים לגלות אלוקות בעולם דרך החומר (מדע כנראה)…ונראה מזה שלכולם בבריאה תפקידים חשובים.

  2. “ניתן להיעזר בהם כגוי שבת….” גישה מתנשאת ואגואיסטית שממנה נובעת אנטישמיות. הם נבראו בצלם אלוקים, לפעמים אף טובים מיהודים “שומרי תו”מ”… תלמדו מרבי שלמה קרליבך..

    1. זו כלל לא גישה מתנשאת. גוי לא חייב במצוות ולכן הוא יכול לחלל שבת בעוד שליהודי אסור. אף אחד לא אמר לדרוך עליהם או לבזות אותם וזה כלל לא סותר את העניין שאפשר לשמור איתם על יחסים אוהדים וכבוד. לכל אחד יש תפקיד משלו וכך גם לגויים. עם זאת, התפקיד של יהודי הוא שונה עם מטרה אחרת מהגוי. לכן אסור לחשוב שאנחנו והם זה אותו הדבר. התורה מצווה אותנו במפורש לא ללמוד ממעשיהם ולא להידמות להם. ואיכשהו האנטישמיות תמיד מגיעה דווקא כשאנחנו כן מתערבבים איתם והופכים לדומים להם. כאשר אנו שומרים על זהותנו כיהודים, הם דווקא מכבדים אותנו יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר | הלכות מתחלפות לבעלי אתרים | ספר חינם להורדה